Podstawy psychologii [PC-5F-PPY]
Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Podstawy psychologii [PC-5F-PPY] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Grala | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Zimbardo Ph. G. i Gerrig R. J. (2012 lub nowsze). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. 2. Malim T., Birch A. i Wadeley A. (1995 lub nowsze). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. 3. Łobocki M. (2007). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 4. Pawłowski, B. i Danel D. (2009). Psychologia ewolucyjna – nauka o adaptacjach i ewolucyjnej inercji ludzkiego umysłu. Kosmos. Problemy nauk biologicznych. Tom 58, nr 3-4 (284-285), s. 573-583. 5. Strelau J. i Doliński D. red. (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, T. I. Gdańsk: GWP. 6. Sternberg (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP SA. 7. Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. Literatura uzupełniająca: 1. Schulz D. P. i S. E. Schultz (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Fuller R. [red.] (2000). Pionierzy psychologii: 7 historycznych portretów od Francisa Galtona do Jeana Piageta. Wrocław: Wydawnictwo Astrum. 3. Sternberg R. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP SA, 4. Rathus S. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP. 5. Siuta J. (2005). Słownik psychologii. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa, 6. Pervin L. A. (2000). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. 7. Beyerstein B. L., Ruscio J., Lilienfeld S. O., Lynn S. J. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej: półprawdy, ćwierćprawdy i kompletne bzdury. Warszawa – Stare Groszki: Wydawnictwo CiS. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Przedstawienie i omówienie warunków zaliczenia oraz programu zajęć (04.10.21). II. Psychologia jako nauka (definicje i cele psychologii), historyczne podstawy psychologii, różnorodność dociekań psychologicznych (11.10.21). III. Współczesne kierunki psychologiczne [psychodynamiczny, behawiorystyczny, poznawczy] (18.10.21). IV. Współczesne kierunki psychologiczne (cd.) [humanistyczny, ewolucjonistyczny, społeczno-kulturowy] (25.10.21). V. Podstawy metodologii badań psychologicznych (08.11.21). VI. Temperament [pojęcie temperamentu, teorie temperamentu: Thomasa i Chess (interakcyjna), Eysencka (PEN) + Graya (neurobiologiczna), Rothbart i Derryberry’ego (rozwojowa), Kagana (temperamentu zahamowanego i niezahamowanego)] (15.11.21). VII. Temperament – cd. [teorie temperamentu: Bussa i Plomina (emocjonalności, aktywności i towarzyskości), Zuckermana (poszukiwania doznań), Cloningera (psychobiologiczna) i Strelaua (RTT – regulacyjna), funkcjonalne znaczenie temperamentu] (22.11.21). VIII. Osobowość w ujęciu cechowym [teorie osobowości: Allporta, Cattella, Costy i Mcrae’a (Wielka Piątka), cechy osobowości a dziedziczność, cechy osobowości a przewidywanie zachowania] (29.11.21). IX. Inteligencja (06.12.21). X. Emocje (13.12.21). XI. Rozwój człowieka w ciągu życia – rozwój poznawczy [poglądy Piageta, Wygotskiego i Brunera] (20.12.21). XII. Rozwój człowieka w ciągu życia – rozwój moralny [poglądy Kohlberga, rozumowanie moralne z perspektywy płci i kultury] i społeczny [poglądy Eriksona, Bowlby’ego, Ainsworth i Harlowa] (03.01.22). XIII. Uczenie się [behawioryzm i analiza zachowania, warunkowanie klasyczne i warunkowanie sprawcze] (10.01.22). XIV. Teorie społecznego uczenia się i teorie poznawcze [teorie: Rottera (oczekiwań), Mischela (poznawczo-afektywna), Bandury (społecznego uczenia się), Cantor (inteligencji społecznej)] (17.01.22). XV. Pamięć (24.01.22). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Praca z tekstem. 2. Prezentacja. 3. Studium przypadku. 4. Pogadanka. 5. Dyskusja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Testy wyboru: • I. test wyboru – 10 pytań (+ 3 pytania ekstra), • II. test wyboru – 10 pytań (+ 3 pytania ekstra). Pytania ekstra: pytania dodatkowe o wysokim stopniu trudności dające możliwość zdobycia większej ilości punktów. Ćwiczenia – liczba punktów do zdobycia: 20 punktów (2 testy wyboru) + 6 punktów (6 pytań ekstra) + 3 punkty (3 wejściówki). 2. *Opcjonalnie – wejściówki: • wejściówka – 1 pytanie testowe, • ocenianie wejściówek: o poprawna odpowiedź: + 1 punkt do łącznej punktacji z ćwiczeń, o brak poprawnej odpowiedzi: -1 punkt od łącznej punktacji z ćwiczeń, • liczba ewentualnych wejściówek – maksymalnie 3 niezapowiedziane wejściówki w trakcie całego semestru. Warunek zaliczenia ćwiczeń: uzyskanie minimum 10 punktów. 3. Dodatki: • + 1 ocena wyżej na egzaminie dla jednej osoby z grupy, która uzyska najwyższą liczbę punktów z ćwiczeń, • + 0,5 oceny wyżej na egzaminie dla jednej osoby z grupy, która będzie druga na liście pod względem liczby uzyskanych na ćwiczeniach punktów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla I DMPC 7 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.