Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym [PC-2S-MTN]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym [PC-2S-MTN] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Zn]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1073/1074 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Kos | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012. Macander D., Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją i przestępczością, ORE, Warszawa 2016. Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole, ORE 2013 Literatura uzupełniająca: Marcinkowska B., Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne - propozycja konstrukcji [W:] Głodkowska J.(red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011. Obuchowska I., Problemowe zachowania uczniów [W:] Kruszewski K. (red.), Sztuka Nauczania Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004. Ostaszewski K., Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych [w:] Woynarowska, B. (red.): Edukacja Zdrowotna. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2002. Rzeźnik G., Ignatowicz-Nikiel J. (2020). System ekonomii punktowej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym dla Chłopców w Krakowie – implikacje pedagogiczne i przykłady dobrej praktyki. Przegląd Pedagogiczny, nr 1, s. 335-350. Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Niedostosowanie społeczne - wybrane podejścia psychoterapeutyczne a) psychoanaliza b) podejście behawioralno-poznawcze 2. Kompetencje interpersonalne oraz intrapsychiczne wychowawcy/terapeuty 3. Wybrane metody psychologiczne stosowane w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie: a) Dialog Motywujący b) Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach 4. Diagnoza niedostosowania społecznego a) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia WOPFU. b) Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – IPET 5. Wybrane metody pracy z osobą niedostosowaną społecznie: a) resocjalizacja przez sport b) drama c) muzykoterapia d) plastyka e) ekonomia punktowa 6. Analiza indywidualnych przypadków pracy z osobami niedostosowanymi społecznie. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: 1. Metody podające - prezentacja multimedialna 2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna 3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków 4. Metody eksponujące - film 5. Metody podające - opis 6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w trakcie cyklu dydaktycznego, każda dodatkowa nieobecność powinna być zaliczona w formie ustalonej z prowadzącym zajęcia) 2. Aktywność na zajęciach 3. Pisemny sprawdzian wiedzy - test w aplikacji MS Forms, zaliczenie od 50% +1 |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. warsztatowa II ZU/PC-EIW1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.