Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym [PC-2S-MTN] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym [PC-2S-MTN]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Zn] (zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1073/1074
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Agnieszka Kos
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012.

Macander D., Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją i przestępczością, ORE, Warszawa 2016.

Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole, ORE 2013

Literatura uzupełniająca:

Marcinkowska B., Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne - propozycja konstrukcji [W:] Głodkowska J.(red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011.

Obuchowska I., Problemowe zachowania uczniów [W:] Kruszewski K. (red.), Sztuka Nauczania Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004.

Ostaszewski K., Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych [w:] Woynarowska, B. (red.): Edukacja Zdrowotna. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Rzeźnik G., Ignatowicz-Nikiel J. (2020). System ekonomii punktowej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym dla Chłopców w Krakowie – implikacje pedagogiczne i przykłady dobrej praktyki. Przegląd Pedagogiczny, nr 1, s. 335-350.

Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Niedostosowanie społeczne - wybrane podejścia psychoterapeutyczne

a) psychoanaliza

b) podejście behawioralno-poznawcze

2. Kompetencje interpersonalne oraz intrapsychiczne wychowawcy/terapeuty

3. Wybrane metody psychologiczne stosowane w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie:

a) Dialog Motywujący

b) Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach

4. Diagnoza niedostosowania społecznego

a) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia WOPFU.

b) Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – IPET

5. Wybrane metody pracy z osobą niedostosowaną społecznie:

a) resocjalizacja przez sport

b) drama

c) muzykoterapia

d) plastyka

e) ekonomia punktowa

6. Analiza indywidualnych przypadków pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

1. Metody podające - prezentacja multimedialna

2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna

3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków

4. Metody eksponujące - film

5. Metody podające - opis

6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w trakcie cyklu dydaktycznego, każda dodatkowa nieobecność powinna być zaliczona w formie ustalonej z prowadzącym zajęcia)

2. Aktywność na zajęciach

3. Pisemny sprawdzian wiedzy - test w aplikacji MS Forms, zaliczenie od 50% +1

Uwagi:

gr. warsztatowa II ZU/PC-EIW1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)