Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną [PC-2S-MTI]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną [PC-2S-MTI] | ||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1115/1116 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 12:10 - 14:00
sala 3083 (aula A) Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||
Liczba osób w grupie: | 58 | ||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||
Prowadzący: | Agnieszka Żabińska | ||||||
Literatura: |
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie. Rzeczywistość. Język. Warszawa: WSiP Olechnowicz, H. (2012). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Programy i metody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 1). „Szkoła Specjalna”, nr 3, s. 215 – 223. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 2). „Szkoła Specjalna”, nr 4, s. 296 – 302. Uzupełniająca: Delacato, C. (1995). Dziwne, niepojęte, autystyczne dziecko. Warszawa: SYNAPSIS. Kielin, J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. Knill M.,Knill Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej, MEN. Kopeć, D., (2013). Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Poznań:UAM Chrzanowska, I. 2019. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Wyd.: IMPULS |
||||||
Zakres tematów: |
1. Definiowanie niepełnosprawności oraz niepełnosprawności intelektualnej 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną, główne zasady obowiązujące w pracy z dzieckiem z NI 3.Dostosowania edukacyjne i dostosowanie pomocy dydaktycznych dla dziecka z NI 4. Charakterystyka funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną 5. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką sprzężoną niepełnosprawnością 6. Przegląd wybranych metod wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – zastosowanie metod w planowaniu pracy terapeutycznej i edukacyjnej dziecka: - Metoda Porannego Kręgu - Programy aktywności Knillów - metoda „Kształtowania Rozumnego Działania” Felicity Affolter - Metody behawioralne: Modyfikacja zachowań - Metody oddziaływania na zaburzenia sensoryczne - Metody grupowe: muzykoterapia, Metoda Dobrego Startu, Psychomotoryka, grupa Rozwijania Ruchowego metodą Weroniki Sherborne, GRUS. 7. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych - zakłócające zachowania dzieci i konstruktywne interwencje wychowawcze. 8. Współpraca z rodzicami, wsparcie rodziców dziecka z NI |
||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład praca z tekstem dyskusja |
||||||
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
||||||
Uwagi: |
gr. wykładowa II ZU/PC-EIW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.