Wychowanie w klasie szkolnej [PE-2S-WKS]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wychowanie w klasie szkolnej [PE-2S-WKS] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 3305 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Karolina Skarbek-Jaskólska | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gordon, T. (1995). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. MacKenzie, R.J. (2008). Kiedy pozwolić, kiedy zabronić w klasie. Gdańsk: GWP. Paszkiewicz, A. (2014). Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Paszkiewicz, A. (2019). Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacja, propozycje rozwiązań. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Paszkiewicz, A., Łobacz, M. (2013). Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005). Podstawy psychologii – podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Badziukiewicz, B., Sałasiński, M. (2005). Vademecum wychowawcy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Corneloup. A. (2009). 100 pomysłów, jak dobrze zarządzać klasą. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Skolimowska, K., Kud, M. (2017). Wychowanie do osobistego rozwoju. Pomysły na lekcje rozwijające kompetencje miękkie i umiejętności osobiste wśród dzieci i młodzieży. Część 1. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Skolimowska, K., Kud, M. (2018). Wychowanie do osobistego rozwoju. Pomysły na lekcje rozwijające kompetencje miękkie i umiejętności osobiste wśród dzieci i młodzieży. Część 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Pasquale, F., Cenini, A. (2016). Życie w szkolnej klasie. Jak poprawić relacje i zapobiegać przemocy. Kielce: Wydawnictwo Jedność Edukacja. Lemańska- Lewandowska, E. (2013). Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Mieszalski, S. (1997). O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej. Warszawa: WSiP. Hamer, H. (1999). Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Warszawa: Wydawnictwo VEDA. Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Czemierwska-Koruba, E. (2015). Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Warszawa: ORE. Krüger, A. (2009). Pierwsza pomoc dla pokrzywdzonych dzieci. Kraków: Wydawnictwo WAM. Kulig, B., Saj, T. (2019). Szkoła wrażliwa na traumę, jak wspierać dziecko z doświadczeniem traumy w procesie edukacji. Warszawa: Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Seidel, K. (2019). Jak chronić dzieci przed wykorzystaniem seksualnym? Poradnik dla profesjonalistów. Warszaw: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. McKay, M., Davis, M., Fanning, P. (2007). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP (Rozdziały: 1, 16) Kołakowski, A., Pisula, A. (2012). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: Wydawnictwo GWP. Kast-Zahn. A. (2015). Każde dziecko może nauczyć się reguł. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści programowe: 1. Specyfika wychowania szkolnego. Współczesny problem edukacji i kształcenia przed wychowaniem. 2. Uczeń – aktywny uczestnik w procesie wychowania. Poznawanie ucznia i jego środowiska. 3. Relacja nauczyciel – uczeń. 3.1. Właściwości interakcji między nauczycielem i uczniem 3.2. Podmiotowe traktowanie ucznia 3.3. Autorytet nauczyciela 3.4. Typy kontaktów nauczyciela z uczniem: jednokierunkowy, dwukierunkowy, wielokierunkowy stymulowany, wielkokierunkowy swobodny. 3.5. Autoewaluacja/autorefleksja w pracy nauczyciela. 4. Uczeń i nauczyciel w sytuacjach trudnych 4.1. Sytuacje trudne z perspektywy nauczyciela i uczniów 4.2. Jakie czynniki odgrywają rolę w powstawaniu sytuacji trudnych? 4.3. Model wyuczonej bezradności a sytuacje trudne. 4.4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych; 5. Wychowawcze oddziaływania nauczyciela 5.1. Klasowy taniec nieskutecznej dyscypliny. 5.2. Konsekwencja w wychowaniu – o granicach, dyscyplinie i sposobach na ich utrzymanie. 5.3. Metody wychowania. 5.4. Techniki oddziaływań wychowawczych. 5.5. Trudności wychowawcze w szkole. 6. Skuteczne porozumiewanie się nauczyciela i ucznia 6.1. Bezpieczny klimat w klasie. 6.2. Język nieakceptacji - blokady komunikacji interpersonalnej. 6.3. Dlaczego język akceptacji ma taką siłę? 6.4. Czynniki ułatwiające komunikację. 7. Konflikty w klasie 7.1. Skonfliktowana klasa. 7.2. Odrzucenie rówieśnicze. 7.3.Niezawodna metoda rozwiązywania konfliktów – sześć kroków w rozwiązywaniu problemu. 11. Uczeń w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej 11.1. Uczeń – doświadczający zaniedbań ze strony środowiska domowego. 11.2. Uczeń - ofiara przemocy domowej. 11.3. Uczeń w sytuacji rozwodu rodziców. 11.4. Uczeń – doświadczony przez konflikt zbrojny. 11.5 Pedagogiczne wspieranie dzieci z trudnościami wynikającymi z doświadczeń traumatycznych. 12. Uczniowie różniący się kulturowo i językowo w klasie szkolnej. Uprzedzenia i stereotypy. 12.1. Eksperyment Jane Elliot z grupą minimalną. 12.2. Zdefiniowanie uprzedzeń, stereotypizacji i dyskryminacji. 12.3. Co powoduje uprzedzenia. 12.4. Stronniczość wobec grupy własnej. 12.5. Uczeń odmienny kulturowo |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: prezentacja multimadialna, praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, dyskusja oksfordzka, burza mózgów, praca z tekstem, mapy myśli, filmy, analiza przypadków, quizy, prawda-fałsz, rebusy, krzyżówki, itp. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Pomiar efektów kształcenia. Wymagania do zaliczenia przedmiotu: 1. Obecność na ćwiczeniach; 2. Aktywność na zajęciach – zabieranie głosu w dyskusji; czynny udział w ćwiczeniach na poszczególnych zajęciach; praca w podgrupach; 3. Przygotowanie pracy problemowej na wskazany przez prowadzącą temat w małym zespole; 4. Przygotowanie i poprowadzenie zajęć dla koleżanek i kolegów w oparciu o wskazany przez prowadzącego temat. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa II ZU/PE-PDP2 Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie wystąpienia - 15 Przygotowanie pracy na zaliczenie - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.