Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie w klasie szkolnej [PE-2S-WKS] Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wychowanie w klasie szkolnej [PE-2S-WKS]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 3305
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Karolina Skarbek-Jaskólska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

 Gordon, T. (1995). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

 MacKenzie, R.J. (2008). Kiedy pozwolić, kiedy zabronić w klasie. Gdańsk: GWP.

 Paszkiewicz, A. (2014). Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

 Paszkiewicz, A. (2019). Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacja, propozycje rozwiązań. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

 Paszkiewicz, A., Łobacz, M. (2013). Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

 Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005). Podstawy psychologii – podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

 Badziukiewicz, B., Sałasiński, M. (2005). Vademecum wychowawcy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

 Corneloup. A. (2009). 100 pomysłów, jak dobrze zarządzać klasą. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

 Skolimowska, K., Kud, M. (2017). Wychowanie do osobistego rozwoju. Pomysły na lekcje rozwijające kompetencje miękkie i umiejętności osobiste wśród dzieci i młodzieży. Część 1. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

 Skolimowska, K., Kud, M. (2018). Wychowanie do osobistego rozwoju. Pomysły na lekcje rozwijające kompetencje miękkie i umiejętności osobiste wśród dzieci i młodzieży. Część 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

 Pasquale, F., Cenini, A. (2016). Życie w szkolnej klasie. Jak poprawić relacje i zapobiegać przemocy. Kielce: Wydawnictwo Jedność Edukacja.

 Lemańska- Lewandowska, E. (2013). Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

 Mieszalski, S. (1997). O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej. Warszawa: WSiP.

 Hamer, H. (1999). Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Warszawa: Wydawnictwo VEDA.

 Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

 Czemierwska-Koruba, E. (2015). Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Warszawa: ORE.

 Krüger, A. (2009). Pierwsza pomoc dla pokrzywdzonych dzieci. Kraków: Wydawnictwo WAM.

 Kulig, B., Saj, T. (2019). Szkoła wrażliwa na traumę, jak wspierać dziecko z doświadczeniem traumy w procesie edukacji. Warszawa: Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce.

 Seidel, K. (2019). Jak chronić dzieci przed wykorzystaniem seksualnym? Poradnik dla

profesjonalistów. Warszaw: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

 McKay, M., Davis, M., Fanning, P. (2007). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP (Rozdziały: 1, 16)

 Kołakowski, A., Pisula, A. (2012). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: Wydawnictwo GWP.

 Kast-Zahn. A. (2015). Każde dziecko może nauczyć się reguł. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

 Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Zakres tematów:

Treści programowe:

1. Specyfika wychowania szkolnego. Współczesny problem edukacji i kształcenia przed wychowaniem.

2. Uczeń – aktywny uczestnik w procesie wychowania. Poznawanie ucznia i jego środowiska.

3. Relacja nauczyciel – uczeń.

3.1. Właściwości interakcji między nauczycielem i uczniem

3.2. Podmiotowe traktowanie ucznia

3.3. Autorytet nauczyciela

3.4. Typy kontaktów nauczyciela z uczniem: jednokierunkowy, dwukierunkowy, wielokierunkowy stymulowany, wielkokierunkowy swobodny.

3.5. Autoewaluacja/autorefleksja w pracy nauczyciela.

4. Uczeń i nauczyciel w sytuacjach trudnych

4.1. Sytuacje trudne z perspektywy nauczyciela i uczniów

4.2. Jakie czynniki odgrywają rolę w powstawaniu sytuacji trudnych?

4.3. Model wyuczonej bezradności a sytuacje trudne.

4.4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych;

5. Wychowawcze oddziaływania nauczyciela

5.1. Klasowy taniec nieskutecznej dyscypliny.

5.2. Konsekwencja w wychowaniu – o granicach, dyscyplinie i sposobach na ich utrzymanie.

5.3. Metody wychowania.

5.4. Techniki oddziaływań wychowawczych.

5.5. Trudności wychowawcze w szkole.

6. Skuteczne porozumiewanie się nauczyciela i ucznia

6.1. Bezpieczny klimat w klasie.

6.2. Język nieakceptacji - blokady komunikacji interpersonalnej.

6.3. Dlaczego język akceptacji ma taką siłę?

6.4. Czynniki ułatwiające komunikację.

7. Konflikty w klasie

7.1. Skonfliktowana klasa.

7.2. Odrzucenie rówieśnicze.

7.3.Niezawodna metoda rozwiązywania konfliktów – sześć kroków w rozwiązywaniu problemu.

11. Uczeń w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej

11.1. Uczeń – doświadczający zaniedbań ze strony środowiska domowego.

11.2. Uczeń - ofiara przemocy domowej.

11.3. Uczeń w sytuacji rozwodu rodziców.

11.4. Uczeń – doświadczony przez konflikt zbrojny.

11.5 Pedagogiczne wspieranie dzieci z trudnościami wynikającymi z doświadczeń traumatycznych.

12. Uczniowie różniący się kulturowo i językowo w klasie szkolnej. Uprzedzenia i stereotypy.

12.1. Eksperyment Jane Elliot z grupą minimalną.

12.2. Zdefiniowanie uprzedzeń, stereotypizacji i dyskryminacji.

12.3. Co powoduje uprzedzenia.

12.4. Stronniczość wobec grupy własnej.

12.5. Uczeń odmienny kulturowo

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: prezentacja multimadialna, praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, dyskusja oksfordzka, burza mózgów, praca z tekstem, mapy myśli, filmy, analiza przypadków, quizy, prawda-fałsz, rebusy, krzyżówki, itp.

Metody i kryteria oceniania:

Pomiar efektów kształcenia. Wymagania do zaliczenia przedmiotu:

1. Obecność na ćwiczeniach;

2. Aktywność na zajęciach – zabieranie głosu w dyskusji; czynny udział w ćwiczeniach na poszczególnych zajęciach; praca w podgrupach;

3. Przygotowanie pracy problemowej na wskazany przez prowadzącą temat w małym zespole;

4. Przygotowanie i poprowadzenie zajęć dla koleżanek i kolegów w oparciu o wskazany przez prowadzącego temat.

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa II ZU/PE-PDP2

Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie wystąpienia - 15

Przygotowanie pracy na zaliczenie - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)