Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacja terapeutyczna [20-3S-RTE] Semestr letni 2021/2022
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Relacja terapeutyczna [20-3S-RTE]
Zajęcia: Semestr letni 2021/2022 [2021L] (zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:30 - 15:05
sala 3628/3629
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Irena Jelonkiewicz-Sterianos
Literatura:

Gelso, Ch., J., Hayes,J., A. (2004). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: GWP.

• Heaton, J. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: GWP, rozdział 3.

• Kottler, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP

• Kottler, J. (2004). Opór w psychoterapii. Gdańsk: GWP

• Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (1994).(red. Bogdan de Barbaro), Kraków: Collegium Medicum UJ

• Yalom, I. (2010). Dar terapii. Warszawa: IPZ.

• Yalom, I. (2011) Mama i sens życia. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

• Yalom, I. (2013). Kat miłości ,Warszawa: Wyd. Czarna Owca /lub inna wybrana samodzielnie/.

Zakres tematów:

Formułowanie celów i układanie planu terapii, pierwsza sesja: oczekiwania klienta i terapeuty

Relacja terapeutyczna, sojusz terapeutyczny – trudności, zjawisko oporu

Osoba pacjenta – zjawisko przeniesienia i jego sygnały

Osoba terapeuty – zjawisko przeciwprzeniesienia i jego funkcje

Relacja terapeutyczna w różnych orientacjach terapeutycznych /pod. systemowe/

Relacja terapeutyczna w różnych fazach psychoterapii – nawiązywanie kontaktu.

Relacja terapeutyczna u pacjentów z różnym rozpoznaniem / wg ICD-10/

Metody dydaktyczne:

omawianie, dyskusja (ogólna lub w małych grupach) nad tematami kolejnych zajęć oraz ćwiczenia warsztatowe umożliwiające doświadczenie psychologiczne wybranych aspektów relacji terapeutycznej (sceny symulowane, odgrywanie ról)

Zadania np.:ułożenie planu terapeutycznego i podanie ewentualnych zagrożeń dla relacji terapeutycznej; omówienie trudności z utrzymaniem sojuszu terapeutycznego;analiza reakcji przeniesieniowych na podstawie materiału filmowego., ułożenie rozmowy z "własnym" pacjentem prezentującym reakcje przeniesieniową, omówienie dowolnego rozdziału z książek Yaloma,

i opowiecie o swoich refleksjach i przemyśleniach, zagrożenia dla relacji terapeutycznej u pacjentów z różnym rozpoznaniem" - 3 grupy zaburzeń z ICD 10: F20, F30, F40,

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach (dopuszczalna 2 nieobecności w semestrze)

- aktywność na zajęciach: stawianie pytań, wysuwanie wątpliwości, udział w dyskusji

- przygotowanie zadań domowych / w zespołach /

- przedstawienie pracy pisemnej zaliczającej warsztaty/dziennik warsztatu/

Uwagi:

gr warsztatowa dla V DMPY-PKL 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)