Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku [20-3F-PRD1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku [20-3F-PRD1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 19:50
sala 3088/3089 Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1203 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Filip Rola | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. Fengler, J.(2001). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: GWP Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1 i 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Stewart, J. (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną. Co stanowi o dobrym kontakcie, wskaźniki oporu, charakterystyka i znaczenie oporu w różnych paradygmatach. Sposoby postępowania z oporem. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. Recypatia - rola i znaczenie, pytanie i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych. Narzędzia diagnostyczne Omówienie mini obserwacji, ze zwróceniem uwagi na słabe i mocne strony. Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne. Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania. Wybrane nurty psychologiczne Przypomnienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości. Studium przypadku Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Prezentacja schematu opracowania studium przypadku. Miejsce studium przypadku w psychologii klinicznej. Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu Interpretacja danych uzyskanych z użyciem technik projekcyjnych, zaczynamy tworzyć hipotezy, które mają być weryfikowane w wywiadzie. Obszary pytań w wywiadzie psychologicznym. Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Strategie pracy z oporem. Zjawiska psychologiczne występujące w kontakcie diagnostycznym. Formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników. Przygotowanie planów wywiadów. W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz czy przygotowany plan wywiadu spełnia interesujące nas kryteria. Omawiamy przykłady na forum, w celu weryfikacji poprawności metodologicznej. Konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącym zajęcia. Zjawisk w psychoterapii Omówienie zjawisk w psychoterapii – ich zdefiniowanie i operacjonalizacja. Omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania. Wszelkie trudności, własne emocje, przeciwprzeniesienie studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami. Interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów Omawiamy doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów. Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi. Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych w małych grupach. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusje dydaktyczne, ćwiczenia w małych grupach, analiza przygotowanego materiału, prezentacja multimedialna, analiza materiału filmowego |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu stanowi jakość studium przypadku osoby badanej opracowane przez każdego uczestnika kursu, jakość analizy informacji uzyskanych z użyciem technik diagnostycznych i analizy danych zebranych w przebiegu wywiadu ukierunkowanego na weryfikacje postawionych hipotez. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa V ZM/PY-1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.