Wspieranie rozwoju zawodowego [20-3S-WRO]
Semestr zimowy 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wspieranie rozwoju zawodowego [20-3S-WRO] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Stanek | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Becker-Pestka D., Kołodziej J., Pujer K., (2017), Rozwój osobisty i zawodowy. Wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław: Wydawnictwo EXANTE. Januszkiewicz K. (2009), Rozwój zawodowy pracownika. Szanse i zagrożenia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego. Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., (2017), Doradztwo kariery i doradztwo personalne. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo KUL. Lubrańska A. (2008), Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Difin. Ratajczak Z. (2008), Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Bieniok H., (2004), Metody sprawnego zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Placet. Denejka A.,(2003), Zasoby ludzkie, planowanie i zarządzanie, Gliwice: Wydawnictwo Helion. Drabik-Podgórna V. Podgórny M., (2016), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Jeruszka U., (2016), Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Warszawa: Wydawnictwo Difin. Stanek K.M. (2016), Wypalenia zawodowe pracowników socjalnych. Stan i uwarunkowania, Katowice: Wydawnictwo Naukowe "Śląsk". McKay M., Davis M., Fanning P., (2019), Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk: Wydawnictwo GWP. Wilczyńska M., Nowak M., Kućka J., Sawicka J., Sztajerwald K., (2013), Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste, Gliwice: Wydawnictwo Helion. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Praca ale jaka? Wsparcie rozwoju zawodowego? Wprowadzenie do przedmiotu. II. Pojęcie pracy w ujęciu nauk społecznych. 2.1. Synteza pojęć na gruncie psychologii, socjologii i pedagogiki. 2.2. Zmiana kontekstu funkcjonowania współczesnych organizacji. 2.3. Globalizacja i jej znaczenie dla stosunków pracy i rozwoju zawodowego człowieka 2.4. Konsumpcja a praca 2.5. Znaczenie pracy w życiu człowieka III. Człowiek jako podmiot procesu rozwoju. 3.1. Rozwój człowieka w ujęciu nauk społecznych 3.2. Rozwój osobowy a rozwój zawodowy – próba syntezy 3.2.1. Pojęcie rozwoju zawodowego 3.2.2. Koncepcje rozwoju zawodowego 3.2.3. Rozwój zawodowy a kariera zawodowa IV. Rozwój zawodowy w perspektywie edukacji ustawicznej 4.1. Planowanie ścieżki kariery/rozwoju zawodowego 4.2. Formy rozwoju zawodowego i technologie umożliwiające ich realizacji 4.3. E-learning V. Człowiek a wykonywanie pracy 5.1. Kompetencje i kwalifikacje jako podstawa polityki personalnej 5.2. Sposoby rekrutacji pracowników 5.3. Analiza pracy 5.4. Niedopasowanie kompetencyjne i kwalifikacyjne VI. Rola organizacji w kreowaniu środowiska sprzyjającego rozwojowi 6.1. Kultura organizacyjna 6.2. Organizacja procesów pracy 6.3. Relacje przełożony – podwładny VII. Rozwój pracownika w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi 7.1 Rozwój zasobów ludzkich jako element strategii organizacji 7.2. Rozwój pracownika jako proces kształtowania zasobów organizacji VIII. Strategie rozwoju zawodowego pracownika (formy, metody i narzędzia rozwoju zawodowego) 8.1. Metody on-the-job a metody off-the-job 8.2. Nowoczesne metody rozwoju zawodowego pracownika (coaching, mentoring, counelling) 8.3. Dialog motywujący w kreowaniu zmian w rozwoju kariery IX. Poradnictwo zawodowe i doradztwo organizacyjne Działania profilaktyczne i interwencyjne X. Rozwój osobowy pracownika w obszarze rozwoju zawodowego (zajęcia zdalne w aplikacji TEAMS). a. Procesy somoregulacji, czyli człowiek jako podmiot w środowisku pracy b. Funkcjonowanie zawodowe w obszarze temperamentalnym, poznawczym, motywacyjno-emocjonalnym i metapoznawczym XI. Kryzysy i dysfunkcje w organizacji (zajęcia zdalne w aplikacji TEAMS). a. Kryzys jako zgeneralizowana reakcja na niepowodzenia adaptacyjne b. Pomoc psychologiczna i wsparcie społeczne c. Stres i wypalenie zawodowe XII. Narzędzia wspomagające rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste (zajęcia zdalne w aplikacji TEAMS). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład monograficzny, pokaz, dyskusja |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: (1) obecność na zajęciach (85%) (2) aktywność na zajęciach (udział w dyskusji) (3) zaliczenie kolokwium zaliczeniowego (10 pytań otwartych). Zaliczenie w systemie zdalnym, poprzez połączenie w aplikacji TEAMS, przesłanie pytań, a następnie odesłanie odpowiedzi na adres mailowy. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa dla V DMPY-WIK |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.