Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspieranie rozwoju zawodowego [20-3S-WRO] Semestr zimowy 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wspieranie rozwoju zawodowego [20-3S-WRO]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
sala 3093/3094
Budynek z aulami C jaki jest adres?
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
sala 2222
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Stanek
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Becker-Pestka D., Kołodziej J., Pujer K., (2017), Rozwój osobisty i zawodowy. Wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław: Wydawnictwo EXANTE.

Januszkiewicz K. (2009), Rozwój zawodowy pracownika. Szanse i zagrożenia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.

Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., (2017), Doradztwo kariery i doradztwo personalne. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Lubrańska A. (2008), Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Ratajczak Z. (2008), Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Bieniok H., (2004), Metody sprawnego zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Placet.

Denejka A.,(2003), Zasoby ludzkie, planowanie i zarządzanie, Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Drabik-Podgórna V. Podgórny M., (2016), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Jeruszka U., (2016), Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Stanek K.M. (2016), Wypalenia zawodowe pracowników socjalnych. Stan i uwarunkowania, Katowice: Wydawnictwo Naukowe "Śląsk".

McKay M., Davis M., Fanning P., (2019), Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

Wilczyńska M., Nowak M., Kućka J., Sawicka J., Sztajerwald K., (2013), Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste, Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Zakres tematów:

I. Praca ale jaka? Wsparcie rozwoju zawodowego? Wprowadzenie do przedmiotu.

II. Pojęcie pracy w ujęciu nauk społecznych.

2.1. Synteza pojęć na gruncie psychologii, socjologii i pedagogiki.

2.2. Zmiana kontekstu funkcjonowania współczesnych organizacji.

2.3. Globalizacja i jej znaczenie dla stosunków pracy i rozwoju zawodowego człowieka

2.4. Konsumpcja a praca

2.5. Znaczenie pracy w życiu człowieka

III. Człowiek jako podmiot procesu rozwoju.

3.1. Rozwój człowieka w ujęciu nauk społecznych

3.2. Rozwój osobowy a rozwój zawodowy – próba syntezy

3.2.1. Pojęcie rozwoju zawodowego

3.2.2. Koncepcje rozwoju zawodowego

3.2.3. Rozwój zawodowy a kariera zawodowa

IV. Rozwój zawodowy w perspektywie edukacji ustawicznej

4.1. Planowanie ścieżki kariery/rozwoju zawodowego

4.2. Formy rozwoju zawodowego i technologie umożliwiające ich realizacji

4.3. E-learning

V. Człowiek a wykonywanie pracy

5.1. Kompetencje i kwalifikacje jako podstawa polityki personalnej

5.2. Sposoby rekrutacji pracowników

5.3. Analiza pracy

5.4. Niedopasowanie kompetencyjne i kwalifikacyjne

VI. Rola organizacji w kreowaniu środowiska sprzyjającego rozwojowi

6.1. Kultura organizacyjna

6.2. Organizacja procesów pracy

6.3. Relacje przełożony – podwładny

VII. Rozwój pracownika w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi

7.1 Rozwój zasobów ludzkich jako element strategii organizacji

7.2. Rozwój pracownika jako proces kształtowania zasobów organizacji

VIII. Strategie rozwoju zawodowego pracownika (formy, metody i narzędzia rozwoju zawodowego)

8.1. Metody on-the-job a metody off-the-job

8.2. Nowoczesne metody rozwoju zawodowego pracownika (coaching, mentoring, counelling)

8.3. Dialog motywujący w kreowaniu zmian w rozwoju kariery

IX. Poradnictwo zawodowe i doradztwo organizacyjne

Działania profilaktyczne i interwencyjne

X. Rozwój osobowy pracownika w obszarze rozwoju zawodowego (zajęcia zdalne w aplikacji TEAMS).

a. Procesy somoregulacji, czyli człowiek jako podmiot w środowisku pracy

b. Funkcjonowanie zawodowe w obszarze temperamentalnym, poznawczym, motywacyjno-emocjonalnym i metapoznawczym

XI. Kryzysy i dysfunkcje w organizacji (zajęcia zdalne w aplikacji TEAMS).

a. Kryzys jako zgeneralizowana reakcja na niepowodzenia adaptacyjne

b. Pomoc psychologiczna i wsparcie społeczne

c. Stres i wypalenie zawodowe

XII. Narzędzia wspomagające rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste (zajęcia zdalne w aplikacji TEAMS).

Metody dydaktyczne:

wykład monograficzny, pokaz, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest:

(1) obecność na zajęciach (85%)

(2) aktywność na zajęciach (udział w dyskusji)

(3) zaliczenie kolokwium zaliczeniowego (10 pytań otwartych).

Zaliczenie w systemie zdalnym, poprzez połączenie w aplikacji TEAMS, przesłanie pytań, a następnie odesłanie odpowiedzi na adres mailowy.

Uwagi:

gr wykładowa dla V DMPY-WIK

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)