Psychospołeczne problemy szkoły [20-3S-PSK1]
Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychospołeczne problemy szkoły [20-3S-PSK1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Sztuka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Białek, K. red. (2015). Międzykulturowość w szkole Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. file:///C:/Users/Nika/AppData/Local/Temp/Miedzykulturowosc_w_szkole.pdf Kazdin, A., Weisz, J. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2003). Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP. Przewłocka J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań.Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-analizy-08-2015-klimat-szkoly.pdf Pyżalski, J. (red.) (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19.Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa: EduAkcja. https://zdalnie.edu-akcja.pl/wp-content/uploads/2020/04/Edukacja_w_czasach_pandemii.pdf Rokicka, B. red. (2009). Poradnik Pedagoga Szkolnego. RAABE. (opracowania teoretyczne i programy dotyczące: Treningu zastępowania agresji, przemocy szkolnej, zaburzeń odżywiania, ciąży u nastolatków, prostytucji nieletnich, zachowań ryzykownych, dopalaczy, samobójstw i innych) Oraz inna literatura podana lub zadana do wyszukania podczas zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Opis: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problemami współczesnej szkoły. W trakcie zajęć omawiane będą poszczególne aspekty funkcjonowania szkoły i środowiska szkolnego takie jak: organizacja przestrzeni szkoły, relacje między uczniami a kadrą szkoły, relacje między uczniami, współpraca rodziców ze szkołą, sposoby komunikowania się, formuła prowadzenia zajęć edukacyjnych, organizacja przerw, działania pozalekcyjne, międzykulturowość w przestrzeni szkolnej, dostępność dla osób (uczniów, rodziców i opiekunów) z niepełnosprawnościami. Podczas zajęć poddamy analizie następujące zjawiska problemowe związane z przestrzenią szkolną: przemoc fizyczna i psychiczna, znęcanie się, przemoc seksualna, cyberprzemoc, wykluczenie z grupy rówieśniczej, używanie substancji psychoaktywnych (narkotyki, papierosy, alkohol), uzależnienie od nowych technologii vs analfabetyzm cyfrowy, depresja, samobójstwa, samookaleczenia, ryzykowne zachowania seksualne, problemy związane z brakiem akceptacji własnego ciała i wyglądu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia ćwiczeniowe będą oparte o analizę przypadków, fragmentów filmów i przekazów medialnych pod kątem diagnozy problemu, czynników ryzyka i czynników ochronnych oraz mechanizmów powstawiania problemu. Ważną częścią zajęć będzie opracowanie programu psychologicznych działań prewencyjnych lub interwencyjnych nakierowanych na dane zjawisko. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: - praca indywidualna i grupowa - analiza przypadków - obserwacja i diagnoza problemu - planowanie działań prewencyjnych lub interwencyjnych - prowadzenie oddziaływań warsztatowych Zaliczenie zajęć: - obecność i aktywność podczas zajęć (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na 1 zajęciach) - opracowanie zadań indywidualnych i grupowych podczas zajęć - czytanie literatury i udział w dyskusji - przygotowanie pracy pisemnej - przeprowadzenie warsztatu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla IV DMY-WIK |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.