Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychospołeczne problemy szkoły [20-3S-PSK1] Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychospołeczne problemy szkoły [20-3S-PSK1]
Zajęcia: Semestr letni 2021/2022 [2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:30 - 15:05
sala 3630
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Joanna Sztuka
Literatura:

Białek, K. red. (2015). Międzykulturowość w szkole Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

file:///C:/Users/Nika/AppData/Local/Temp/Miedzykulturowosc_w_szkole.pdf

Kazdin, A., Weisz, J. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2003). Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP.

Przewłocka J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań.Warszawa: Instytut

Badań Edukacyjnych.

http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-analizy-08-2015-klimat-szkoly.pdf

Pyżalski, J. (red.) (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19.Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele,

Warszawa: EduAkcja.

https://zdalnie.edu-akcja.pl/wp-content/uploads/2020/04/Edukacja_w_czasach_pandemii.pdf

Rokicka, B. red. (2009). Poradnik Pedagoga Szkolnego. RAABE. (opracowania teoretyczne i programy dotyczące: Treningu zastępowania

agresji, przemocy szkolnej, zaburzeń odżywiania, ciąży u nastolatków, prostytucji nieletnich, zachowań ryzykownych, dopalaczy,

samobójstw i innych)

Oraz inna literatura podana lub zadana do wyszukania podczas zajęć

Zakres tematów:

Opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problemami współczesnej szkoły. W trakcie zajęć omawiane będą poszczególne aspekty

funkcjonowania szkoły i środowiska szkolnego takie jak: organizacja przestrzeni szkoły, relacje między uczniami a kadrą szkoły, relacje

między uczniami, współpraca rodziców ze szkołą,

sposoby komunikowania się, formuła prowadzenia zajęć edukacyjnych, organizacja przerw, działania pozalekcyjne, międzykulturowość w

przestrzeni szkolnej, dostępność dla osób (uczniów, rodziców i opiekunów) z niepełnosprawnościami. Podczas zajęć poddamy analizie

następujące zjawiska problemowe związane z przestrzenią szkolną: przemoc fizyczna i psychiczna, znęcanie się, przemoc seksualna,

cyberprzemoc, wykluczenie z grupy rówieśniczej, używanie substancji psychoaktywnych (narkotyki, papierosy, alkohol), uzależnienie od

nowych technologii vs analfabetyzm cyfrowy, depresja, samobójstwa, samookaleczenia, ryzykowne zachowania seksualne, problemy

związane z brakiem akceptacji własnego ciała i wyglądu.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia ćwiczeniowe będą oparte o analizę przypadków, fragmentów filmów i przekazów medialnych pod kątem diagnozy problemu,

czynników ryzyka i czynników ochronnych oraz mechanizmów powstawiania problemu. Ważną częścią zajęć będzie opracowanie

programu psychologicznych działań prewencyjnych lub interwencyjnych nakierowanych na dane zjawisko.

Metody i kryteria oceniania:

Metody pracy:

- praca indywidualna i grupowa

- analiza przypadków

- obserwacja i diagnoza problemu

- planowanie działań prewencyjnych lub interwencyjnych

- prowadzenie oddziaływań warsztatowych

Zaliczenie zajęć:

- obecność i aktywność podczas zajęć

(dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na 1 zajęciach)

- opracowanie zadań indywidualnych i grupowych podczas zajęć

- czytanie literatury i udział w dyskusji

- przygotowanie pracy pisemnej

- przeprowadzenie warsztatu

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla IV DMY-WIK

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)