Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu [AK-0F-ETZ] Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka zawodu [AK-0F-ETZ]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:20 - 16:55
sala 2221
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Łukaszewska
Literatura:

Wybrane fragmenty z:

1. D. A. Rybczyńska, B. Olszak-Krzyżanowska, Aksjologia pracy socjalnej, Śląsk, Katowice, 1999.

2. B. DuBois, K. Krogsrud Miley, Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Śląsk, Katowice, 1999.

3. E. Kantowicz, A. Leszczyńska-Rejchert, Stereotypy w pedagogice, pracy socjalnej i resocjalizacji, Akapit, Toruń 2012.

4. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.

5. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

6. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996.

7. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000.

8. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971

9. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994.

10. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003.

11. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992.

12. R. Ossowski, Nauczyciel-wychowawca w edukacji specjalnej, w: Pedagogika specjalna wobec potrzeb teraźniejszości i wyzwań przyszłości, red. M. Chodkowska, Wyd. UMCS, Lublin 1998..

13. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.

14. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994.

15. B. Toeplitz-Wiśniewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński, Warszawa 2008, s. 83-86.

16. Pedagog i pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. naukowa: A. Błasiak, E. Dybowska, N. Pikuła, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.

17. O etyce służb społecznych, pod red. Wandy Kaczyńskiej, IPSiR UW, Warszawa 2010.

17. Wybrane artykuły naukowe w tematyce etyki i aksjologii pracownika socjalnego.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do zajęć. Specyfika etyk zawodowych; Etyka zawodowa a deontologia zawodu.

2. Kwalifikacje zawodowe a kompetencje praktyczno-moralne. Znaczenie wartości w zawodzie zaufania społecznego i publicznego.

3. Wizerunek pracownika socjalnego na tle podejść teoretycznych i praktyki zawodowej. Cnoty w zawodzie, deontologizm, utylitaryzm, pryncypializm i sytuacjonizm.

4. Dialog i kontakty interpersonalne na tle konfliktów wartości w pracy pedagoga specjalnego.

5. Wzór osobowy; sylwetka pracownika socjalnego; rola i odpowiedzialność społeczna.

6. Etyki kodeksowe. Poglądy zwolenników i przeciwników etyk kodeksowych. Krytyczna analiza Kodeksu Etycznego Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych.

7. Tolerancja i stereotypizacja w zawodzie pracownika socjalnego. Powinność zawodowa i etyka altruizmu.

8. Współczesne dylematy etyczne pracownika socjalnego.

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, analiza przypadków, dyskusja podczas zajęć w nawiązaniu do problematyki poruszanej w zaproponowanych tekstach.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć i czynny udział w dyskusji - oceniany każdorazowo po zajęciach.

Uwagi:

gr ćw II DZPS-PSR

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)