Umiejętności psychologiczne [PY-5F-UPS]
Semestr zimowy 2021/2022
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 4
Przedmiot: | Umiejętności psychologiczne [PY-5F-UPS] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
• Szustrowa, T. (red.) (1991). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo UW (tekst dostępny również jako reprint w książce K. Stemplewskiej-Żakowicz i K. Krejtza : Wywiad psychologiczny, tom I, Warszawa. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2005) • Stemplewska-Żakowicz, K., Krejza, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny, tom II. Warszawa PTP. (rozdziały: Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym; Kontrakty; Pytania i inne instrumenty konwersatoryjne, Zastosowanie praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego; Diagnosta jako instrument własnej pracy). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Typowe błędy komunikacyjne. Różne sposoby reakcji na wypowiedź drugiej osoby (parafrazowanie, ocena, wsparcie, rozumienie, badanie, interpretacja). 2. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z osobą/osobami o różnej charakterystyce psychologicznej. 3. Zasady prowadzania obserwacji psychologicznej, rozmowy psychologicznej, wywiadu. 4. Planowanie tematyki i struktury własnego wywiadu (określenie celu, tematyki, rodzaju pytań). 4. Ćwiczenie umiejętności prowadzenia rozmowy (nawiązanie kontaktu, zdobywanie informacji, dynamika podejmowanych tematów, obniżenie napięcia, ew. informacje zwrotne, podziękowanie). 5. Samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie wywiadu psychologicznego (rozmowy psychologicznej). Autoanaliza i autoobserwacja w sytuacji indywidualnego kontaktu z rozmówcą i sytuacji ekspozycji społecznej. 6. Grupowa analiza wywiadów. Przekazywanie informacji zwrotnych. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Cotygodniowe spotkania po 2 godziny. Przewidywana są ćwiczenia umiejętności prowadzenia rozmowy psychologicznej oraz przeprowadzenie i analiza własnego wywiadu psychologicznego Metody: mini wykłady, dyskusje, praca w 3 podgrupach, odgrywanie przykładowych sytuacji, analiza wywiadów przeprowadzonych przez studentów |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
• obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności ( z każdego powodu) w semestrze • systematyczne, wnikliwe czytanie zalecanej literatury • aktywność na zajęciach + stawianie pytań, wysuwanie wątpliwości, udział w dyskusji • zaliczenie kolokwium śródsemestralnego • własny wywiad psychologiczny – przeprowadzenie rozmowy z wybraną osobą na dowolny temat z wykorzystaniem umiejętności psychologicznych (rozmowa trwająca ok. 30-50 min; nagranie wywiadu na płytę, transkrypcja ok. 25 min. wywiadu – dowolny fragment, sporządzenie karty samoobserwacji moje + i Δ) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr warsztatowa dla II DMPY 2B |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.