Umiejętności psychologiczne [PY-5F-UPS]
Semestr zimowy 2021/2022
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Umiejętności psychologiczne [PY-5F-UPS] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Filip Rola | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
iteratura obowiązkowa: Szustrowa, T. (red.) (1991). Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (tekst dostępny jest też, jako aneks, w książce K. Stemplewskiej-Żakowicz „Wywiad psychologiczny”, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2005) Literatura uzupełniająca: Stemplewska – Żakowicz, K. (2008). Umiejętności. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu w: Diagnoza Psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP, str 177-193 i 199-209 Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Reguły efektywnej komunikacji interpersonalnej. Typowe błędy komunikacyjne. Różne sposoby reakcji na wypowiedź drugiej osoby (parafrazowanie, ocena, wsparcie, rozumienie, badanie, interpretacja). 2. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z osobami o różnej charakterystyce psychologicznej (ćwiczenia). 3. Analiza zasad prowadzania obserwacji psychologicznej, rozmowy psychologicznej, wywiadu. Planowanie tematyki i struktury własnego wywiadu (określenie celu, tematyki, rodzaju pytań, ewentualnie. wprowadzanych pomocy). 4. Ćwiczenie umiejętności prowadzenia rozmowy (faza początkowa: nawiązanie kontaktu, kontrakt; faza główna: proces zdobywania informacji, dynamika podejmowanych tematów; faza końcowa: obniżenie napięcia, ew. informacje zwrotne, podziękowanie, rozwiązanie kontraktu). 5. Samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie wywiadu psychologicznego (rozmowy psychologicznej). Autoanaliza i autoobserwacja w sytuacji indywidualnego kontaktu z rozmówcą i sytuacji ekspozycji społecznej. 6. Grupowa analiza wywiadów. Przekazywanie informacji zwrotnych. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusje dydaktyczne, ćwiczenia w małych grupach, analiza przygotowanego materiału, prezentacja multimedialna, analiza materiału filmowego |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową będą się składały : - wykonanie pracy dotyczącej parafrazowania, klaryfikowania i odzwierciedlania - wykonanie pracy "Przeformułowanie pytań" - wykonanie pracy "Zdalne trójki" -wykonanie Planu wywiadu - przeprowadzenie rozmowy psychologicznej (termin przesłania nagrania wraz z transkrypcją to 16.12) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr warsztatowa dla II DMPY 1A |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.