Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy wychowania [PE-3F-TPW] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Zamarian | ||||||||||
Literatura: |
Wszystkie teksty w formie skanów znajdują się na kanale zespołu w MS Teams, w zakładce pliki/materiały z zajęć. 06.03.22: Z. Kosyrz, Stosunki interpersonalne między wychowawcą a wychowankiem, w: tenże, Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005, rozdz. VI, s.148-186. E. Bochno, Nieprzypadkowe spotkania, czyli o rozmowie w wychowaniu, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 4, s. 91-108. M. Czerepniak-Walczak, Podmiot i podmiotowość, w: tenże, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytyczne człowieka, Gdańsk 2006, rozdz. 8, s. 112-118. Cz. Wiśniewski, Kompetencje podmiotowe w wychowaniu, w: tenże, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, rozdz. VIII, s. 108-120. 27.03.22: J. Nowotniak, Ukryty program wychowania, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 8, s. 181-206. M. Czerepniak-Walczak, Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, rozdz. 10, w: 263-288. L. Kopciewicz, Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, s. 349-392. 10.04.22: Z. Bauman, Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 4, s. 139-154. K. Rubacha, Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania, w: Pedagogika, red. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, tom 2, rozdz. 4, s. 59-67. 22.05.22: Ch. Jenks, Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 111-134. V. Walkerdine, Psychologia rozwojowa i badania dzieciństwa, w: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008, s. 135-150. |
||||||||||
Zakres tematów: |
Relacje i umiejętności interpersonalne w wychowaniu. Kategoria podmiotowości i upodmiotowienia w wychowaniu. 06.03.22 Ukryte postacie totalności i represyjności wychowania. Problematyka płci i równouprawnienia w wychowaniu. 27.03.22 Wychowanie w obliczu współczesnych zjawisk, wyzwań i dylematów. 10.04.22 Społeczno-kulturowe „obrazy” dziecka i dzieciństwa. 22.05.22 |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca zespołowa, analiza treści zawartych w literaturze przedmiotu, metoda problemowa, dyskusja |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest obecność, aktywność w czasie zajęć oraz pozytywna ocena z kolokwium. Odbędzie się ono 22.05.22 i będzie się składać z dwóch części: I) ok. 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru, II) jedno pytanie otwarte. |
||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa I ZZ/PE-2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.