Psychologia zdrowia [PY-5F-PZR]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia zdrowia [PY-5F-PZR] | ||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 14:05 - 18:10
sala 1115/1116 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 73 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Ewa Odachowska-Rogalska | ||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 20-3F-PZR1 Heszen, I., Sęk, H. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sęk, H. (2007). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd. Scholar Literatura uzupełniająca: Sapolsky, R.M.(2012). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. Warszawa: PWN Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Astrum. Woynarowska B. (red) (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa, PWN. Rothchild, B. (2014). Ciało pamięta. Kraków: Wyd. UJ Sheridan C. L., Radmacher S. A., 1998, Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, IPZ, PTP, Warszawa Dolińska-Zygmunt (red) (2001), Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego. Juczyński, Z. (2009).Narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia.Warszawa: PTP Sęk, H. Cieślak, R.(red.). (2004). Wsparcie społeczne stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
||||||||
Zakres tematów: |
TEMATYKA WYKŁADÓW 1.Pojęcie psychologii zdrowia, geneza, specyfika, zakres, działy. Cele i zadania psychologii zdrowia. Miejsce psychologii zdrowia wśród nauk o zdrowiu i w psychologii. Zdrowie publiczne, psychologia zdrowia publicznego. 2.Zdrowie i jakość życia jako podstawowe kategorie psychologii zdrowia. Modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia. Model biomedyczny. Model holistyczno-funkcjonalny i socjoekologiczny Paradygmat patogenetyczny a salutogenetyczny. Podstawowe założenia paradygmatu salutogenetycznego; znaczenie uogólnionych zasobów odpornościowych, stresorów, poczucia koherencji. Resilience. Wsparcie społeczne. Osobowość. 3.Stres w życiu codziennym i jego konsekwencje dla zdrowia. Metody radzenia sobie ze stresem. Zdrowie i choroba w paradygmacie stresu psychologicznego. Behawioralne, emocjonalne i poznawcze uwarunkowania zdrowia i choroby. 4.Kiedy dusza choruje a ciało mówi. Związki ciała i psychiki w psychosomatyce. Psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji somatycznych. Psychiczne następstwa choroby, zachowanie wobec własnej choroby. 5.Psychologia zdrowia jako dziedzina stosowana. Narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia. Promocja zdrowia, edukacja zdrowotna. Psychologia zdrowia jako obszar badań naukowych, metodologia i problemy etyczne. Kształtowanie się zachowań zdrowotnych – modele i teorie. Międzynarodowe programy badawcze. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja, przykłady filmowe, praca na przypadkach |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy - test jednokrotnego wyboru (zalicza 60% pozytywnych odpowiedzi) Obecność, a w przypadku wykładów e-learningowych zapoznanie się z przesłanymi treściami oraz samodzielna analiza literatury we wskazanym przez wykładowcę zakresie. Nakład pracy osoby studiującej: 10 godz. analiza literatury + 15 godzin uczestnictwo w wykładach |
||||||||
Uwagi: |
gr.wykładowa II ZM/PY Link do zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a001183a024f54b7c845b0fbd39248a5c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=584001e0-a720-4987-9d23-1b575d850f52&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.