Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze [10-1S-DZD1]
Semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze [10-1S-DZD1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Natalia Bednarska |
Literatura: |
1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. 3.. W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013. 4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8,9). 5.Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Impuls Kraków 2013, rozdziały: 1, 2, 3, 7, 8, 9. 6. Skarbek K., Wrońska I. , Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, CEBP, Kraków 2014 , rodz. 2-11. 7. Skarbek K., Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.195-220. 8.Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8. 9. Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84. 10. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls ,Kraków 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. 2. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011 3. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986 4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. Krasowicz-Kupis G, Nowa psychologia dysleksji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, rozdziały 6 do 10. 5. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017. |
Zakres tematów: |
1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu i szkole na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy, obowiązki nauczyciela i innych specjalistów). 2. Diagnoza pedagogiczna dziecka i jego środowiska wychowawczego. 2.1. Pojęcie, cele, rodzaje diagnozy. 2.2. Etapy postępowania w diagnozie. 2.3. Cechy dobrego diagnosty. 3. Wybrane metody diagnostyczne (parametryczne i nieparametryczne) i ich charakterystyka (zastosowania praktyczne). 3.1. Obserwacja 3.3. Analiza archiwów 3.4. Dialog/ rozmowa/wywiad 3.6 Metody socjometryczne 3.7. Test 3.7 Metody projekcyjne 3.8. Analiza i konstruowanie wybranych narzędzi diagnostycznych 5. Gotowość szkolna 5.1 Pojęcie gotowości szkolnej 5.2 Ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej 6. Diagnozowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych. 6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka. 7. Konstruowanie zaleceń do pracy z dzieckiem dla nauczycieli i dla rodziców. 8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka 9. Konstruowanie scenariuszy zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, prezentacja wybranych ćwiczeń. |
Metody dydaktyczne: |
Studentka powtarza przedmiot z uwagi niezaliczenia w poprzednim semestrze. Metoda: konsultacje, link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a132ce608a99a46eb90f128ce3c6833f7%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b48f19c4-ddab-4ec0-a2fc-e19ef4735df6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ma możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pomiar efektów kształcenia: Wykład: egzamin ustny przeprowadzany w formie online za pomocą aplikacji MS Teams lub stacjonarnie (w zależności od sytuacji pandemicznej związanej z Covid-19) Ćwiczenia/laboratorium/warsztaty: praca problemowo – badawcza przygotowana w zespołach (diagnoza pedagogiczna wybranego dziecka wraz z zaleceniami do pracy psychologiczno - pedagogicznej z dzieckiem oraz stworzenie przykładowego scenariusza zajęć dydaktyczno-wyrównawczych). Studenci otrzymają dokładne wskazówki do wykonania pracy podczas zajęć . Następnie po wykonaniu pracy zaliczeniowej studenci będą zobowiązani do przesłania efektów swojej pracy prowadzącej zajęcia także w korespondencji mailowej w domenie aps.edu.pl oraz zaprezentowania wybranych efektów podczas zajęć. |
Uwagi: |
warunek link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a132ce608a99a46eb90f128ce3c6833f7%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b48f19c4-ddab-4ec0-a2fc-e19ef4735df6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.