Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze [10-1S-DZD1] Semestr letni 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze [10-1S-DZD1]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Natalia Bednarska
Literatura:

1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

3.. W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013.

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8,9).

5.Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Impuls Kraków 2013, rozdziały: 1, 2, 3, 7, 8, 9.

6. Skarbek K., Wrońska I. , Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, CEBP, Kraków 2014 , rodz. 2-11.

7. Skarbek K., Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.195-220.

8.Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8.

9. Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84.

10. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls ,Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

2. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011

3. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986

4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

Krasowicz-Kupis G, Nowa psychologia dysleksji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, rozdziały 6 do 10.

5. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017.

Zakres tematów:

1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu i szkole na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy, obowiązki nauczyciela i innych specjalistów).

2. Diagnoza pedagogiczna dziecka i jego środowiska wychowawczego.

2.1. Pojęcie, cele, rodzaje diagnozy.

2.2. Etapy postępowania w diagnozie.

2.3. Cechy dobrego diagnosty.

3. Wybrane metody diagnostyczne (parametryczne i nieparametryczne) i ich charakterystyka (zastosowania praktyczne).

3.1. Obserwacja

3.3. Analiza archiwów

3.4. Dialog/ rozmowa/wywiad

3.6 Metody socjometryczne

3.7. Test

3.7 Metody projekcyjne

3.8. Analiza i konstruowanie wybranych narzędzi diagnostycznych

5. Gotowość szkolna

5.1 Pojęcie gotowości szkolnej

5.2 Ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej

6. Diagnozowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.

6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka.

7. Konstruowanie zaleceń do pracy z dzieckiem dla nauczycieli i dla rodziców.

8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka

9. Konstruowanie scenariuszy zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, prezentacja wybranych ćwiczeń.

Metody dydaktyczne:

Studentka powtarza przedmiot z uwagi niezaliczenia w poprzednim semestrze.

Metoda: konsultacje, link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a132ce608a99a46eb90f128ce3c6833f7%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b48f19c4-ddab-4ec0-a2fc-e19ef4735df6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Ma możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów.

Metody i kryteria oceniania:

Pomiar efektów kształcenia:

Wykład: egzamin ustny przeprowadzany w formie online za pomocą aplikacji MS Teams lub stacjonarnie (w zależności od sytuacji pandemicznej związanej z Covid-19)

Ćwiczenia/laboratorium/warsztaty: praca problemowo – badawcza przygotowana w zespołach (diagnoza pedagogiczna wybranego dziecka wraz z zaleceniami do pracy psychologiczno - pedagogicznej z dzieckiem oraz stworzenie przykładowego scenariusza zajęć dydaktyczno-wyrównawczych). Studenci otrzymają dokładne wskazówki do wykonania pracy podczas zajęć . Następnie po wykonaniu pracy zaliczeniowej studenci będą zobowiązani do przesłania efektów swojej pracy prowadzącej zajęcia także w korespondencji mailowej w domenie aps.edu.pl oraz zaprezentowania wybranych efektów podczas zajęć.

Uwagi:

warunek

link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a132ce608a99a46eb90f128ce3c6833f7%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b48f19c4-ddab-4ec0-a2fc-e19ef4735df6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)