Zaawansowane techniki poruszania się osób z dysfunkcją wzroku [10-2S-ZTP1]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zaawansowane techniki poruszania się osób z dysfunkcją wzroku [10-2S-ZTP1] | ||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 9:50 - 15:05
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak | ||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Kuczyńska – Kwapisz J. (red). (2001). Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych. Warszawa: Wydawnictwo APS. Domańska, K. (2014). Pies przewodnik osoby niewidomej. Szkoła Specjalna, nr 5, s. 344-350 Olczyk, M. (2014). Zasady opracowania barwnych map dotykowych dla osób niewidomych i słabowidzących. Polski Przegląd Kartograficzny TOM 46, nr 4 Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa, Talukder, A. (2015). Wykorzystanie wrażeń słuchowych w rozwoju orientacji przestrzennej. Laski 1-2. Walkiewicz-Krutak M. (2016). Rola oznaczeń dotykowych w orientacji przestrzennej osób niewidomych. W: M. Paplińska (red.). Pismo Braille'a. Z tradycją w nowoczesność (s. 174–185). Warszawa: Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt" Miler-Zdanowska, K., Zadrożny, J. (2017). Technologie wspomagające używane do samodzielnego poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 298-316 Literatura uzupełniająca: Paplińska M. (2002). Nauczanie orientacji przestrzennej oraz bezpiecznego i samodzielnego poruszania się niewidomych dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Szkoła Specjalna nr 5 Pilarska-Detari, S. (2014). Kandydat na właściciela psa przednika-wymagania w stosunku do zainteresowanych. Właściciel psa przewodnika na zajęciach z orientacji przestrzennej – specyfika pracy. W: Osoby niewidome poruszające się z psami przewodnikami – jak je wspierać. Warszawa: Fundacja Pies Przewodnik Więckowska E. (2015). Jak niewidomy poznaje przestrzeń geograficzną. Laski 1-2 Miler-Zdanowska, K. (2017) New Technologies used in the special orientation of people with visual impairment. Interdyscyplinary Contexts of Special Pedagogy, 18, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 53-66 Witek P., Rozborska A., Waszkielewicz A., Rotnicki M., Brayda L., (2017) Echolokacja - mit czy istotny element rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku [w]: Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M., (red.) Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej, Wydawnictwo APS Miler-Zdanowska, K. (2018). Space in the statements of blind children at early school age. Interdyscyplinary Contexts of Special Pedagogy, 20, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 261-278 Walkiewicz-Krutak, M., (2019) Aktywna i pasywna echolokacja jako element percepcji słuchowej i orientacji przestrzennej osób niewidomych, Niepełnosprawność. Półrocznik naukowy, nr 34, s. 11-25 |
||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rozwijanie umiejętności korzystania z dworców autobusowych / kolejowych / lotniska (rozwijanie orientacji w halach dworcowych, ćwiczenia lokalizowania i korzystania z kas biletowych i punktów informacyjnych, lokalizowanie miejsc siedzących w poczekalni dworca, lokalizowanie i korzystanie z punktów handlowo – usługowych, lokalizowanie toalet, lokalizowanie wejść na stanowiska autobusowe / perony. 2. Rozwijanie umiejętności korzystania ze schodów ruchomych (lokalizowanie schodów ruchomych i rozróżnianie kierunku jazdy schodów (w górę, w dół), ćwiczenie lokalizowania wejścia na schody ruchowe i bezpiecznego wchodzenia na nie, lokalizowanie poręczy schodów, ćwiczenie prawidłowego ustawiania stóp i laski podczas wjeżdżania po schodach i zjeżdżania nimi, ćwiczenie lokalizowania zakończenia schodów i bezpiecznego schodzenia z nich. 3. Rozwijanie orientacji i samodzielnego poruszania się podczas pokonywania przejść dla pieszych na rondach. 4. Wykorzystanie pomocy optycznych w orientacji i samodzielnym poruszaniu się osób słabowidzących w złożonym terenie. 5. Rozwijanie umiejętności utrzymywania orientacji i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku w przejściach podziemnych. 6. Zagadnienia związane z przygotowywaniem i interpretacją map dotykowych i słuchowych, warunki jakie powinna spełniać mapa i plan trasy. Planowanie nowych tras i poruszanie się w terenie nieznanym z wykorzystaniem planu terenu. 7. Rozwiązywania specyficznych sytuacji zgłaszanych przez ucznia / klienta dotyczących orientacji w przestrzeni (m.in. wpływ warunków atmosferycznych na orientację i samodzielne poruszanie się; sposoby radzenia sobie w trudnych warunkach atmosferycznych, np. duże opady śniegu, poruszanie się w terenie wiejskim bez chodnika i inne. 8. Ocena umiejętności ucznia/klienta w zakresie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się i planowanie nauczania w tym zakresie (pozyskiwanie informacji o uczniu/kliencie - korzystanie z dostępnej dokumentacji medycznej, psychologicznej i innej, pozyskiwanie informacji od innych specjalistów, umiejętność przeprowadzenia wywiadu z uczniem/ klientem oraz z osobami z jego otoczenia, konstruowanie narzędzi oceny dla różnych grup uczniów/klientów, konstruowanie indywidualnych programów rehabilitacyjnych w zakresie rozwijania umiejętności orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się, umiejętność planowania jednostkowych lekcji wynikających z indywidualnego programu rehabilitacyjnego - planowanie celów lekcji, konkretnych zadań do zrealizowania, umiejętność dokonywania oceny postępów ucznia/klienta. 9. Realizacja indywidualnych lekcji z zakresu poruszania się w złożonym terenie, korzystania z różnych środków komunikacji miejskiej |
||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Pokaz, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia symulacyjne w terenie. |
||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III DZPC-TYF |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.