Język angielski I – B2, poziom średnio-zaawansowany wyższy [51-0F-ANG1-B2]
Semestr zimowy 2020/2021
Lektorat,
grupa nr 21
Przedmiot: | Język angielski I – B2, poziom średnio-zaawansowany wyższy [51-0F-ANG1-B2] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Lektorat [LEK], grupa nr 21 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 16:40 - 18:10
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Dąbruś | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Na zajęciach obowiązuje podręcznik wydawnictw Pearson Roadmap B2+ wraz z elektronicznym zeszytem ćwiczeń. Oprócz tego na zajęciach wykorzystywane są materiały pochodzące z zasobów internetowych takich jak: • OneStopEnglish (Macmillan), • elt.oup.com (Oxford University Press), • Random Idea English, • psychologytoday.com i innych lub platform internetowych, np. ePanel Pearson. Dodatkowo używane są m.in. takie pozycje wydawnicze jak: • (New) English File Upper-Intermediate 3rd Edition + zeszyt ćwiczeń, C. Lathem-Koenig, C. Oxenden (OUP) • English Grammar in Use, R. Murphy (Cambridge) • Angielskie Wyrazy Kłopotliwe, R. Ociepa, R. Preston, A. Szcześniak (Egis) • Grammarway 3, 4, V. Evans and J. Dooley (Express Publishing) • Gramatyka języka angielskiego z ćwiczeniami, S. Maciaszczyk, A. Szarkowska (PWN) • Grammar Practice for Upper-Intermediate Students, S. Dignen and B. Viney with E. Walker and S. Elsworth (Pearson) • A Practical English Grammar, Thomson & Martinet (Oxford) • FCE Use of English 1, 2, V. Evans (Express Publishing) • Wordbuilder, G. Wellman (Heinemann) Do egzaminów ustnych wykorzystywane są takie czasopisma anglojęzyczne jak: • Polska Newsweek Learning English; • Psychologies • English Matters |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Rozdział 1 Słownictwo - formy spędzania czasu wolnego • ćwiczenia leksykalne – formy spędzania czasu wolnego • rozmowa na temat czynności wykonywanych w czasie wolnym, wyrażanie i uzasadnianie opinii i preferencji • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji, rozmowa na temat treści tekstu, wyrażenie i uzasadnienie opinii • stosowanie strategii komunikacyjnych – domyślanie się znaczenia nieznanych słów z kontekstu • rozmowa na temat doświadczeń z przekonywaniem kogoś do czegoś lub byciem przekonywanym, wyrażanie i uzasadnianie opinii Gramatyka - zdania rozszczepione • ćwiczenia gramatyczne – zdania rozszczepione • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji • rozmowa na temat form spędzania czasu wolnego, przekonywanie rozmówcy do zrobienia czegoś, wyrażanie i uzasadnianie opinii, wyrażanie pewności, wątpliwości Pisanie* - raport • rozmowa na temat zachowania równowagi pomiędzy pracą/nauką a życiem prywatnym, wyrażanie i uzasadnianie opinii • rozumienie tekstu pisanego – wyszukiwanie określonych informacji • stosowanie strategii komunikacyjnych – domyślanie się znaczenia nieznanych słów z kontekstu • ćwiczenia redakcyjne • pisanie raportu na temat możliwości zrezygnowania z egzaminów na uniwersytecie Słownictwo – pomaganie • rozmowa na temat potrzeb osób przedstawionych na fotografiach, doświadczeń związanych z pomaganiem innym, wyrażanie i uzasadnianie opinii, wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości • rozumienie tekstu pisanego – wyszukiwanie określonych informacji, wyrażanie opinii na temat treści nagrania • stosowanie strategii komunikacyjnych – domyślanie się znaczenia nieznanych słów z kontekstu Gramatyka - czasy: Past Simple, Past Continuous, Past Perfect Simple, Past Perfect Continuous • ćwiczenia gramatyczne: czasy: Past Simple, Past Continuous, Past Perfect Simple, Past Perfect Continuous • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji • opowiadanie historii na wybrany temat, relacjonowanie wydarzeń z przeszłości, opowiadanie o doświadczeniu, wyrażanie i uzasadnianie opinii, wyrażanie emocji Słuchanie – nieformalne rozmowy • rozmowa na temat fotografii – opisywanie czynności, wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji • stosowanie strategii komunikacyjnych – domyślanie się znaczenia nieznanych słów z kontekstu • rozmowa na temat dobrych uczynków, opowiadanie o doświadczeniu, wyrażanie i uzasadnianie opinii Słownictwo - praca i związane z nią czynności • rozmowa na temat sytuacji przedstawionych na ilustracjach – opisywanie czynności, wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości, wyrażanie i uzasadnianie opinii • rozumienie tekstu pisanego – wyszukiwanie określonych informacji • stosowanie strategii komunikacyjnych – domyślanie się znaczenia nieznanych słów z kontekstu • rozmowa na temat aspektów pracy/studiowania, które są dla nas irytujące, pokoi gniewu, sposobów radzenia sobie z tym, co nas irytuje, wyrażanie i uzasadnianie opinii i preferencji, wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości • ćwiczenia leksykalne – praca i związane z nią czynności Słownictwo - wyrażenia określające przesadę • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji • ćwiczenia leksykalne – wyrażenia określające przesadę • rozmowa na temat tego, co nas irytuje, wyrażanie i uzasadnianie opinii Czytanie – artykuły prasowe • rozmowa na temat czynności przedstawionych na fotografiach, wyrażanie i uzasadnianie opinii, wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości • rozumienie tekstu pisanego – wyszukiwanie określonych informacji • stosowanie strategii komunikacyjnych – domyślanie się znaczenia nieznanych słów z kontekstu • rozmowa na temat zasad dotyczących spożywania posiłków, które powinny obowiązywać w biurze, wyrażanie i uzasadnianie opinii i preferencji Słownictwo - kłótnie i spory • rozmowa na temat sporów przedstawionych na fotografiach, wyrażanie i uzasadnianie opinii, wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości • ćwiczenia leksykalne – kłótnie i spory • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji • stosowanie strategii komunikacyjnych – domyślanie się znaczenia nieznanych słów z kontekstu • negocjowanie rozwiązań sporów, proponowanie, przyjmowanie lub odrzucanie propozycji Rozdział 2 Słownictwo - urazy i choroby, zdrowie • rozmowa na temat urazów i chorób przedstawionych na fotografiach i sposobach zapobiegania im, wyrażanie i uzasadnianie opinii, wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości • ćwiczenia leksykalne – urazy i choroby • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji • stosowanie strategii komunikacyjnych – domyślanie się znaczenia nieznanych słów z kontekstu Gramatyka - wyrażanie przyszłości w czasach przeszłych: konstrukcje: was/were going to, was/were just about to, was/were about to • ćwiczenia gramatyczne – konstrukcje: was/were going to, was/were just about to, was/were about to • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji • relacjonowanie wydarzeń z przeszłości Pisanie* – wpis na blogu • rozmowa na temat uprawiania sportu i wykonywania ćwiczeń, opowiadanie o zwyczajach, obsesjach dotyczących wykonywania ćwiczeń, wyrażanie i uzasadnianie opinii • rozumienie tekstu pisanego – wyszukiwanie określonych informacji • stosowanie strategii komunikacyjnych – domyślanie się znaczenia nieznanych słów z kontekstu Słownictwo - dobroczynność • rozmowa na temat pomagania innym i organizacji dobroczynnych, wyrażanie i uzasadnianie opinii, wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości • rozumienie tekstu pisanego – wyszukiwanie określonych informacji • ćwiczenia leksykalne – dobroczynność • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji Gramatyka - konstrukcja: the … the … • ćwiczenia gramatyczne – konstrukcja: the … the … • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji • rozmowa na temat organizacji charytatywnej, opowiadanie o jej funkcjonowaniu i celach, przekazywanie informacji, wyrażanie i uzasadnianie opinii i preferencji, wyrażanie pewności. Zagadnienia oznaczone gwiazdką będą realizowane opcjonalnie. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Nauczanie języków obcych to złożony proces, który wymaga zróżnicowanych metod i technik dydaktycznych tak, jak zróżnicowani są studenci poddawani temu procesowi. Stąd też wybór podejścia komunikacyjnego jako metody dydaktycznej wydaje się najlepszym z możliwych, ponieważ jest silnie eklektyczny z pozostałymi metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi. Można wyodrębnić następujące metody dydaktyczne w pracy ze studentem: a) metoda podająca – objaśnienie lub wyjaśnienie • wykład informacyjny • pogadanka (wstępna, utrwalająca, kontrolna) b) metoda problemowa • wykład problemowy • wykład konwersatoryjne • dyskusja dydaktyczna • burza mózgów c) metoda praktyczna • ćwiczenia przedmiotowe Na czas edukacji on-line udostępniane są studentom również karty pracy, które student opracowuje samodzielnie na podstawie podręcznika i zeszytu ćwiczeń w określonym czasie. Po upływie terminu nadsyłania prac, nauczyciel weryfikuje karty pracy, odnosi się do odpowiedzi udzielonych na pytania otwarte, komentując je, a do pozostałych treści zamkniętych przesyła klucz poprawnych odpowiedzi. Student ma możliwość konsultowania uwag, pytań poprzez pocztę APS lub aplikację MSTeams. Oprócz tego studenci korzystają również z e-learning, który należy raczej do konwencjonalnych metod dydaktycznych, ale wyposażony jest w niekonwencjonalne środki dydaktyczne. Zakładając, iż zajęcia będą odbywały się w trybie synchronicznym przez aplikację MSTeams metody dydaktyczne nie będą różniły się od tych prowadzonych w sali. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie toku nauki student poddawany jest systematycznej ocenie osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się. Sposoby oceniania to: • testy sprawdzające stopień opanowania słownictwa, gramatyki, umiejętności słuchania i czytania w języku obcym; • ukończenie wskazanych kursów na platformie e-learning APS z wynikiem min.70% • aktywność podczas zajęć (praca domowe, karty pracy, dłuższe wypowiedzi na określony wcześniej temat) • elementem niezbędnym do uzyskania zaliczenia jest również frekwencja Stosuje się następujące kryteria oceniania dla poszczególnych umiejętności: Znajomości gramatyki i słownictwa BARDZO DOBRY • Student poprawnie stosuje poznane słownictwo z Unitu 1 (związane z opisem form spędzania czasu wolnego, pomaganiem, pracą i związanymi z nią czynnościami, wyrażeniami określającymi przesadę, kłótniami i sporami); bezbłędnie lub niemal bezbłędnie posługuje się zdaniami rozszczepionymi, poprawnie stosuje czasy przeszłe: Past Simple, Past Continuous, Past Perfect i Past Perfect Continuous; • Student poprawnie stosuje poznane słownictwo z Unitu 2 (związane z urazami, chorobami, zdrowiem, dobroczynnością); bezbłędnie lub niemal bezbłędnie wyraża przyszłość w czasach przeszłych (was/were going to, was/were about to, etc.) oraz używa konstrukcji The… the… DOBRY • Student, popełniając nieliczne błędy, stosuje poznane słownictwo i na ogół poprawnie posługuje się gramatyką z Unitu 1 i części 2. DOSTATECZNY • Student, popełniając liczne błędy, stosuje poznane słownictwo i nie zawsze poprawnie posługuje się gramatyką z Unitu 1 i części 2. NIEDOSTATECZNY • Student, posługuje się bardzo ograniczonym zakresem słownictwa i popełnia bardzo liczne błędy w konstrukcji i zastosowaniu zagadnień gramatycznych z Unitu 1, części 2. Słuchanie BARDZO DOBRY • Student znajduje w tekście informacje nie popełniając większych błędów; poprawnie dobiera osoby do zdań. • Student określa myśl główną oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, nie popełniając większych błędów. • Student określa myśl główną i kontekst sytuacyjny oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, nie popełniając większych błędów; poprawnie dobiera ilustracje do fragmentów wysłuchanego nagrania. DOBRY • Student znajduje w tekście informacje popełniając nieliczne błędy; na ogół poprawnie dobiera osoby do zdań. • Student określa myśl główną oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełniając nieliczne błędy. • Student określa myśl główną i kontekst sytuacyjny oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełniając nieliczne błędy; na ogół poprawnie dobiera ilustracje do fragmentów wysłuchanego nagrania. DOSTATECZNY • Student z pewną trudnością znajduje w tekście informacje popełniając dość liczne błędy; dobierając osoby do zdań popełnia liczne błędy. • Student z pewną trudnością określa myśl główną oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełniając dość liczne błędy. • Student z pewną trudnością określa myśl główną i kontekst sytuacyjny oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełniając dość liczne błędy; dobierając ilustracje do fragmentów wysłuchanego nagrania, popełnia liczne błędy. NIEDOSTATECZNY • Student z trudnością znajduje w tekście informacje, popełnia przy tym liczne błędy; dobierając osoby do zdań popełnia bardzo liczne błędy. • Student z trudnością określa myśl główną oraz z trudem znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełnia przy tym liczne błędy. • Student z trudnością określa myśl główną i kontekst sytuacyjny oraz z trudem znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełnia przy tym liczne błędy; dobierając ilustracje do fragmentów wysłuchanego nagrania, popełnia bardzo liczne błędy. Czytanie BARDZO DOBRY • Student bezbłędnie lub niemal bezbłędnie znajduje określone informacje w tekstach; bezbłędnie rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi; z łatwością określa główną myśl tekstu/poszczególnych części tekstu z łatwością rozpoznaje związki miedzy poszczególnymi częściami tekstu, nie popełnia większych błędów przy dobieraniu brakujących zdań do osób opisanych w tekście. DOBRY • Student znajduje określone informacje w tekstach, popełniając nieliczne błędy; na ogół rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi; określa główną myśl tekstu/poszczególnych części tekstu. • na ogół poprawnie rozpoznaje związki miedzy poszczególnymi częściami tekstu, popełnia pewne błędy przy dobieraniu brakujących zdań do luk w tekście. DOSTATECZNY • Student z pewną trudnością znajduje określone informacje w tekstach, popełniając liczne błędy; często nie rozróżnia formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi; nie zawsze poprawnie określa myśl główną tekstu/poszczególnych części tekstu. • nie zawsze poprawnie rozpoznaje związki miedzy poszczególnymi częściami tekstu, popełnia dość liczne błędy przy dobieraniu brakujących zdań do luk w tekście. • popełnia dość liczne błędy przy dobieraniu brakujących zdań do osób opisanych w tekście. NIEDOSTATECZNY • Student z trudnością znajduje określone informacje w tekstach, popełniając bardzo liczne błędy; z trudnością określa myśl główną tekstu/poszczególnych części tekstu; nie widzi różnicy między teksem formalnym i nieformalnym; • nieudolnie rozpoznaje związki miedzy poszczególnymi częściami tekstu, popełnia liczne błędy przy dobieraniu brakujących zdań do luk w tekście; • popełnia liczne błędy przy dobieraniu brakujących zdań do osób opisanych w tekście. Mówienie (kryteria stosowane również w przypadku egzaminu ustnego końcowego) BARDZO DOBRY • Student potrafi porozumiewać się z łatwością, bardzo swobodnie, płynnie i bez wahania; • Student jego wymowa, akcent i intonacja są na ogół poprawne i nie zakłócają komunikacji; • Student potrafi w swoich wypowiedziach poprawnie zastosować bogaty zakres struktur leksykalno - gramatycznych i funkcji językowych zgodnie z kryteriami szczegółowymi dot. Stosowania odpowiednich środków językowych; • Student potrafi umiejętnie zastosować liczne strategie kompensujące braki w wiedzy dot. Środków językowych i nie wykorzystuje w komunikacji języka polskiego; • Student potrafi swobodnie i poprawnie nawiązać i podtrzymać rozmowę, stosując różnorodne formy grzecznościowe w obrębie tematów ujętych w rozkładzie materiału, a także wykraczających poza zakres obowiązkowy; • Student potrafi swobodnie uzyskać i przekazać informacje oraz wyjaśnienia w obrębie podanych zagadnień; • Student potrafi precyzyjnie i szczegółowo opisać osoby, przedmioty, miejsca, zjawiska i czynności w obrębie podanych zagadnień; • Student potrafi swobodnie i precyzyjnie wyrazić i uzasadnić swoje opinie, poglądy i emocje w obrębie podanych zagadnień • Student potrafi trafnie i swobodnie wyrazić pewność, przypuszczenie oraz wątpliwości dotyczące • Student zdarzeń przeszłych, teraźniejszych i przyszłych w obrębie podanych zagadnień; • Student potrafi swobodnie dostosować rejestr wypowiedzi do sytuacji (styl formalny /nieformalny); DOBRY • Student potrafi porozumiewać się płynnie i bez wahania; • Student jego wymowa, akcent i intonacja są na ogół poprawne i nie zakłócają komunikacji; • Student potrafi w swoich wypowiedziach poprawnie zastosować struktury leksykalno-gramatyczne i funkcje językowe zgodnie z kryteriami szczegółowymi dot. stosowania odpowiednich środków językowych (powyżej); • Student potrafi zastosować strategie kompensujące braki w wiedzy dot. środków językowych i nie wykorzystuje w komunikacji języka polskiego; • Student potrafi poprawnie nawiązać i podtrzymać rozmowę, stosując adekwatne formy grzecznościowe w obrębie wymaganych zagadnień; • Student potrafi uzyskać i przekazać informacje oraz wyjaśnienia w obrębie wymaganych zagadnień; • Student potrafi szczegółowo opisać osoby, przedmioty, miejsca, zjawiska i czynności w obrębie wymaganych zagadnień; • Student potrafi precyzyjnie przedstawić fakty z przeszłości i teraźniejszości oraz szczegółowo zrelacjonować zdarzenia z przeszłości, opisując doświadczenia swoje i osób trzecich; • Student potrafi precyzyjnie wyrazić i uzasadnić swoje opinie, poglądy i emocje w obrębie wymaganych zagadnień; • Student potrafi precyzyjnie przedstawić opinie osób trzecich • Student potrafi przedstawić liczne zalety i wady różnych rozwiązań i kwestii problemowych oraz liczne argumenty za i przeciw w obrębie tematów ujętych w rozkładzie materiału; • Student potrafi dostosować rejestr wypowiedzi do sytuacji (styl formalny / nieformalny); DOSTATECZNY • potrafi porozumiewać się dość płynnie, ale zdarza mu się przerywać wypowiedź, aby zyskać czas na zastanowienie i odpowiedni dobór środków językowych; potrzebuje też w • rozmowie wsparcia ze strony rozmówcy i stosuje liczne powtórzenia; • jego wymowa, akcent i intonacja, mimo licznych błędów, nie zakłócają komunikacji; • potrafi w swoich wypowiedziach poprawnie zastosować niektóre struktury leksykalno-gramatyczne i funkcje językowe; • potrafi skutecznie zastosować najbardziej podstawowe strategie kompensujące braki w wiedzy dot. środków językowych, ale często używa w komunikacji języka polskiego; • potrafi poprawnie nawiązać i podtrzymać prostą rozmowę, stosując podstawowe formy grzecznościowe w obrębie wymaganych zagadnień; • potrafi uzyskać i przekazać najprostsze informacje oraz wyjaśnienia w obrębie wymaganych zagadnień; NIEDOSTATECZNY • nie potrafi porozumiewać się płynnie, często przerywa wypowiedź, aby zyskać czas na zastanowienie i odpowiedni dobór środków językowych, potrzebuje w rozmowie stałego wsparcia ze strony rozmówcy, stosuje bardzo liczne powtórzenia; • popełnia bardzo liczne błędy w wymowie, akcencie i intonacji, które częściowo zakłócają komunikację; • ma poważne trudności z zastosowaniem w swoich wypowiedziach odpowiednich struktury leksykalno-gramatycznych i funkcji językowych; • sporadycznie i nieumiejętnie stosuje pojedyncze, najprostsze strategie kompensujące braki w wiedzy dot. środków językowych i bardzo często korzysta w komunikacji z języka polskiego; • z trudem i sporadycznie potrafi poprawnie nawiązać i podtrzymać prostą rozmowę, • nieporadnie stosując podstawowe formy grzecznościowe w obrębie wymaganych zagadnień: • z trudem i sporadycznie potrafi uzyskać i przekazać najprostsze informacje oraz wyjaśnienia w obrębie wymaganych zagadnień; |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
lektorat I rok Link do zespołu w aplikacji MSTeams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a45c56b6e7b7b49438b7a32af6d2fb3ca%40thread.tacv2/conversations?groupId=0fccfe18-2f6d-4dfe-adc3-fd71158fbec6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.