Metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III [PW-5F-MPK]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III [PW-5F-MPK] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana) |
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Krasuska-Betiuk | ||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015 (podręczniki dostępne na platformie https://libra.ibuk.pl/ w E-zasobach biblioteki APS) Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11: A Comprehensive Guide for Teachers and Student Teachers, 2019 (dla zainteresowanych) Krasuska-Betiuk M., Edukacja polonistyczna w klasach I-III szkoły podstawowej w „starej” i „nowej” Podstawie programowej. Perspektywa porównawcza. "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae" 2018 nr 9. krasuska-Betiuk M., Szkolna nauka czytania i pisania z wykorzystaniem wybranych elementarzy – refleksje metodyczne, „Forum Pedagogiczne” 2018 nr 2. Krasuska-Betiuk, Marta. „Magia słowa, moc wyobraźni, czar ilustracji. Propozycja działań dydaktycznych wokół książki dziecięcej”. „Czy/tam/czy/tu” internetowy półrocznik naukowy UJ 1–2 (2016): 92–132. Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V 2014 Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M., Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa 1995. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002 Polański E., Rychlik A., Ortografia i interpunkcja w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym, Mysłowice 2006. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017 Raporty i rekomendacje OBUT i PIRLS na temat stanu kompetencji językowych uczniów klas młodszych |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Sposoby rozwijania umiejętności tekstotwórczych ucznia w młodszym wieku szkolnym. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia hybrydowe -zdalne i stacjonarne. Dyskusja problemowa, praca grupowa, projektowanie zajęć Egzamin ustny na ostatnich zajęciach |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: oszacowanie poziomu i zakresu wiedzy oraz umiejętności studentów o założeniach programowych szkolnego przedmiotu, treściach edukacji językowej, literackiej i kulturowej, metodach nauczania na podst. egzaminu pisemnego i przygotowania projektów zajęć z zakresu edukacji polonistycznej. Kompetencje społeczne studenta zostaną sprawdzone w trakcie obserwacji zaangażowania w dyskusje podejmowane w trakcie zajęć. Przygotowanie merytoryczne studenta do zajęć ćwiczeniowych: czytanie zalecanej literatury, udział w dyskusjach. Zagadnienia egzaminacyjne: I. Cele i treści kształcenia językowego, literackiego i kulturalnego. Osiągnięcia absolwenta edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształcenia polonistycznego – zakładane w podstawie programowej i rzeczywiste (ujawniane w raportach ogólnopolskich badaniach umiejętności trzecioklasistów OBUT). II. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Etapy nabywania umiejętności pisania i czytania ze zrozumieniem. Wybrane metody czytania i pisania (obowiązuje znajomość 3 metod). III. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. IV. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji utworów poetyckich i prozatorskich. V. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Rodzaje ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych i ortograficznych. Dłuższe formy wypowiedzi – opis, opowiadanie, teksty użytkowe i inne |
||||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZM/PW 1 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac16b431dc4fb45d9957faf5489200837%40thread.tacv2/conversations?groupId=12d6585a-b614-4448-aceb-5af1bb254353&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.