Seminarium dyplomowe magisterskie - 2 [PE-2F-MR2]
Semestr letni 2020/2021
Seminarium,
grupa nr 11
Przedmiot: | Seminarium dyplomowe magisterskie - 2 [PE-2F-MR2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 11 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 17:10 - 18:45
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Józefa Bałachowicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Flick U. (2011) Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe, metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP. Magda-Adamowicz M., Kowalska E. (red.) (2020) Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek (plik zamieszczony w zespole sem. mgr Teams). Pilch T. ,(1995) Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo " Żak". Rubacha K.(2007). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Yin R. K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura przedmiotu zgodna z zainteresowaniami i potrzebami studentów oraz przygotowywanym projektem badawczym. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka seminarium: "Wczesna edukacja: organizowanie środowiska uczenia się. Nauczyciel wczesnej edukacji - kompetencje i rozwój". Dziecko i dzieciństwo jako przedmiot zainteresowań poznawczych. Przemiany teorii i praktyki wczesnej edukacji dziecka. Teorie uczenia się a model pracy z dziećmi. Konstruktywizm poznawczy i społeczny a projektowanie celów edukacyjnych i aktywności dzieci. Edukacja „od dziecka”, „dla dziecka”, „edukacja w świecie dziecka”, „edukacja ześrodkowana na dziecku”. Kreatywny uczeń i nauczyciel wczesnej edukacji. Podstawy innowacji w konkretnej placówce. Zmiany w ujęciu horyzontalnym i wertykalnym w przedszkolu i szkole. Edukacja wczesnoszkolna w okresie pandemii - doświadczanie i nadawanie znaczeń przez podmioty edukacji. Dostęp dzieci do edukacji zdalnej z różnych środowisk. Rodzic jako nauczyciel dziecka w okresie pandemii. Rola ojca w edukacji zdalnej. Edukacja wczesnoszkolna w kontakcie ze środowiskiem kulturowym, społecznym i przyrodniczym. Tworzenie siebie, relacji rówieśniczych i kultury. Tworzenie się relacji w klasie szkolnej, w grupie nieformalnej, dziecko izolowane. Działania wychowawcze nauczycieli. Dziecko w świecie symbolicznym. Konstruowanie znaczeń przez dzieci. Obserwacje i eksperymenty przyrodnicze. Projekty poznawania najbliższego środowiska. Stymulacja aktywności twórczej dzieci. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody pracy: praca z tekstem, dyskusja, metody problemowe, metoda projektów |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja własnych prac licencjackich - etapy przygotowania, wyniki badań, indywidualne osiągnięcia i trudności w realizacji projektu. Metodologiczne aspekty badań pedagogicznych: gromadzenie i analiza literatury przedmiotu, zasady etyczne prowadzenia badań z udziałem dzieci, formułowanie celów i problemu, przygotowanie projektu badawczego, organizacji badań, gromadzenie i dokumentowanie materiału badawczego, krytyczna analizy materiału, interpretacja wyników badań i formułowania wniosków. Edytorskie i techniczne zasady przygotowania rozprawy magisterskiej. Prezentacja własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, wybranych perspektyw teoretycznych i badawczych. Ocena poprawności przyjętych stanowisk, problemów badawczych, projektów i szans ich realizacji w okresie pandemii. Przekształcanie i rozwijanie przyjętych założeń badawczych. Zaliczenie przedmiotu studiów: Zaliczenie I semestru, przedstawienie konspektu zgromadzonej literatury przedmiotu i zdefiniować kluczowych pojęć. Zaliczenie II semestru, przygotowanie części teoretycznej lub projektu badań i zgromadzenie wyników badań. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
seminarium - prof. dr hab. J. Bałachowicz - indywidualne NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 60 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, analiza prac badawczych: 50 godz. Przygotowanie konspektu zgromadzonej literatury/ przygotowanie projektu części teoretycznej: 30 godz. Przygotowanie prezentacji projektu własnej pracy mgr. :20 godz. Redakcja części teoretycznej: 50 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 6 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.