Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole - metodyka [10-1S-DSP]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole - metodyka [10-1S-DSP] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:20 - 16:55
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Rola | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa • Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. • Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - przykładowe rozwiązania, w: Podniesienie efektów kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2010. http://static.scholaris.pl/main-file/102/533/podniesienie_efektywnosci_66011.pdf • Jagielska G., Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera w szkole i w przedszkolu, z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010 http://www.bc.ore.edu.pl/Content/196/05ore_autyzm.pdf • Derezińska I, Gajdzik M. Dzieci z zaburzeniami lękowymi w przedszkolu i szkole z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/198/07ore_leki.pdf • Turno M. Dziecko z depresją w przedszkolu i szkole z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010 http://bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=193 • Srebnicki T., Wolańczyk T., Dziecko z ADHD w szkole, i w przedszkolu, z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010 dostępny na http://www.bc.ore.edu.pl/Content/195/04ore_adhd.pdf • Jerzak M., Kołakowski A., ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, Wyd. GWP, Sopot 2010 • Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności. Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Badowska M, Jestem rodzicem dziecka z dysleksją, dostępny na: Ortograffitti, materiały do pobrania Szada-Borzyszkowska J. Dziecko z ADHD wyzwaniem dla nauczycieli i rodziców, dostępny w: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3286/1/Jolanta%20Szada-Borzyszkowska_Dziecko%20z%20ADHD%20wyzwaniem%20dla%20nauczycieli%20i%20rodzic%C3%B3w.pdf Skibska J., Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi - najważniejsze problemy oraz sposoby postępowania, dostępny w : https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6719/Dziecko_z_nadpobudliwoscia.pdf?sequence=1 Kowalik-Olubińska M. Zrozumieć, żeby pomóc, czyli o tym, jak uczynić klasę szkolną przyjazną uczniom nadpobudliwym psychoruchowo, dostępny na cejsh.icm.edu.pl Specjalne Potrzeby Edukacyjne. Bank dobrych praktyk https://www.ore.edu.pl/2017/11/specjalne-potrzeby-edukacyjne-materialy-do-pobrania/ |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
3.Zasady udzielania specjalnego wsparcia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizacji zajęć (dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć rozwijających uzdolnienia, rewalidacyjnych, itp.) z dziećmi o zróżnicowanych specjalnych potrzebach edukacyjnych. 5. Analiza potrzeb dzieci ze SPE pod kątem ich zaspakajania w przedszkolu i szkole. 6. Metody i sposoby wspierania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i w szkole 7. Wykorzystanie własnych kompetencji i posiadanych zasobów do planowania skutecznej pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: mini wykład, prezentacja, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, praca z tekstem w tym z aktem prawnym, analiza przypadków – studia przypadków; Praca zdalna: wykładowca wysyła materiały do pracy własnej studentów na adres mailowy starosty Grupy, starosta jest zobowiązany do przesłania materiałów dalej. Studenci zapoznają się z materiałami, następnie wykonują polecone zadania i wysyłają na adres brola@aps.edu.pl |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach ćwiczeń: -kolokwium pisemne do realizacji za pośrednictwem formularza FORMS -aktywność na zajęciach, -prace grupowe lub indywidualne. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw III DZPE-WPW 3 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af6bb70d5409f41a184b7b27657858418%40thread.tacv2/conversations?groupId=32125fcf-1461-4e84-862b-658ff1b05d2e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 18 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30 Inne formy - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.