Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole - metodyka [10-1S-DSP] Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole - metodyka [10-1S-DSP]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:20 - 16:55
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Rola
Literatura:

Literatura obowiązkowa

• Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji

i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

• Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - przykładowe rozwiązania, w: Podniesienie efektów kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2010. http://static.scholaris.pl/main-file/102/533/podniesienie_efektywnosci_66011.pdf

• Jagielska G., Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera w szkole

i w przedszkolu, z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010 http://www.bc.ore.edu.pl/Content/196/05ore_autyzm.pdf

• Derezińska I, Gajdzik M. Dzieci z zaburzeniami lękowymi w przedszkolu i szkole z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/198/07ore_leki.pdf

• Turno M. Dziecko z depresją w przedszkolu i szkole z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010 http://bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=193

• Srebnicki T., Wolańczyk T., Dziecko z ADHD w szkole,

i w przedszkolu, z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010 dostępny na http://www.bc.ore.edu.pl/Content/195/04ore_adhd.pdf

• Jerzak M., Kołakowski A., ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, Wyd. GWP, Sopot 2010

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności. Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Badowska M, Jestem rodzicem dziecka z dysleksją, dostępny na: Ortograffitti, materiały do pobrania

Szada-Borzyszkowska J. Dziecko z ADHD wyzwaniem dla nauczycieli i rodziców, dostępny w: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3286/1/Jolanta%20Szada-Borzyszkowska_Dziecko%20z%20ADHD%20wyzwaniem%20dla%20nauczycieli%20i%20rodzic%C3%B3w.pdf

Skibska J., Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi - najważniejsze problemy oraz sposoby postępowania, dostępny w : https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6719/Dziecko_z_nadpobudliwoscia.pdf?sequence=1

Kowalik-Olubińska M. Zrozumieć, żeby pomóc, czyli o tym, jak uczynić klasę szkolną przyjazną uczniom nadpobudliwym psychoruchowo, dostępny na cejsh.icm.edu.pl

Specjalne Potrzeby Edukacyjne. Bank dobrych praktyk https://www.ore.edu.pl/2017/11/specjalne-potrzeby-edukacyjne-materialy-do-pobrania/

Zakres tematów:

3.Zasady udzielania specjalnego wsparcia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

4. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizacji zajęć (dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć rozwijających uzdolnienia, rewalidacyjnych, itp.)

z dziećmi o zróżnicowanych specjalnych potrzebach edukacyjnych.

5. Analiza potrzeb dzieci ze SPE pod kątem ich zaspakajania w przedszkolu i szkole.

6. Metody i sposoby wspierania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i w szkole

7. Wykorzystanie własnych kompetencji i posiadanych zasobów do planowania skutecznej pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: mini wykład, prezentacja, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, praca z tekstem w tym z aktem prawnym, analiza przypadków – studia przypadków;

Praca zdalna: wykładowca wysyła materiały do pracy własnej studentów na adres mailowy starosty Grupy, starosta jest zobowiązany do przesłania materiałów dalej. Studenci zapoznają się z materiałami, następnie wykonują polecone zadania i wysyłają na adres brola@aps.edu.pl

Metody i kryteria oceniania:

W ramach ćwiczeń:

-kolokwium pisemne do realizacji za pośrednictwem formularza FORMS

-aktywność na zajęciach,

-prace grupowe lub indywidualne.

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Uwagi:

gr ćw III DZPE-WPW 3

Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af6bb70d5409f41a184b7b27657858418%40thread.tacv2/conversations?groupId=32125fcf-1461-4e84-862b-658ff1b05d2e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 18

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30

Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30

Inne formy - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)