Metodyka edukacji przyrodniczej [10-0S-MPR1]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji przyrodniczej [10-0S-MPR1] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 8:00 - 9:35
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Falkowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a93fe73a247024a3288278591d5d25232%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=69698923-5e34-4635-b1a1-2eb23bd2d61c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Jan Amos Jelinek, Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4/2014 (53), s. 49-55. 2. E, Buchcic, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju zadaniem szkolnictwa wyższego, w: Forum Pedagogiczne 2016/2, cz. 2. 3.J. R. Paśko (red.), Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Wyd: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2012. 4. M. Nodzyńska (red.), Metody motywacyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Wyd: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2011. 5. A. Skowroński, Zrównoważony rozwój perspektywą dalszego postępu cywilizacyjnego, w: Problemy Ekorozwoju 2006, vol. 1, No 2, ss. 47-57. 6. K. Cibor, Projekt Pszczoła: Zostań pszczelim bohaterem, zostań pszczelą bohaterką, Wyd. Fundacja Greenpeace Polska. 7. K. Jagiełło, R. Szałata, Hotele dla dzikich zapylaczy. Zrób to sam, Wyd. Fundacja Greenpeace Polska. 8. M. Sobieszczyk, K. Wojciechowska, Praktyka pedagogiczna drogą do mistrzostwa w zawodzie nauczyciela. 9. E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. 10. M. Kędra, Program nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej. Nowoczesna Edukacja - szkoła w działaniu, ORE. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym (wg uczelnianego planu zajęć) przy użyciu aplikacji Teams i Forms. Nie wyrażam zgody na nagrywanie ćwiczeń oraz prezentacji multimedialnych. 1. Zapoznanie się z Podstawą Programową w oparciu o kartę pracy przygotowanej dla Studentów. Przedstawienie celi i zadań, które obowiązują w nauczaniu przyrody i edukacji zintegrowanej. 2. Przywódca edukacyjny (lider) jako mistrz edukacji przyrodniczej w aspekcie sensorycznego poznawania natury (trzy wymiary edukacji przyrodniczej). 3. Zapoznanie się z metodyką edukacji przyrodniczej, jako kluczowy element pracy pedagoga. 4. Stan czystości środowisko (powietrze) i jego wpływ na stan zdrowia społeczeństwa. 5. Ekosystemy - funkcje i zadania wycieczki (przegląd dostępnych e-zasobów wspierających edukację zdalną). 6. Zależność zmian klimatycznych i bioróżnorodności w przyrodzie (film+pytania do dyskusji, wykonanie przez studentów biuletynów informacyjnych). 7. Dziecięce eksperymentowanie - zjawiska przyrodnicze. 8. Terminologia w podstawie programowej, rozporządzeniach MEN, MNiSW, w wybranych podręcznikach, dotycząca zrównoważonego rozwój w edukacji przyrodniczej 9. W trosce o lepszą przyszłość – powołanie liderów zrównoważonego rozwoju 10. Prezentacja projektu sylwetki lidera zrównoważonego rozwoju 11. Przygotowanie metodyczne nauczycieli do kompleksowej ochrony środowiska i zdrowia człowieka - kreowanie wizerunku przyszłej szkoły liderów zrównoważonego rozwoju 12. Prezentacja przyszłej szkoły liderów zrównoważonego rozwoju - statusów, regulaminów, programów kształcenia z zakresu edukacji przyrodniczej, wg pomysłów Studentów pedagogiki. 13. Egzamin 14. Edukacja ekologiczna prowadzona przez organizacje samorządowe, pozarządowe – zapoznanie się z materiałami, scenariuszami dla nauczycieli. 15. Podsumowanie zajęć, rozliczenie się z projektów, ewentualne poprawy egzaminu |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa - Praca grupowa i indywidualna - Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich - Prezentacja. - Wykorzystanie technologii informacyjnych komunikacyjnych w zdalnym nauczaniu (e-zasoby) - Wsparcie edukacja za pośrednictwem aplikacji edukacyjnych |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności) Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna Przygotowanie projektów Egzamin |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw III DZPE-ASK-EW 1 ECTS – 30 godz. 1. Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym (wg uczelnianego planu zajęć) przy użyciu aplikacji Teams i Forms. 2. Nie wyrażam zgody na nagrywanie ćwiczeń oraz prezentacji multimedialnej. 3. Dyżur w semestrze zimowym na kanale Teams w wybrane 2 środy w semestrze w godz. 11.40 - 13.10 (daty są zaplanowane w kalendarzu na Temas). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.