Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji przyrodniczej [10-0S-MPR1] Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji przyrodniczej [10-0S-MPR1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 8:00 - 9:35
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Falkowska
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a93fe73a247024a3288278591d5d25232%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=69698923-5e34-4635-b1a1-2eb23bd2d61c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Literatura:

1. Jan Amos Jelinek, Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków

wychowanie przedszkolne, w: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4/2014 (53), s. 49-55.

2. E, Buchcic, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju zadaniem szkolnictwa wyższego, w: Forum Pedagogiczne 2016/2, cz. 2.

3.J. R. Paśko (red.), Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Wyd: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2012.

4. M. Nodzyńska (red.), Metody motywacyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Wyd: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2011.

5. A. Skowroński, Zrównoważony rozwój perspektywą dalszego postępu

cywilizacyjnego, w: Problemy Ekorozwoju 2006, vol. 1, No 2, ss. 47-57.

6. K. Cibor, Projekt Pszczoła: Zostań pszczelim bohaterem, zostań pszczelą bohaterką, Wyd. Fundacja Greenpeace Polska.

7. K. Jagiełło, R. Szałata, Hotele dla dzikich zapylaczy. Zrób to sam, Wyd. Fundacja Greenpeace Polska.

8. M. Sobieszczyk, K. Wojciechowska, Praktyka pedagogiczna drogą do mistrzostwa w zawodzie nauczyciela.

9. E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

10. M. Kędra, Program nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej. Nowoczesna Edukacja - szkoła w działaniu, ORE.

Zakres tematów:

Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym (wg uczelnianego planu zajęć) przy użyciu aplikacji Teams i Forms.

Nie wyrażam zgody na nagrywanie ćwiczeń oraz prezentacji multimedialnych.

1. Zapoznanie się z Podstawą Programową w oparciu o kartę pracy przygotowanej dla Studentów. Przedstawienie celi i zadań, które obowiązują w nauczaniu przyrody i edukacji zintegrowanej.

2. Przywódca edukacyjny (lider) jako mistrz edukacji przyrodniczej w aspekcie sensorycznego poznawania natury (trzy wymiary edukacji przyrodniczej).

3. Zapoznanie się z metodyką edukacji przyrodniczej, jako kluczowy element pracy pedagoga.

4. Stan czystości środowisko (powietrze) i jego wpływ na stan zdrowia społeczeństwa.

5. Ekosystemy - funkcje i zadania wycieczki (przegląd dostępnych e-zasobów wspierających edukację zdalną).

6. Zależność zmian klimatycznych i bioróżnorodności w przyrodzie (film+pytania do dyskusji, wykonanie przez studentów biuletynów informacyjnych).

7. Dziecięce eksperymentowanie - zjawiska przyrodnicze.

8. Terminologia w podstawie programowej, rozporządzeniach MEN, MNiSW, w wybranych podręcznikach, dotycząca zrównoważonego rozwój w edukacji przyrodniczej

9. W trosce o lepszą przyszłość – powołanie liderów zrównoważonego rozwoju

10. Prezentacja projektu sylwetki lidera zrównoważonego rozwoju

11. Przygotowanie metodyczne nauczycieli do kompleksowej ochrony środowiska i zdrowia człowieka - kreowanie wizerunku przyszłej szkoły liderów zrównoważonego rozwoju

12. Prezentacja przyszłej szkoły liderów zrównoważonego rozwoju - statusów, regulaminów, programów kształcenia z zakresu edukacji przyrodniczej, wg pomysłów Studentów pedagogiki.

13. Egzamin

14. Edukacja ekologiczna prowadzona przez organizacje samorządowe, pozarządowe – zapoznanie się z materiałami, scenariuszami dla nauczycieli.

15. Podsumowanie zajęć, rozliczenie się z projektów, ewentualne poprawy egzaminu

Metody dydaktyczne:

- Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa

- Praca grupowa i indywidualna

- Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich

- Prezentacja.

- Wykorzystanie technologii informacyjnych komunikacyjnych w zdalnym nauczaniu (e-zasoby)

- Wsparcie edukacja za pośrednictwem aplikacji edukacyjnych

Metody i kryteria oceniania:

Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności)

Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna

Przygotowanie projektów

Egzamin

Uwagi:

gr ćw III DZPE-ASK-EW

1 ECTS – 30 godz.

1. Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym (wg uczelnianego planu zajęć) przy użyciu aplikacji Teams i Forms.

2. Nie wyrażam zgody na nagrywanie ćwiczeń oraz prezentacji multimedialnej.

3. Dyżur w semestrze zimowym na kanale Teams w wybrane 2 środy w semestrze w godz. 11.40 - 13.10 (daty są zaplanowane w kalendarzu na Temas).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)