Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programy i pakiety edukacyjne [10-0S-PPE1] Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Programy i pakiety edukacyjne [10-0S-PPE1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Monika Kupiec
Literatura:

1. Bałachowicz J. (1988). Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. WSiP, Warszawa.

2. Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A. (2017), Zrozumieć uczenie się – zmienić wczesną edukację. Wyd. APS, Warszawa.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2016), Konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego. W jaki sposób treści zawarte w tej książce pomogą w opracowaniu programu edukacyjnego dla starszych przedszkolaków. W: tegoż, Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Bliżej Przedszkola, Kraków.

4. Klus-Stańska D., Nowicka M. (2013). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Rozdz.I. Czy szkoła rzeczywiście uczy czytać? Wyd. Harmonia, Gdańsk.

5. Sanocka, K. (2012). Stereotypy płci w czytankach – wybrane przykłady zmian zachodzących w polskich szkołach. Dostęp: http://www.palimpsest.socjologia.uj.edu.pl/tl_files/palimpsest/2012-04-23/Pliki%20na%20strone/Sanocka.pdf

6. Skrzypczak, J. (2003). Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Poznań.

7. Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Podręcznik jako narzędzie kreowania podmiotowości [w:] Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska, Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Wyd. APS, Warszawa.

8. Zalewska, E. (2009). Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa.

9. Zalewska E. (2009), Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno- analitycznym, [za:] T. Höhne, Schulbuchwissen. Umrisse einer Wissen Und Mediwntheorie des Schulbuches, [w:] L. Huryło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków.

10. Aktualna Podstawa Programowa edukacji wczesnoszkolnej.

Zakres tematów:

Zajęcia poświęcone są analizie podstawy programowej oraz dostępnych na rynku wydawniczym pakietów edukacyjnych. Ich rolą jest pobudzenie refleksyjnego i krytycznego podejścia w interpretacji zapisów, wyborze pakietu oraz realizacji treści podręcznika podczas zajęć z dziećmi. Zajęcia mają inspirować do podejmowania autorskich projektów dotyczących konstruowania programów i wykorzystywania podręczników w pracy z uczniem edukacji wczesnoszkolnej.

Zakres tematyczny: podstawa programowa jako program - analiza założeń i zadań nauczyciela w ich realizacji; rodzaje programów, przykłady i kryteria ich wyboru; projektowanie autorskiego programu; przykłady pakietów edukacyjnych; rola elementarza; podręcznik jako narzędzie uspołeczniania i indywiduacji - weryfikacja założeń podstawy programowej.

Metody dydaktyczne:

Sposoby pracy na zajęciach: praca w grupach, dyskusja, analiza i interpretacja tekstu, analiza dyskursu, projekt, prezentacja.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega: obecność; aktywność; prace w grupie: analiza zadań nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej (notatka); recenzja programu i uzasadnienie jego wyboru; projekt autorskiego programu – prezentacja (4-5 slajdów); analiza tekstu czytanki i poleceń pod kątem stereotypizacji, aktywności i rozwijania kompetencji czytelniczych dzieci.

Uwagi:

gr ćw III DZPE-ASK-EW

ZAJĘCIA ZDALNE odbywają się w czasie zajęć stacjonarnych w Teams w kanale grupy - link został przesłany pocztą w systemie USOS.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a00e89fa093dd41afb02f17e277925bd2%40thread.tacv2/conversations?groupId=a233aa5f-f4cd-4323-ab58-2170fddb1ae6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Materiały z zajęć oraz prace zaliczeniowe studentów będą gromadzone w zakładce PLIKI w folderze z datą zajęć. Forma zdalna zajęć nie zmienia metod dydaktycznych oraz sposobu i metod oceniania.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)