Podstawy integrowania treści, metod i organizacji kształcenia we wczesnej edukacji. Programy i podręczniki [PW-5F-PIE]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy integrowania treści, metod i organizacji kształcenia we wczesnej edukacji. Programy i podręczniki [PW-5F-PIE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Grygoruk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8. 6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Literatura dodatkowa: 1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa: 1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw II DMPW 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.