Metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III [PW-5F-MPK]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III [PW-5F-MPK] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Krasuska-Betiuk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11: A Comprehensive Guide for Teachers and Student Teachers, 2019 Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164. Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M., Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa 1995. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002 Polański E., Rychlik A., Ortografia i interpunkcja w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym, Mysłowice 2006. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017 Raporty i rekomendacje OBUT i PIRLS na temat stanu kompetencji językowych uczniów klas młodszych |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. 6. Komponent interkulturowy w edukacji polonistycznej. Edukacja literacka wobec dylematów wielokulturowości i inności. 7. Kształcenie językowe: istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych uczniów. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowych. 8. Język polski jako obcy - elementy metodyki. 9. Sposoby oceniania osiągnięć dziecka. Sprawdziany kompetencji, kryteria oceny wypowiedzi i wypracowań uczniowskich. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Kształcenie hybrydowe - zajęcia zdalne i stacjonarne. Dyskusja problemowa, praca grupowa, projektowanie zajęć Obserwowanie zajęć edukacji polonistycznej w klasach młodszych (po uzyskaniu zgody na hospitacje) i symulacje zajęć w grupie studenckiej.. Analiza i ocena obserwowanych zajęć. Egzamin pisemny w sesji egzaminacyjnej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: oszacowanie poziomu i zakresu wiedzy oraz umiejętności studentów o założeniach programowych szkolnego przedmiotu, treściach edukacji językowej, literackiej i kulturowej, metodach nauczania na podst. egzaminu pisemnego i przygotowania projektów zajęć z zakresu edukacji polonistycznej. Kompetencje społeczne studenta zostaną sprawdzone w trakcie obserwacji zaangażowania w dyskusje podejmowane w trakcie zajęć. Przygotowanie merytoryczne studenta do zajęć ćwiczeniowych: czytanie zalecanej literatury, udział w dyskusjach, Współpraca z innymi studentami w pracy nad przygotowaniem projektu zajęć dla uczniów w wieku 9 lat na podstawie (dobranych samodzielnie lub rekomendowanych przez prowadzącego) tekstów kultury. Tematy projektów: 1. Poznać i wyrazić siebie - edukacja emocjonalna. 2. Nasze spotkania z Innym. 3. Rodzina dawniej i dziś. 4. Wędrówki po Polsce. 5. Świat zwierząt i roślin oraz edukacja ekologiczna. 6. My w Europie i świecie. 7. W poszukiwaniu odpowiedzi na filozoficzne pytania. 8. Dziecko i sztuka (teatr, film, muzyka , plastyka). 9. Tabu/kontrowersje w sztuce (w literaturze) dla dziecka. 10. Twórca/osobowość kultury/artysta (np. autorytet Janusz Korczak, pisarz/pisarka Astrid Lindgren, Tove Jansson, Maria Kownacka, Wanda Chotomska i inni). 11. Żywioły w sztuce dla dzieci (Ziemia, Woda, Ogień, Powietrze). Zagadnienia egzaminacyjne: I. Cele i treści kształcenia językowego, literackiego i kulturalnego. Osiągnięcia absolwenta edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształcenia polonistycznego – zakładane w podstawie programowej i rzeczywiste (ujawniane w raportach ogólnopolskich badaniach umiejętności trzecioklasistów OBUT). II. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Etapy nabywania umiejętności pisania i czytania ze zrozumieniem. Wybrane metody czytania i pisania (obowiązuje znajomość 3 metod). III. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. IV. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji utworów poetyckich i prozatorskich. V. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Rodzaje ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych i ortograficznych. Dłuższe formy wypowiedzi – opis, opowiadanie, teksty użytkowe i inne |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw II DMPW 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9b1931681013459d82685afafe42e236%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c02dfda-7f47-4ade-a946-bf08609653a0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.