Modele wspierania rozwoju dziecka [PW-5F-MWD]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Modele wspierania rozwoju dziecka [PW-5F-MWD] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Grażyna Hennel | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Arends r.i.– Uczymy się nauczać, Warszawa 1994 B. Joyce, E. Calhoun, D. Hopkins, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999 Bereźnicki F.,Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wyd. „Impuls” , 2004 Beadle Ph., Jak uczyć?,Publicat, Poznań, 2015 Borkowska M., Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka, Harmonia, Gdańska, 2018 Dirksen J., projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne, Helion, 2017 Goddard Blythe S., Harmonijny rozwój dziecka, ŚK, Warszawa 2006 Tripp D, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP,Warszawa1996 Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych., WSiP, Warszawa,1997 Robinson K.,Aronica L., Kreatywne szkoły, wyd. Element 2018 Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Harmonia, Gdańsk 2018 Żylinska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, WN UMK, Toruń, 2011 http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU7298&page=4 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Rozwój psychiczny człowieka w cyklu życia. Istota rozwoju psychoruchowego oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej. Różne koncepcje i ujęcia psychologiczne i filozoficzne człowieka. Norma rozwojowa (różnorodność ujęć), zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, psychologiczne koncepcje integralnego rozwoju dziecka (ucznia). Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych Modele kształcenia i wychowania dzieci w ujęciu historycznym - istota, przedstawiciele: behawioryzm, kognitywizm, konstruktywizm, szkoły alternatywne, model ,,edukacji skoncentrowanej na uczniu” D. Brandes i P. Ginnis’a (teorie progresywne (teoria procesu nauczania i uczenia się oparta na autoregulacji, pedagogika krytyczna i emancypacyjna w Polsce. Szkoły alternatywne – modele wspierania rozwoju ucznia. Neurodydaktyka (wybrane aspekty), modalności. Sposoby niesienia pomocy dziecku w Polsce, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - ppp, wwrd, wczesna interwencja, edukacja specjalna, włączająca, integracyjna. Organizacja współpracy z rodziną i specjalistami (w nawiązaniu do praktyki studenckiej, np..w placówce integracyjnej) Pomoc dziecku z niepełnosprawnością intelektualną Wspieranie kariery szkolnej ucznia zdolnego Zabawa jako metoda wspomagania rozwoju i kreatywności dziecka. Metoda Integracji Sensorycznej, rozwijanie motoryki dziecka. Arteterapia jako ścieżka rozwoju kreatywności wychowanka/ucznia Metoda Dobrego Startu Metoda Weroniki Sherborne Obszar umiejętności społecznych dziecka (TUS) Przyjazna terapia behawioralna jako sposób na trudne zachowania dzieci (np. z ADHD, ADD, ZA) Problematyczne lub dyskusyjne metody wspomagania rozwoju dziecka np. Metoda Denisona, Źródła sukcesu edukacyjnego ucznia ( fiński system edukacyjny, kompetencje wychowacze i dydaktyczne nauczyciela) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące z wykorzystaniem aplikaji microsoft TEAMS |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach na podstawie opracowanej literatury przedmiotu. Opracowanie przydzielonych zadań w formie prezentacji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw II DMPW 3 Zajęcia prowadzone w aplikacji TEAMS zgodnie z planem zajęć Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji Microsoft Teams (generowany przez Teamsy) został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie pomocy metodyczneji 30 Inne formy 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.