Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modele wspierania rozwoju dziecka [PW-5F-MWD] Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Modele wspierania rozwoju dziecka [PW-5F-MWD]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Grażyna Hennel
Literatura:

Arends r.i.– Uczymy się nauczać, Warszawa 1994

B. Joyce, E. Calhoun, D. Hopkins, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999

Bereźnicki F.,Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wyd. „Impuls” , 2004

Beadle Ph., Jak uczyć?,Publicat, Poznań, 2015

Borkowska M., Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka, Harmonia, Gdańska, 2018

Dirksen J., projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne, Helion, 2017

Goddard Blythe S., Harmonijny rozwój dziecka, ŚK, Warszawa 2006

Tripp D, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP,Warszawa1996

Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych., WSiP, Warszawa,1997

Robinson K.,Aronica L., Kreatywne szkoły, wyd. Element 2018

Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Harmonia, Gdańsk 2018

Żylinska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, WN UMK, Toruń, 2011

http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU7298&page=4

Zakres tematów:

Rozwój psychiczny człowieka w cyklu życia. Istota rozwoju psychoruchowego oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej. Różne koncepcje i ujęcia psychologiczne i filozoficzne człowieka.

Norma rozwojowa (różnorodność ujęć), zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, psychologiczne koncepcje integralnego rozwoju dziecka (ucznia).

Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych

Modele kształcenia i wychowania dzieci w ujęciu historycznym - istota, przedstawiciele: behawioryzm, kognitywizm, konstruktywizm, szkoły alternatywne, model ,,edukacji skoncentrowanej na uczniu” D. Brandes i P. Ginnis’a (teorie progresywne (teoria procesu nauczania i uczenia się oparta na autoregulacji, pedagogika krytyczna i emancypacyjna w Polsce.

Szkoły alternatywne – modele wspierania rozwoju ucznia.

Neurodydaktyka (wybrane aspekty), modalności.

Sposoby niesienia pomocy dziecku w Polsce, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - ppp, wwrd, wczesna interwencja, edukacja specjalna, włączająca, integracyjna.

Organizacja współpracy z rodziną i specjalistami (w nawiązaniu do praktyki studenckiej, np..w placówce integracyjnej)

Pomoc dziecku z niepełnosprawnością intelektualną

Wspieranie kariery szkolnej ucznia zdolnego

Zabawa jako metoda wspomagania rozwoju i kreatywności dziecka.

Metoda Integracji Sensorycznej, rozwijanie motoryki dziecka.

Arteterapia jako ścieżka rozwoju kreatywności wychowanka/ucznia

Metoda Dobrego Startu

Metoda Weroniki Sherborne

Obszar umiejętności społecznych dziecka (TUS)

Przyjazna terapia behawioralna jako sposób na trudne zachowania dzieci (np. z ADHD, ADD, ZA)

Problematyczne lub dyskusyjne metody wspomagania rozwoju dziecka np. Metoda Denisona,

Źródła sukcesu edukacyjnego ucznia ( fiński system edukacyjny, kompetencje wychowacze i dydaktyczne nauczyciela)

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące z wykorzystaniem aplikaji microsoft TEAMS

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach na podstawie opracowanej literatury przedmiotu.

Opracowanie przydzielonych zadań w formie prezentacji.

Uwagi:

gr ćw II DMPW 3

Zajęcia prowadzone w aplikacji TEAMS zgodnie z planem zajęć

Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji Microsoft Teams (generowany przez Teamsy) został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie pomocy metodyczneji 30

Inne formy 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)