Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP] Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:40 - 13:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Szurowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010.

Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90.

Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011.

Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009.

Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596.

Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002.

Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995.

Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56.

Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

• Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku.

• Zapoznanie z metodyką edukacji polonistycznej (cele, treści programowe, metody i środki dydaktyczne)

• Umiejętność opracowania zajęć z zakresu edukacji polonistycznej dla różnych grup wiekowych (3-6 lat).

• Znajomość pojęć z zakresu gotowości szkolnej w obszarze przygotowania do nauki czytani i pisania;

• umiejętność przeprowadzenia diagnozy z zakresu kompetencji polonistycznych oraz wspomaganie rozwoju dziecka w tym obszarze rozwojowym

• Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy.

• Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych, praca z tekstem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Szczegółowy opis zajęć:

6.10. – Organizacyjny, podział na grupy, omówienie zadań.

13.10.- Omówienie treści polonistycznych z podstawy programowej, metod i środków dydaktycznych wspomagających rozwój językowy oraz przygotowanie przedszkolaków do nauki czytania i pisania.

20.10 – praca w grupach

27.10. – Prezentacja w grupach/ Metody rozwijania zainteresowań czytelniczych – prezentacja z uzasadnieniem i ćwiczeniem dla pozostałych grup + Moja ulubiona książeczka – ilustracje i wypowiedzi dzieci: 3,4,5,6-latki/ po pięć prac w każdej grupie wiekowej

3.11. – praca w grupach

10.11. – praca w grupach

17.11. – prezentacja/ Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym oraz metody wspomagania rozwoju mowy dziecka w przedszkolu, opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy

24.11 – prezentacja/Nauka czytania i pisania w przedszkolu (wybrane koncepcje, dojrzałość i gotowość do podjęcia nauki czytania i pisania, opracowanie konspektu zajęć z wybraną literą - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy

1.12. – prezentacja/ Przygotowanie do nauki pisania, rozwijanie sprawności motorycznej i grafomotorycznej, umiejętności organizowania pola spostrzeżeniowego, orientacji na kartce i pamięci wzrokowej, opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy

8.12. – prezentacja/ Rozwijanie percepcji słuchowej, pamięci słuchowej i słuchu fonematycznego opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu - w oparciu o podstawę programową i analizę wybranego pakietu (od 3-latka do 6-latka) + ćwiczenie dla grupy

15.12. – praca w grupach/ Opracowanie pomocy dydaktycznych wspierających rozwój dziecka w osiągnięciu dojrzałości szkolnej w zakresie kompetencji polonistycznych:

22.12. – praca w grupach i prezentacja/ Baśniowy tydzień, opracowanie ogólnego konspektu tygodniowego z wykorzystaniem wybranej baśni, integracja treści polonistycznych z innymi obszarami rozwoju dziecka

12.01. – prezentacja/ bajka na komputerze, opracowanie tekstu literackiego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, rozwijanie zainteresowań czytelniczych i percepcji wzrokowej

19.01. – prezentacja/ słuchowisko, opracowanie tekstu literackiego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, rozwijanie zainteresowań czytelniczych i percepcji słuchowej

26.01. – zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowania i pracy w grupach, obecność na zajęciach.

Metody dydaktyczne:

Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu.

Zajęcia prowadzone w formie zdalnej (w terminach zgodnych z planem zajęć) z wykorzystaniem aplikacji Teams.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu).

Uwagi:

gr ćw II DMPW 3

Link do Zespołu w aplikacji Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1f3ea47c2e604463932997e4327a6c86%40thread.tacv2/conversations?groupId=db01db4e-27be-4180-a957-3dbf2687704a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)