Wprowadzenie do wiedzy o kulturze [PE-3S-WWK]
Semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do wiedzy o kulturze [PE-3S-WWK] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Ciążela | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
C. Jencks, Kultura, Poznań 1995; R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009; A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.); M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.); A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.); R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010 Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E. Włodarczyk, "Kultura", (w:) "Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku", T. Pilch (red.), t. II, Warszawa 2003 A.M. Suchecki, "Naukowe rozumienie kultury jako zjawiska społeczno-ekonomicznego - przegląd koncepcji", "Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego" 26/2012 A. Koropczuk , "Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury", "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013 J. Kozielecki, "Transgresja i kultura", Warszawa 1997, rozdz. IX, X. A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), "Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem", A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017 J. Szczepaniak, "Rytuały przejścia w edukacji", "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja", Nr 3(63) 2013 T. Paleczny, "Bunt nadnormalnych", Kraków 1998 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE Dzieje pojęcia kultury. Główne etapy (rzymski rodowód; od "agricultura" do "cultura animi" ; wiek XVIII-XIX - opozycja cywilizacja - kultura w myśli niemieckiej; opozycja wartościującego i opisowego rozumienia kultury; wpływ niemieckiej opozycji kultura - cywilizacja na myśl brytyjską). Filozofia kultury - "kultura jako krytyka kultury" (kultura jako świat wartości, twórczość, budowa ludzkiego świata, źródło cierpień, alienacja, humanistyczna krytyka kultury) Nauki o kulturze. Historia kultury; socjobiologia jako próba interpretacji zjawisk kulturowych; psychologia - psychologizm, teorie naśladownictwa, psychoanaliza, badania psychologiczne przełomu XX i XXI wieku; antropologia kulturowa; socjologia kultury; podejścia interdyscyplinarne. Animacja kultury: tradycjonalizm - kultywowanie kultury; demokratyzacja kultury; fundamentalizm kulturowy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne, 3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998) Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy (Francja, Laurent Orluc 2011) Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena znajomości i rozumienia treści przedmiotu na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi będącej autorską ilustracją zagadnienia nawiązującego do problematyki wykładów. 2.Test końcowy, zawierający pytania zamknięte i otwarte. 3. Uczestniczenie w wykładach jest obowiązkowe. Warunkiem uzyskania możliwości przystąpienia do egzaminu końcowego jest obecność na dwunastu wykładach wchodzących w skład kursu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aee06795b7916412e9ac0f9493f33b1e6%40thread.tacv2/conversations?groupId=bec8db24-6804-4eb4-9ae1-0f539cb19d62&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86gr wyk I DZPE-ASK |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.