Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierunki pedagogiki współczesnej [PE-3F-KPE] Semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kierunki pedagogiki współczesnej [PE-3F-KPE]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Przemysław Florczak
Literatura:

Link do zespołu MS TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a83c5f178e4dd46ff9688dfcd06d2d163%40thread.tacv2/conversations?groupId=74967ce7-5d36-47f4-82b8-5062c39815df&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do dysku Google (materiały do ćwiczeń): https://drive.google.com/drive/folders/1rWTlVrk8XsFCNX7yC1X1QgqtgUcd-mtX?usp=sharing

Zakres tematów:

I. Wprowadzenie - zajęcia organizacyjne. Przedstawienie treści przedmiotu, omawianej problematyki, literatury obowiązkowej. Prezentacja wymagań oraz kryteriów zaliczenia przedmiotu.

II. Pedagogika analityczno-empiryczna (pozytywistyczna): Behawioryzm.

J.B. Watson, Behawioryzm oraz Psychologia, jak ją widzi behawiorysta, Warszawa 1990, s. 409-438.

C. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania, t. 1, Warszawa 1988, s. 100-123.

III. Pedagogika kultury: Kulturalizm

S. Wołoszyn, Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, 1998,

t. III, ks. II - tekst Sergiusza Hessena.

IV. Pedagogika hermeneutyczna i hermeneutyka pedagogiczna.

B. Milerski, Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy…”, Warszawa 2011, s. 24-30.

Folkierska, Wychowanie i pedagogika w perspektywie hermeneutycznej [w:] S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, ks. II, Kielce 1998.

V. Pedagogika socjologiczna: Socjologizm pedagogiczny.

S. Wołoszyn, Źródła do dziejów…, t. III, ks. I – teksty: Emila Durkheima oraz Floriana Znanieckiego.

VI i VII. Pedagogika naturalistyczna: Pajdocentryzm.

S. Wołoszyn, Źródła do dziejów…, t. III, ks. I - tekst Marii Montessori.

J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku *całość

VIII. Pedagogika naturalistyczna: Progresywizm.

S. Wołoszyn, Źródła do dziejów…, 1998, t. III, ks. I - tekst Johna Deweya.

IX. Pedagogika egzystencjalna: Egzystencjalizm laicki.

J. P. Sartre – opowiadanie pt. „Mur” z tomu o tym samym tytule [pdf].

Camus, Dżuma (do powtórzenia).

X. Pedagogika dialogu.

M. Buber, Między osobą a osobą, [w:] tenże, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Warszawa 1992, s. 138-154.

W. Buczek, Współczesny nauczyciel jako człowiek dialogu [w:] D. Jankowska (red.) Pedagogika dialogu. Nauczyciele dialogu, Warszawa 2011, s. 175-182.

XI. Pedagogika personalistyczna: Personalizm chrześcijański.

S. Wołoszyn, Źródła do dziejów…, 1998, t. III, ks. II, rozdz. Doktryny personalizmu chrześcijańskiego, teksty: G. Marcela oraz J. Maritaina.

XII. Pedagogika międzykulturowa.

T. Szkudlarek, Pedagogika międzykulturowa, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003, t. 1, s. 415-424.

T. Lewowicki, W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, [w:] Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, E. Malewska, B. Śliwerski (red.), Kraków 2002, s. 23-40.

XIII. Pedagogika w świetle psychoanalizy i psychologii humanistycznej.

P. Gołaska, Idee pedagogiczne Anny Freud jako przykład zastosowania elementów psychoanalizy w edukacji [pdf], Ogrody Nauk i Sztuk, 1/2011

M. Jacobs, Zygmunt Freud, Gdańsk 2006, s. 90 -107.

XIV. Pedagogika krytyczna.

Z. Kwieciński, Socjopatologia edukacji, Olecko 1995 – wybrane fragmenty [pdf].

T. Szkudlarek, Pedagogika krytyczna, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003, t. 1, s. 363-377.

XV. Omówienie prac studenckich.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja

Dyskusja grupowa

Ćwiczenia praktyczne

Praca z tekstem

Metoda problemowa

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie z ćwiczeń po spełnieniu następujących kryteriów:

Zajęcia mają charakter obligatoryjny i zakończone są zaliczeniem [zal.] uprawniającym do złożenia egzaminu z przedmiotu. Aby student mógł otrzymać zaliczenie jest zobowiązany:

1.Uczestniczyć w zajęciach ćwiczeniowych. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach student zobligowany jest do jej zaliczenia na dyżurze prowadzącego przedmiot po wcześniejszej konsultacji z prowadzącym.

2.Znać literaturę obowiązkową.

3.Wykazywać się aktywnością na ćwiczeniach (m.in. podczas ćwiczeń i zadań realizowanych na zajęciach).

4.Otrzymać pozytywną ocenę z pracy pisemnej (esej).

*Studenci wykazujący dużą aktywność na ćwiczeniach oraz z najlepszymi ocenami z prac pisemnych mogą otrzymać (po konsultacji z osobą prowadzącą wykład) dodatkowe punkty na egzaminie.

Uwagi:

gr war II DZPE-PIZ

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)