Kierunki pedagogiki współczesnej [PE-3F-KPE]
Semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 5
Przedmiot: | Kierunki pedagogiki współczesnej [PE-3F-KPE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Przemysław Florczak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Link do zespołu MS TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a83c5f178e4dd46ff9688dfcd06d2d163%40thread.tacv2/conversations?groupId=74967ce7-5d36-47f4-82b8-5062c39815df&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do dysku Google (materiały do ćwiczeń): https://drive.google.com/drive/folders/1rWTlVrk8XsFCNX7yC1X1QgqtgUcd-mtX?usp=sharing |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Wprowadzenie - zajęcia organizacyjne. Przedstawienie treści przedmiotu, omawianej problematyki, literatury obowiązkowej. Prezentacja wymagań oraz kryteriów zaliczenia przedmiotu. II. Pedagogika analityczno-empiryczna (pozytywistyczna): Behawioryzm. J.B. Watson, Behawioryzm oraz Psychologia, jak ją widzi behawiorysta, Warszawa 1990, s. 409-438. C. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania, t. 1, Warszawa 1988, s. 100-123. III. Pedagogika kultury: Kulturalizm S. Wołoszyn, Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, 1998, t. III, ks. II - tekst Sergiusza Hessena. IV. Pedagogika hermeneutyczna i hermeneutyka pedagogiczna. B. Milerski, Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy…”, Warszawa 2011, s. 24-30. Folkierska, Wychowanie i pedagogika w perspektywie hermeneutycznej [w:] S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, ks. II, Kielce 1998. V. Pedagogika socjologiczna: Socjologizm pedagogiczny. S. Wołoszyn, Źródła do dziejów…, t. III, ks. I – teksty: Emila Durkheima oraz Floriana Znanieckiego. VI i VII. Pedagogika naturalistyczna: Pajdocentryzm. S. Wołoszyn, Źródła do dziejów…, t. III, ks. I - tekst Marii Montessori. J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku *całość VIII. Pedagogika naturalistyczna: Progresywizm. S. Wołoszyn, Źródła do dziejów…, 1998, t. III, ks. I - tekst Johna Deweya. IX. Pedagogika egzystencjalna: Egzystencjalizm laicki. J. P. Sartre – opowiadanie pt. „Mur” z tomu o tym samym tytule [pdf]. Camus, Dżuma (do powtórzenia). X. Pedagogika dialogu. M. Buber, Między osobą a osobą, [w:] tenże, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Warszawa 1992, s. 138-154. W. Buczek, Współczesny nauczyciel jako człowiek dialogu [w:] D. Jankowska (red.) Pedagogika dialogu. Nauczyciele dialogu, Warszawa 2011, s. 175-182. XI. Pedagogika personalistyczna: Personalizm chrześcijański. S. Wołoszyn, Źródła do dziejów…, 1998, t. III, ks. II, rozdz. Doktryny personalizmu chrześcijańskiego, teksty: G. Marcela oraz J. Maritaina. XII. Pedagogika międzykulturowa. T. Szkudlarek, Pedagogika międzykulturowa, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003, t. 1, s. 415-424. T. Lewowicki, W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, [w:] Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, E. Malewska, B. Śliwerski (red.), Kraków 2002, s. 23-40. XIII. Pedagogika w świetle psychoanalizy i psychologii humanistycznej. P. Gołaska, Idee pedagogiczne Anny Freud jako przykład zastosowania elementów psychoanalizy w edukacji [pdf], Ogrody Nauk i Sztuk, 1/2011 M. Jacobs, Zygmunt Freud, Gdańsk 2006, s. 90 -107. XIV. Pedagogika krytyczna. Z. Kwieciński, Socjopatologia edukacji, Olecko 1995 – wybrane fragmenty [pdf]. T. Szkudlarek, Pedagogika krytyczna, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003, t. 1, s. 363-377. XV. Omówienie prac studenckich. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja Dyskusja grupowa Ćwiczenia praktyczne Praca z tekstem Metoda problemowa |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie z ćwiczeń po spełnieniu następujących kryteriów: Zajęcia mają charakter obligatoryjny i zakończone są zaliczeniem [zal.] uprawniającym do złożenia egzaminu z przedmiotu. Aby student mógł otrzymać zaliczenie jest zobowiązany: 1.Uczestniczyć w zajęciach ćwiczeniowych. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach student zobligowany jest do jej zaliczenia na dyżurze prowadzącego przedmiot po wcześniejszej konsultacji z prowadzącym. 2.Znać literaturę obowiązkową. 3.Wykazywać się aktywnością na ćwiczeniach (m.in. podczas ćwiczeń i zadań realizowanych na zajęciach). 4.Otrzymać pozytywną ocenę z pracy pisemnej (esej). *Studenci wykazujący dużą aktywność na ćwiczeniach oraz z najlepszymi ocenami z prac pisemnych mogą otrzymać (po konsultacji z osobą prowadzącą wykład) dodatkowe punkty na egzaminie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr war II DZPE-PIZ |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.