Podstawy pedagogiki [PE-3F-PPG]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki [PE-3F-PPG] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Elżbieta Strutyńska-Laskus | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Gordon, T. (1991). Wychowanie bez porażek. Warszawa (całość) lub Gordon, T. (1994). Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa 1994 (całość). B. Gołębniak, Proces kształcenia, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019, s. 859-875. J. Surzykiewicz, Agresja i przemoc szkolna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019, s. 981-1002. Z. Melosik, Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019, s. 365-380. J. Pyżalski, Cyfrowa pedagogika medialna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019, s. 407-417. Wołoszyn, S. (1998). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. III. Ks. I. Kielce: Dom Wydawniczy Strzelec (metoda Marii Montessori, s. 173-194; zakład wychowawczy Aleksandra Neilla, s. 216-239; postawa pedagogiczna Janusza Korczaka, s. 240-272). Rubacha, K. (2003). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.1. Warszawa: PWN (s. 18-33). Kunowski, S. (1993). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa (s. 164-181). Hejnicka-Bezwińska, T. (2015). Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 164-181). |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczenia, poznanie grupy. 2. Nurt wychowania naturalnego na tle socjalizacji. Współczesne praaktyki wychowawcze na poziomie rodziny. 3. Nurt wychowania celowo-instytucjonalnego.Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących? 4. Nurt intencjonalnych wpływów społecznych. Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. 5. Pytania w współczesne praktyki wychowania. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka oraz wskazanie jego praw. 6. Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja. 7. Podsumowanie. Prezentacja mapy myśli pojęć pedagogicznych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone w formie synchronicznej z wykorzystaniem aplikacji MS Teams w formie video-spotkania zaplanowanego w kalendarzu |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
WYMAGANIA: 1. Krytyczna analiza literatury, dyskusje i praca w grupach. 2. Prezentacja własnej mapy myśli, przygotowanej w formie elektronicznej, na forum grupy na ostatnich zajęciach. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a31aa4b2b9cfd4d748c60b59742bc110d%40thread.tacv2/conversations?groupId=4cca05ed-e6cd-498f-b2b9-69717ca47f3d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: mbng0t0 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.