Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne aspekty chorób somatycznych [20-3S-PAC] Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologiczne aspekty chorób somatycznych [20-3S-PAC]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 39
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Lidia Zabłocka-Żytka
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN

De Walden- Gałuszko K. (2011). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL

Jakubowska- Winecka A., Włodarczyk D. (2007). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL

Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin

Szymborski J. (red.) (2012). Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa. Tom II BIP_POZ_Zdrowie_publiczne_i_polityka_ludnosciowa_2012

Tylka J. (2000). Psychosomatyka. Warszawa: Wydawnictwo UKSW

Zabłocka-Zytka, L., (2010) „Rola wsparcia społecznego w zmaganiu się z chorobą nowotworową.” W: E. Zasępa (red.) Gdy myślę choroba...Gdy myślę niepełnosprawność...Choroba, niepełnosprawność, cierpienieoraz postawy wobec nich.W teorii i badaniach. Warszawa: APS

Zabłocka-Żytka, L. (2013). Zrozumieć pacjenta. Stres choroby przewlekłej i sposoby radzenia sobie na przykładzie pacjentek z rakiem piersi. W: B. Zasępa (red.). Doświadczenie choroby i niepełnosprawności (s.109-124). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Zabłocka-Żytka, L. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie. W: Cz. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.). (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

Basińska, M. ,B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J.,K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ

Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych.Vizja Press

Bidzan M. (2010). Niepłodność w ujęciu Bio-Psycho-Społecznym. Warszawa:Wydawnictwo IMPULS

Rymaszewska, J., Dudek, D. (2009). Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych. Praktyczne wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne. Gdańsk: VIA Medica

Zakres tematów:

1. Wpływ przewlekłej choroby somatycznej na funkcjonowanie psychospołeczne jednostki.

2. Czynniki psychospołeczne wpływające na rozwój choroby oraz sposoby radzenia sobie z chorobą.

3. Diagnoza psychologiczna chorych somatycznie- cele, narzędzia oraz zadania psychologa klinicznego.

4. Zaburzenia psychiczne w przebiegu chorób somatycznych.

5. Podstawowe zasady udzielania wyjaśnień oraz przekazywania „złych wiadomości”.

6. Wybrane metody psychoterapeutyczne wykorzystywane pracy z chorymi somatycznie (metody relaksacji, wizualizacja, podejście Simontona, RTZ, terapeutyczne wykorzystanie rysunku, terapeutyczne wykorzystanie muzyki).

7. Wykorzystanie psychoedukacji w pracy z chorymi somatycznie.

8. Specyfika wybranych chorób somatycznych oraz ich znaczenie dla funkcjonowania psychospołecznego jednostki.

Metody dydaktyczne:

praca w grupach, analiza przypadku, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

obecność i aktywność na zajęciach; prezentacja problematyki wybranej choroby somatycznej i metod pomocy psychologicznej

Uwagi:

gr ćwiczeniowa IV DMPY-PKL 1

link do zespołu na platformie TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a32e6cfe136f047d785af69dc2e93d9f0%40thread.tacv2/conversations?groupId=c0bc602e-2cb3-47b0-96c0-8f15e4e48adb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)