Umiejętności pomagania [20-3F-UPO]
Semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 2
Przedmiot: | Umiejętności pomagania [20-3F-UPO] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 15:20 - 16:55
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Filip Rola | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Egan,G . (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Knapp, H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: WNPWN |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem 2. Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3. Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Praca z oporem 5. Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne. 6. Zajęcia kończące i podsumowujące: udzielenie informacji zwrotnych; kolokwium - test wiadomości; ewaluacja zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca warsztatowa, odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, praca indywidualna, analiza matreriału filmowego |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aby uzyskać zaliczenie należy aktywnie uczestniczyć w zajęciach (dwie nieobecności dozwolone) oraz zaliczyć test wiedzy (zalicza 60% poprawnych odpowiedzi) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr warsztatowa III DMPY-PKL 2 link do zespołu w TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9de6aa9f39bd4c0cbb8837750b4ec44d%40thread.tacv2/conversations?groupId=6f78302f-a651-4c25-8c45-deaed661eede&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.