Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności AK-0F-PAN
Semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności AK-0F-PAN
Zajęcia Semestr zimowy 2020/2021 (2020Z) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 98
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Ewa Zasępa
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica.

Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekła: struktura i uwarunkowania. Lublin, Wyd. UMCS.

Dobrzańska-Socha, B. (2013). Sytuacja utraty zdrowia: problemy psychologiczne osób z kalectwem nabytym. Kraków, Wyd. UJ.

Gałkowski, T., Pisula, E. (red.) (2006). Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Kirenko, J. (2007). Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin, Wyd. UMCS.

Niedbalski, J., Racław, M., Żuchowska-Skiba, D. (2017). Oblicza niepełnosprawności w teorii i praktyce. Łódź, Wyd. UŁ.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, Wyd. KUL.

Sakowicz-Boboryko, A. (2016). Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową: w kręgu odpowiedzialności. Warszawa, Wyd. Akad. Żak.

Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk, GWP.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zasępa, E. (red.) (2013). Doświadczanie choroby i niepełnosprawności. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2017). Niepełnosprawność intelektualna. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls.

Zych, A. (red.) (2017). Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności. Tom 1-5. Katowice, Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae Skarb Śląski.

Zakres tematów:

I – Wprowadzenie: wyjaśnienia terminologiczne dotyczące niepełnosprawności; rodzaje i stopnie niepełnosprawności; istnienie i godność osób z niepełnosprawnością

II – Modele niepełnosprawności; przystosowanie się do niepełnosprawności; radzenie sobie; osoba z niepełnosprawnościa w poszczególnych okresach zycia

III – psychologiczne problemy i doświadczenia osób z niepełnosprawnością

IV – Społeczne problemy osób z niepełnosprawnościa (związki intymne, praca, integracja społeczna)

V – Jakość życia osób z niepełnosprawnością

VI – Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością; stereotyp osoby z niepełnosprawnościa

VII – Pozytywna psychologia osoby z niepełnosprawnością

VIII – Niepełnosprawność wzroku

IX – Niepełnosprawność słuchu

X – Niepełnosprawność intelekltualna

XI – Choroby przewlekłe i niepełnosprawność narządu ruchu

XII - Rodzina osoby z niepełnosprawnością

XIII – Osoba z niepełnosprawnością a wyzwania współczesnego świata

XIV – Pomoc psychologiczna osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, E-learning

W czasie stanu zagrożenia epidemicznego studentom udostępnione zostaną prezentacje multimedialne wraz z notatkami i (ewentualnie) skany podręczników wykonane przez pracowników Biblioteki APS, możliwe będą również konsultacje indywidualne za pomocą narzędzi elektronicznych (email), Teams.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład - 30 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 60 godz.

przygotowanie się do zaliczenia - 30 godzin

Uwagi:

gr wykładowa I DMPY

KOD DO ZESPOŁU:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a150189d41f3d4e9a84aa99db025242df%40thread.tacv2/conversations?groupId=da8215f8-7d0b-4a63-a2d1-b554abb3705b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.