Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu [AK-0F-ETZ] Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka zawodu [AK-0F-ETZ]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Iwona Stachowska
Literatura:

1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992.

2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91.

3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987.

4. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

5. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994.

6. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, terapeuty, arteterapeuty).

7. "Lokalnie: Animacja kultury/ Community Arts", Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008.

8. "Kierunek Kultura: uwaga na podmioty", red. Wojciech Kłosowski, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Warszawa 2012.

9. Czyżewski Krzysztof, "Etos Amatora", www.slot.art.pl.

10. Audycje radiowe poświęcone problematyce pomocy:

http://www.polskieradio.pl/9/29/Artykul/1599314,Bezdomny-boje-sie-zimna-i-starosci

http://www.polskieradio.pl/9/5376/Artykul/1711153,Twarze-tajfunow-i-twarze-pomocy

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie metodologiczne – specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (2 godz.)

2. Społeczny wizerunek artysty, animatora kultury, arteterapeuty – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.)

2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym i zawodowym (2 godz.)

4. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania i uszczegółowienia kodeksu etycznego arteterapeuty (2 godz.)

5. Próba wypracowania wzoru osobowego arteterapeuty i jego krytyczna analiza (2 godz.)

6. Problematyka odpowiedzialności zawodowej, czyli w stronę etosu twórczości artystycznej i działalności kulturowej (2 godz.)

7. Specyfika dylematów etycznych w zawodzie arteterapeuty (studia przypadków) (2 godz.)

8. Po co etyka zawodowa? Podsumowanie (1 godz.)

Metody dydaktyczne:

- cotygodniowe przesyłanie za pośrednictwem platformy MS Teams (zadania) materiałów wraz z zagadnieniami, pytaniami przygotowanymi pod kątem dyskusji prowadzonej na zajęciach;

- w trakcie zajęć: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach za pośrednictwem platformy MS Teams (studenci zgłaszają chęć uczestnictwa w dyskusji poprzez kliknięcie "żółtej łapki" bądź na czacie);

- w niektórych przypadkach udostępnianie w trakcie zajęć za pośrednictwem platformy MS Teams przygotowanych przez prowadzącego prezentacji multimedialnych uzupełniających wiedzę z zakresu tematycznego poruszanego na zajęciach.

Metody i kryteria oceniania:

- ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, znajomość literatury przedmiotu, realizację zadań w grupach; minimum 4 aktywności na zajęciach dają możliwość podejścia do pisemnego kolokwium;

- przeprowadzone za pośrednictwem platformy MS Forms pisemne kolokwium końcowe w formie pytań otwartych i zamkniętych, rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów z zakresu etyki zawodowej i ich interpretacji.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa I DZEP- ATM

Link do zespołu na platformie MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a14cacc3ce0d448a9b4d09ae4b4b8e37d%40thread.tacv2/conversations?groupId=3188f559-9941-4089-b63c-59d1808fe6dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)