Socjologia kultury [SC-3S-SKU]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Socjologia kultury [SC-3S-SKU] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Nessel-Łukasik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Raport CBOS (133/2010): „Czas wolny Polaków”. Morin E., Kultura czasu wolnego [w:] Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2005. Janicka-Olejnik E., Uczestnictwo Polaków w kulturze w świetle aktualnych raportów, Studia BAS Nr 2(46) 2016, s. 57–75. Szlendak T., Aktywność kulturalna w Polsce miejskiej i prowincjonalnej [w:] Polska początku XXI wieku: przemiany kulturowe i cywilizacyjne, red. K. Frysztacki i P. Sztompka, Warszawa 2012. Wiśniewska B, Aktywność kulturalna. Jak ją rozwijać? http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/2012/04/02/aktywnosc-kulturalna-jak-ja-rozwijac-i-badac/ Drozdowski R., Fatyga B., Filiciak M., Krajewski M., Szlendak T., Praktyki kulturalne Polaków, Toruń 2014, Wprowadzenie (do 29 str.) Szlendak T., Olechnicki K., Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa 2017, Wprowadzenie: Polacy i Polski w dwóch światach. Typy ludzi aktywnych we współczesnej kulturze (B. Fatyga na podst. T. Szlendaka), http://www.kongreskultury.pl/title,pid,387.html Ortega y Gasset J., Bunt mas w: A. Mencwel (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001. Kłoskowska A., Homogenizacja w: A. Mencwel (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001. Macdonald D., Teoria kultury masowej w: A. Mencwel (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001. Bauman Z., Bauman o popkulturze, Warszawa 2008 (teksty: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11, 14, 15, 2 Burszta W., Czubaj M., Rychlewski M., Kontrkultura. Co nam z tamtych lat? Warszawa 2005, rozdz. Kontrkultura – mit zdegradowany? oraz Kalendarium kontrkultury. Heath J., Potter A., Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, Warszawa 2010, rozdz. 9 Dzięki wam, Indie! Golka M., Kultura masowa i kultura popularna [w:] M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2007. Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010, rozdz. 1: Cała Ameryka nosi dżinsy. Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2003; s. 15-34 Co to jest kultura popularna? Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2003, s. 61-102, rozdz. Kultura okrucieństwa (referujących obowiązuje omówienie kultury okrucieństwa, alienacji, repetycji, transparencji i aromatyzacji). Wrzesień W., Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, Warszawa 2013, rozdz. 2, 4, 8 Muggleton D., Wewnątrz subkultury, ponowoczesne znaczenie stylu, Kraków 2004. Chaciński B., Od Wertera do hipstera [w:] Co się dzieje w kulturze. Niezbędnik inteligenta 1/2011. Sobolewska A., New Age dzisiaj, czyli kontrduchowość masowa. Co nam zostało z Nowej Ery? [w:] W. Burszta, M. Czubaj, M. Rychlewski, Kontrkultura. Co nam z tamtych lat? Warszawa 2005, str 11-29 (referujących obowiązuje cały tekst Anny Sobolewskiej). Fabiański M., Nirwana/ kod dostępu [w:] Religie świata. Niezbędnik inteligenta 6/2009. Pęczak M., Nowa Era po przejściach [w:] Religie świata. Niezbędnik inteligenta 6/2009. Kuligowski W., Etniczność i popkultura: osmotyczne związki [w:] W. Kuligowski, Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2007. Kuligowski W., Stringi w kulturze. Przypadek Koniakowa [w:] W. Kuligowski, Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2007. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998, rozdz. Feminizm i kultura popularna. Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Kraków 2006, s.13-37, 179-190. Zimbardo G.P., Coulombe N.S., Gdzie ci mężczyźni? Warszawa 2015; rozdz. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998, rozdz. Postmodernizm i kultura popularna. Szahaj A., Co to jest postmodernizm? „Ethos”, 1996, vol. 33-34, s. 63-78. Sareło Z., Postmodernistyczny styl życia i myślenia, w: Postmodernizm. Wyzwanie dla chrześcijaństwa, Poznań 1995. Jacyno M., Kultura indywidualizmu, Warszawa 2007, Wstęp, rozdz. 1 + Techniki stwarzania siebie z rozdz. 3. Strzyczkowski K., Moda i demokratyczny indywidualizm. Wprowadzenie do myśli Gillesa Lipovetsky’ego [w:] Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, pod red. J. Drozdowicza, M. Bernasiewicza, Kraków 2010. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie czasu wolnego 2. Uczestnictwo Polaków w kulturze 3. Praktyki kulturalne/kulturowe Polaków 4. Spór o kulturę masową 5. Kultura konsumpcyjna 6. Kontrkultura i kultura alternatywna 7. Kultura masowa a popularna 8. Kultura popularna jako kultura dominująca 9. Subkultury i kultura popularna 10. New Age i kultura popularna 11. Etniczność i kultura popularna 12. Feminizm i kultura popularna 13. Postmodernizm i kultura popularna 14. Kultura indywidualizmu 15. Podsumowanie i kolokwium |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia (prezentacja połączona z dyskusją) będą prowadzone przy pomocy aplikacji teams. Metodą wspomagającą jest kontakt mailowy, na który studenci otrzymają materiały do zajęć. Zajęcia będą odbywały się co tydzień w aplikacji teams zgodnie z planem zajęć. Metody kształcenia prezentacja, dyskusja, analiza zjawisk Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 30 Godziny przygotowania się do zajęć: 15 Łączna liczba godzin aktywności: 45 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia będzie prezentacja wybranego tematu w nawiązaniu do wskazanych lektur i materiałów udostępnionych w ramach ćwiczeń. Studentów obowiązuje także aktywny udział w dyskusji w trakcie ćwiczeń on-line na platformie Teams (zgłaszanie się do zabrania głosu, wpisy na czacie). Ostatnim kryterium zaliczenia będzie obecność na zajęciach (frekwencja). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw I DZSC-SBM 2 Metody kształcenia prezentacja, dyskusja, analiza zjawisk Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 30 Godziny przygotowania się do zajęć: 15 Łączna liczba godzin aktywności: 45 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a33f838f77c81467488cbab6799bbb4b5%40thread.tacv2/conversations?groupId=911b9657-87a1-4f0a-9b07-192f5173a3e7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.