Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia kultury [SC-3S-SKU] Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjologia kultury [SC-3S-SKU]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Nessel-Łukasik
Literatura:

Raport CBOS (133/2010): „Czas wolny Polaków”.

Morin E., Kultura czasu wolnego [w:] Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2005.

Janicka-Olejnik E., Uczestnictwo Polaków w kulturze w świetle aktualnych raportów, Studia BAS Nr 2(46) 2016, s. 57–75.

Szlendak T., Aktywność kulturalna w Polsce miejskiej i prowincjonalnej [w:] Polska początku XXI wieku: przemiany kulturowe i cywilizacyjne, red. K. Frysztacki i P. Sztompka, Warszawa 2012.

Wiśniewska B, Aktywność kulturalna. Jak ją rozwijać? http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/2012/04/02/aktywnosc-kulturalna-jak-ja-rozwijac-i-badac/

Drozdowski R., Fatyga B., Filiciak M., Krajewski M., Szlendak T., Praktyki kulturalne Polaków, Toruń 2014, Wprowadzenie (do 29 str.)

Szlendak T., Olechnicki K., Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa 2017, Wprowadzenie: Polacy i Polski w dwóch światach.

Typy ludzi aktywnych we współczesnej kulturze (B. Fatyga na podst. T. Szlendaka), http://www.kongreskultury.pl/title,pid,387.html

Ortega y Gasset J., Bunt mas w: A. Mencwel (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001.

Kłoskowska A., Homogenizacja w: A. Mencwel (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001.

Macdonald D., Teoria kultury masowej w: A. Mencwel (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001.

Bauman Z., Bauman o popkulturze, Warszawa 2008 (teksty: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11, 14, 15, 2

Burszta W., Czubaj M., Rychlewski M., Kontrkultura. Co nam z tamtych lat? Warszawa 2005, rozdz. Kontrkultura – mit zdegradowany? oraz Kalendarium kontrkultury.

Heath J., Potter A., Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, Warszawa 2010, rozdz. 9 Dzięki wam, Indie!

Golka M., Kultura masowa i kultura popularna [w:] M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2007.

Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010, rozdz. 1: Cała Ameryka nosi dżinsy.

Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2003; s. 15-34 Co to jest kultura popularna?

Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2003, s. 61-102, rozdz. Kultura okrucieństwa (referujących obowiązuje omówienie kultury okrucieństwa, alienacji, repetycji, transparencji i aromatyzacji).

Wrzesień W., Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, Warszawa 2013, rozdz. 2, 4, 8

Muggleton D., Wewnątrz subkultury, ponowoczesne znaczenie stylu, Kraków 2004.

Chaciński B., Od Wertera do hipstera [w:] Co się dzieje w kulturze. Niezbędnik inteligenta 1/2011.

Sobolewska A., New Age dzisiaj, czyli kontrduchowość masowa. Co nam zostało z Nowej Ery? [w:] W. Burszta, M. Czubaj, M. Rychlewski, Kontrkultura. Co nam z tamtych lat? Warszawa 2005, str 11-29 (referujących obowiązuje cały tekst Anny Sobolewskiej).

Fabiański M., Nirwana/ kod dostępu [w:] Religie świata. Niezbędnik inteligenta 6/2009.

Pęczak M., Nowa Era po przejściach [w:] Religie świata. Niezbędnik inteligenta 6/2009.

Kuligowski W., Etniczność i popkultura: osmotyczne związki [w:] W. Kuligowski, Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2007.

Kuligowski W., Stringi w kulturze. Przypadek Koniakowa [w:] W. Kuligowski, Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2007.

Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998, rozdz. Feminizm i kultura popularna.

Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Kraków 2006, s.13-37, 179-190.

Zimbardo G.P., Coulombe N.S., Gdzie ci mężczyźni? Warszawa 2015; rozdz.

Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998, rozdz. Postmodernizm i kultura popularna.

Szahaj A., Co to jest postmodernizm? „Ethos”, 1996, vol. 33-34, s. 63-78.

Sareło Z., Postmodernistyczny styl życia i myślenia, w: Postmodernizm. Wyzwanie dla chrześcijaństwa, Poznań 1995.

Jacyno M., Kultura indywidualizmu, Warszawa 2007, Wstęp, rozdz. 1 + Techniki stwarzania siebie z rozdz. 3.

Strzyczkowski K., Moda i demokratyczny indywidualizm. Wprowadzenie do myśli Gillesa Lipovetsky’ego [w:] Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, pod red. J. Drozdowicza, M. Bernasiewicza, Kraków 2010.

Zakres tematów:

1. Pojęcie czasu wolnego

2. Uczestnictwo Polaków w kulturze

3. Praktyki kulturalne/kulturowe Polaków

4. Spór o kulturę masową

5. Kultura konsumpcyjna

6. Kontrkultura i kultura alternatywna

7. Kultura masowa a popularna

8. Kultura popularna jako kultura dominująca

9. Subkultury i kultura popularna

10. New Age i kultura popularna

11. Etniczność i kultura popularna

12. Feminizm i kultura popularna

13. Postmodernizm i kultura popularna

14. Kultura indywidualizmu

15. Podsumowanie i kolokwium

Metody dydaktyczne:

Zajęcia (prezentacja połączona z dyskusją) będą prowadzone przy pomocy aplikacji teams.

Metodą wspomagającą jest kontakt mailowy, na który studenci otrzymają materiały do zajęć.

Zajęcia będą odbywały się co tydzień w aplikacji teams zgodnie z planem zajęć.

Metody kształcenia

prezentacja, dyskusja, analiza zjawisk

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 30

Godziny przygotowania się do zajęć: 15

Łączna liczba godzin aktywności: 45

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia będzie prezentacja wybranego tematu w nawiązaniu do wskazanych lektur i materiałów udostępnionych w ramach ćwiczeń.

Studentów obowiązuje także aktywny udział w dyskusji w trakcie ćwiczeń on-line na platformie Teams (zgłaszanie się do zabrania głosu, wpisy na czacie).

Ostatnim kryterium zaliczenia będzie obecność na zajęciach (frekwencja).

Uwagi:

gr ćw I DZSC-SBM 2

Metody kształcenia

prezentacja, dyskusja, analiza zjawisk

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 30

Godziny przygotowania się do zajęć: 15

Łączna liczba godzin aktywności: 45

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a33f838f77c81467488cbab6799bbb4b5%40thread.tacv2/conversations?groupId=911b9657-87a1-4f0a-9b07-192f5173a3e7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)