Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa [SC-3F-AKU] Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Antropologia kulturowa [SC-3F-AKU]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Joanna Zalewska
Literatura:

1. Khan Academy: collective learning

2. J. G. Frazer, Złota Gałąź, Warszawa 1996; rozdz. 3. Magia sympatyczna; rozdz.4. Magia i religia.

3. Mauss M., Szkic o sezonowych przemianach w społeczności Eskimosów, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 565-655.

4. Malinowski B., Istota kula; Ceremonia budowy waga; Znaczenie kula, [w:] Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1987, s. 179-205; s. 126-156; s. 640-651.

5. Mauss M., Szkic o darze, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 211-331.

6. Lévi-Strauss C., Bororo, [w:] Smutek tropików, Warszawa 1960, s. 211-260.

7. Durkheim E. i Mauss M., O niektórych pierwotnych formach klasyfikacji. Przyczynek do badań nad wyobrażeniami zbiorowymi, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 707-783.

Zakres tematów:

Zajęcia mają na celu naukę czytania ze zrozumieniem, interpretacji i krytycznej lektury tekstów kanonu antropologicznego.

1. Kultura w szerokim rozumieniu. Co różni nas od zwierząt?

2. Magia. Ewolucjonizm w naukach społecznych

3. Kultura a natura. Jak silny jest wpływ środowiska życia na kształt kultury, a jaki kultury na środowisko?

4. Funkcje kultury. Po co mieszkańcy dalekich wysp Pacyfiku stworzyli instytucję Kula, a po co powstał Facebook?

5. Całościowy fakt społeczny. Czy i jak można porównywać różne kultury?

6. Kultura jako system znaków. Co "obcy" myślą, jakie ukryte znaczenia mają ich zachowania?

7. Wyobrażenia zbiorowe. Jak ludzie klasyfikują, czyli mentalnie porządkują świat?

8. Kolokwium

Metody dydaktyczne:

Czytanie ze zrozumieniem, interpretacja i krytyczna analiza lektur - tekstów kanonu antropologicznego, praca w grupach, dyskusja.

Metody i kryteria oceniania:

Znajomość zadawanych lektur, aktywny udział w dyskusji, umiejętność pracy w grupach, zaliczenie kolokwium.

Uwagi:

gr ćw I DZS-SBM 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)