Antropologia kulturowa [SC-3F-AKU]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Antropologia kulturowa [SC-3F-AKU] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Zalewska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Khan Academy: collective learning 2. J. G. Frazer, Złota Gałąź, Warszawa 1996; rozdz. 3. Magia sympatyczna; rozdz.4. Magia i religia. 3. Mauss M., Szkic o sezonowych przemianach w społeczności Eskimosów, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 565-655. 4. Malinowski B., Istota kula; Ceremonia budowy waga; Znaczenie kula, [w:] Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1987, s. 179-205; s. 126-156; s. 640-651. 5. Mauss M., Szkic o darze, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 211-331. 6. Lévi-Strauss C., Bororo, [w:] Smutek tropików, Warszawa 1960, s. 211-260. 7. Durkheim E. i Mauss M., O niektórych pierwotnych formach klasyfikacji. Przyczynek do badań nad wyobrażeniami zbiorowymi, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 707-783. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia mają na celu naukę czytania ze zrozumieniem, interpretacji i krytycznej lektury tekstów kanonu antropologicznego. 1. Kultura w szerokim rozumieniu. Co różni nas od zwierząt? 2. Magia. Ewolucjonizm w naukach społecznych 3. Kultura a natura. Jak silny jest wpływ środowiska życia na kształt kultury, a jaki kultury na środowisko? 4. Funkcje kultury. Po co mieszkańcy dalekich wysp Pacyfiku stworzyli instytucję Kula, a po co powstał Facebook? 5. Całościowy fakt społeczny. Czy i jak można porównywać różne kultury? 6. Kultura jako system znaków. Co "obcy" myślą, jakie ukryte znaczenia mają ich zachowania? 7. Wyobrażenia zbiorowe. Jak ludzie klasyfikują, czyli mentalnie porządkują świat? 8. Kolokwium |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Czytanie ze zrozumieniem, interpretacja i krytyczna analiza lektur - tekstów kanonu antropologicznego, praca w grupach, dyskusja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość zadawanych lektur, aktywny udział w dyskusji, umiejętność pracy w grupach, zaliczenie kolokwium. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw I DZS-SBM 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.