Metody i techniki badań społecznych - 1 [SC-3F-MIT1]
Semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody i techniki badań społecznych - 1 [SC-3F-MIT1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Pokrzywa | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Duch D., Gruszecka-Tieśluk A. 2011. Jakościowe podejście w badaniu socjologicznym. w: Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 357 - 378 Babiński Grzegorz. 1980. Elementy procesu badawczego w: Wybrane zagadnienie z metodologii socjologicznych badań empirycznych. Kraków, ss. 19-35 Hryciuk Renata Ewa (2008). Od córki do profesjonalistki. Obserwacja uczestnicząca w antropologii: dylematy, ograniczenia i zaskoczenia na przykładzie badań terenowych w mieście Meksyk. W: Barbara Jakubowska i Tomasz Wiślicz (red.) Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych, Zabrze: Inforteditions Kamil Miszewski. 2005. Socjolog w kryminale: więzienie jako nieprzyjazny teren badań. W: „Studia Socjologiczne” nr 3, s. 65 – 92 Kodeks Polskiego Towarzystwa Socjologicznego Rubin Herbert i Irene Rubin. 1997. Jak zmierzać do celu nie wiążąc sobie rąk. Projektowanie wywiadów jakościowych. W: Leszek Korporowicz (red.) Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa Hammersley Martyn i Paul Atkinson. 2000. Metody badań terenowych Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka – rozdz. 5: Wypowiedzi członków grupy: słuchanie i zadawanie pytań, s.131-162. Rozdział IV Podejście biograficzne w: Badanie jakościowe, metody i narzędzia, tom II, pod red. Dariusza Jemielniaka, Wyd naukowe PWN, Warszawa 2012, strony 91-111 Palska Hanna. 2002. Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: IFiS PAN – rozdz. Dane i metoda s. 27-44 Chmielewska Agnieszka. 2006. Kolekcje pamiątek i niedobitki przeszłości - pamiątki rodzinne i pamięć rodziny (w:) Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność, praca zbiorowa pod redakcją Joanny Kurczewskiej, Warszawa, s. 208-227 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
• Proces badawczy. Dobór metod badawczych • Proces badawczy. Układanie pytań i hipotez badawczych. • Obserwacja socjologiczna. Przygotowanie badania. Narzędzia badawcze. Rola badacza. Obserwacja w warunkach trudnych. • Etyka prowadzenia badań. • Indywidualne wywiady pogłębione. Wykorzystanie techniki. Przygotowanie badania. Tworzenie scenariusza IDI. Sytuacje w terenie, kontakt z badanym. Analiza danych jakościowych. Metoda biograficzna. Tworzenie raportu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia będą prowadzone przy pomocy aplikacji MS Teams, tam również zamieszczane są materiały z/do zajęć a także lektury. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student/studentka zalicza ćwiczenia na podstawie zdobytych punktów. Punktowane jest pisemne kolokwium pod koniec semestru zimowego, projekt badawczy z użyciem obserwacji socjologicznej, prezentacja lektury oraz minitesty podczas zajęć. Kolowkium, minitesty odbywają się na MS Teams. Student/studentka uzyskuje zaliczenie przedmiotu, jeśli zdobył/zdobyła ponad 55% punktów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się zgodnie z planem zajęć - co tydzień, na MS Teams pod adresem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a29edc34d2a474d86960a2f9f16d0cd9e%40thread.tacv2/conversations?groupId=894b2451-22a0-4081-bccb-946c5523ec78&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.