Statystyka - 1 [SC-3F-STA1]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Statystyka - 1 [SC-3F-STA1] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 15:20 - 16:55
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Korko | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
• Skale pomiarowe, schematy badawcze, typy zmiennych • Opis statystyczne dla zmiennych ilościowych: o Obliczanie miar tendencji centralnej (dominanta, mediana, średnia arytmetyczna) o Obliczanie miar pozycyjnych (mediana, kwartyle) o Podstawowe informacje o przedziałach klasowych (tworzenie klas i tabel częstości w oparciu o przedziały klasowe) o Obliczanie miar rozproszenia (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) o Obliczanie miar kształtu rozkładu (skośność – standaryzowany trzeci moment centralny; kurtoza – standaryzowany czwarty moment centralny) o Wizualna ocena skośności i kurtozy o Standaryzowanie wyników (obliczanie i interpretacja wartości Z) o Obliczanie miary zależności: współczynnik korelacji liniowej Pearsona; typy korelacji; interpretacja zależności; tworzenie i interpretacja wykresów rozrzutu • Opis statystyczny dla zmiennych porządkowych o Rangowanie zupełne i niezupełne (węzły rang) o Obliczanie współczynnika korelacji rangowej Spearmana o Interpretacja korelacji rangowej; • Opis statystyczny dla zmiennych nominalnych o Tworzenie tabeli częstości i wykresów słupkowych i kołowych o Dyspersja względna klasyfikacji o Tabele krzyżowe czteropolowe i wielopolowe o Statystyki mierzące siłę związku: chi-kwadrat, wsp. Rp, wsp. Yule’a, wsp. V Cramera Podstawy pracy z programem SPSS • Wprowadzenie do SPSS: poruszanie się po menu, podstawowe funkcje, tworzenie i kodowanie zmiennych, przekształcanie zmiennych (tworzenie wskaźników) • Praca ze zbiorami danych autentycznych i fikcyjnych • Opis i prezentacje danych w SPSS: tabele (tabela częstości) i wykresy (histogramy, wykresy słupkowe i kołowe) • Obliczanie miar tendencji centralnej i miar rozproszenia w SPSS • Przekształcanie wyników surowych na wartości standaryzowane Z w SPSS • Wizualna ocena skośności i kurtozy na podstawie histogramów w SPSS • Obliczanie wartości skośności i kurtozy w SPSS • Testy normalności rozkładów (Kołmogorowa-Smirnowa i Shapiro-Wilk) w SPSS • Obliczanie współczynnika korelacji liniowej Pearsona; tworzenie i interpretacja wykresu rozrzutu w SPSS • Obliczanie współczynnika korelacji rangowej Spearmana; rangowanie w SPSS • Obliczanie chi-kwadrat i innych współczynników w oparciu o chi-kwadrat w SPSS |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
• Wspólne rozwiązywanie zadań na wirtualnej tablicy • Praca ze zbiorem danych autentycznych (dane zebrane przez studentów w oparciu o ankiety online) • Praca ze zbiorem danych fikcyjnych • Krótkie (nieoceniane) zadania domowe do omówienia na zajęciach • Filmiki instruktażowe do pracy z SPSS • Platforma E-learningowa |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: uzyskanie min 51% z zadań domowych Zaliczenie Platformy E-learningowej (opis statystyczny) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw I DZSC 4 gr ćw I DZSC 3 Zajęcia online przez aplikacje MS Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af6cf83c0b6dc4ae78c51083e9567f847%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d57252a-f895-40eb-bc1c-518a448805a0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe ćwiczenia: 30 h Godziny potrzebne do wykonania zadań w domu: 15 h Platforma E-learningowa: 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.