Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka - 1 [SC-3F-STA1] Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Statystyka - 1 [SC-3F-STA1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 15:20 - 16:55
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Małgorzata Korko
Literatura:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Zakres tematów:

• Skale pomiarowe, schematy badawcze, typy zmiennych

• Opis statystyczne dla zmiennych ilościowych:

o Obliczanie miar tendencji centralnej (dominanta, mediana, średnia arytmetyczna)

o Obliczanie miar pozycyjnych (mediana, kwartyle)

o Podstawowe informacje o przedziałach klasowych (tworzenie klas i tabel częstości w oparciu o przedziały klasowe)

o Obliczanie miar rozproszenia (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności)

o Obliczanie miar kształtu rozkładu (skośność – standaryzowany trzeci moment centralny; kurtoza – standaryzowany czwarty moment centralny)

o Wizualna ocena skośności i kurtozy

o Standaryzowanie wyników (obliczanie i interpretacja wartości Z)

o Obliczanie miary zależności: współczynnik korelacji liniowej Pearsona; typy korelacji; interpretacja zależności; tworzenie i interpretacja wykresów rozrzutu

• Opis statystyczny dla zmiennych porządkowych

o Rangowanie zupełne i niezupełne (węzły rang)

o Obliczanie współczynnika korelacji rangowej Spearmana

o Interpretacja korelacji rangowej;

• Opis statystyczny dla zmiennych nominalnych

o Tworzenie tabeli częstości i wykresów słupkowych i kołowych

o Dyspersja względna klasyfikacji

o Tabele krzyżowe czteropolowe i wielopolowe

o Statystyki mierzące siłę związku: chi-kwadrat, wsp. Rp, wsp. Yule’a, wsp. V Cramera

Podstawy pracy z programem SPSS

• Wprowadzenie do SPSS: poruszanie się po menu, podstawowe funkcje, tworzenie i kodowanie zmiennych, przekształcanie zmiennych (tworzenie wskaźników)

• Praca ze zbiorami danych autentycznych i fikcyjnych

• Opis i prezentacje danych w SPSS: tabele (tabela częstości) i wykresy (histogramy, wykresy słupkowe i kołowe)

• Obliczanie miar tendencji centralnej i miar rozproszenia w SPSS

• Przekształcanie wyników surowych na wartości standaryzowane Z w SPSS

• Wizualna ocena skośności i kurtozy na podstawie histogramów w SPSS

• Obliczanie wartości skośności i kurtozy w SPSS

• Testy normalności rozkładów (Kołmogorowa-Smirnowa i Shapiro-Wilk) w SPSS

• Obliczanie współczynnika korelacji liniowej Pearsona; tworzenie i interpretacja wykresu rozrzutu w SPSS

• Obliczanie współczynnika korelacji rangowej Spearmana; rangowanie w SPSS

• Obliczanie chi-kwadrat i innych współczynników w oparciu o chi-kwadrat w SPSS

Metody dydaktyczne:

• Wspólne rozwiązywanie zadań na wirtualnej tablicy

• Praca ze zbiorem danych autentycznych (dane zebrane przez studentów w oparciu o ankiety online)

• Praca ze zbiorem danych fikcyjnych

• Krótkie (nieoceniane) zadania domowe do omówienia na zajęciach

• Filmiki instruktażowe do pracy z SPSS

• Platforma E-learningowa

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia: uzyskanie min 51% z zadań domowych

Zaliczenie Platformy E-learningowej (opis statystyczny)

Uwagi:

gr ćw I DZSC 4

gr ćw I DZSC 3

Zajęcia online przez aplikacje MS Teams.

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af6cf83c0b6dc4ae78c51083e9567f847%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d57252a-f895-40eb-bc1c-518a448805a0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Godziny kontaktowe ćwiczenia: 30 h

Godziny potrzebne do wykonania zadań w domu: 15 h

Platforma E-learningowa: 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)