Funkcjonalna diagnoza osób z autyzmem I (rozpoznawanie ryzyka autyzmu oraz rozpoznawanie potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka do 6 r.ż.) [PC-2S-FDA1]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Funkcjonalna diagnoza osób z autyzmem I (rozpoznawanie ryzyka autyzmu oraz rozpoznawanie potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka do 6 r.ż.) [PC-2S-FDA1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Siedler | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Goldstein, S., Naglieri J. A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Schopler E. (1996) Profil psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA Schopler E. (1997) Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA Sundberg, M. (2011) VB-MAPP– ocena umiejętności językowych i społecznych oraz planowanie terapii dzieci z autyzmem". Podręcznik do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem. Pozwala na dokonanie szybkiej oceny poziomu umiejętności, by na tej podstawie stworzyć program terapeutyczny. W komplecie z kwestionariuszem. Scolaris Pisula, E. (2013). Narzędzia przesiewowe pomocne w rozpoznawaniu ryzyka autyzmu u dzieci w wieku do trzech lat. Konteksty Pedagogiczne, 1, 17 – Ochojska,D., Pasternak, J. (2020). Błędy diagnostyczne w zaburzeniach ze spektrum autyzmu i ich konsekwencje – opisy przypadków. Psychiatr. Pol. ONLINE FIRST Nr 204: 1–13 http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/onlinefirst/Ochojska_PsychiatrPolOnlineFirstNr204.pdf Yates, K., Le Couteur, A. (2009). Diagnostyka autyzmu. Medycyna praktyczna – Pediatria, 3, 79 Literatura dodatkowa: Attwood T. (2013). , Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Harmonia, Gdańsk Moor J. (2006) Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym. Łódź – Warszawa: Wydawnictwo mała litera, Wydawnictwo Cyklady Ozonoff, S., Dawson, G., McPartland, J. (2015). Wysokofunkcjonujace dzieci ze spektrum autyzmu. Poradnik dla rodziców. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Knopik, T. Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedaroricznej. Warszawa: ORE |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Kryteria diagnostyczne według ICD-10 oraz DSM-V 2. Teorie wyjaśniające funkcjonowanie dzieci ze spektrum autyzmu (m.in.teoria umysłu, teoria koherencji centralnej ) 3. Omówienie metod przesiewowych w diagnostyce zaburzeń ze spektrum autyzmu 4. Omówienie podstawowych metod diagnozy funkcjonalnej (m.in. PEP-R,PEP-3, VB-MAPP) 5. Tworzenie indywidualnych arkuszy obserwacyjnych 6. Wykorzystywanie informacji z diagnozy funkcjonalnej do tworzenia programów terapeutycznych |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- wykład - warsztat - analiza filmów - studia przypadków - praca w grupach - dyskusje grupowe - burza mózgów |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie zdalnej - przeprowadzenie projektu grupowego. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia, warsztaty) - 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I DUPC-ERAo Ling do zespołu TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4734c24c03454104939213dc0c2b2bd7%40thread.tacv2/conversations?groupId=0c139124-daa9-4dc6-9c89-392a8efbc7cc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.