Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Funkcjonalna diagnoza osób z autyzmem I (rozpoznawanie ryzyka autyzmu oraz rozpoznawanie potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka do 6 r.ż.) [PC-2S-FDA1] Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Funkcjonalna diagnoza osób z autyzmem I (rozpoznawanie ryzyka autyzmu oraz rozpoznawanie potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka do 6 r.ż.) [PC-2S-FDA1]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Agnieszka Siedler
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Goldstein, S., Naglieri J. A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Schopler E. (1996) Profil psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA

Schopler E. (1997) Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA

Sundberg, M. (2011) VB-MAPP– ocena umiejętności językowych i społecznych oraz planowanie terapii dzieci z autyzmem". Podręcznik do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem. Pozwala na dokonanie szybkiej oceny poziomu umiejętności, by na tej podstawie stworzyć program terapeutyczny. W komplecie z kwestionariuszem. Scolaris

Pisula, E. (2013). Narzędzia przesiewowe pomocne w rozpoznawaniu ryzyka autyzmu u dzieci w wieku do trzech lat. Konteksty Pedagogiczne, 1, 17 –

Ochojska,D., Pasternak, J. (2020). Błędy diagnostyczne w zaburzeniach ze spektrum autyzmu i ich konsekwencje – opisy przypadków. Psychiatr. Pol. ONLINE FIRST Nr 204: 1–13

http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/onlinefirst/Ochojska_PsychiatrPolOnlineFirstNr204.pdf

Yates, K., Le Couteur, A. (2009). Diagnostyka autyzmu. Medycyna praktyczna – Pediatria, 3, 79

Literatura dodatkowa:

Attwood T. (2013). , Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Harmonia, Gdańsk

Moor J. (2006) Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym. Łódź – Warszawa: Wydawnictwo mała litera, Wydawnictwo Cyklady

Ozonoff, S., Dawson, G., McPartland, J. (2015). Wysokofunkcjonujace dzieci ze spektrum autyzmu. Poradnik dla rodziców. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Knopik, T. Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedaroricznej. Warszawa: ORE

Zakres tematów:

1. Kryteria diagnostyczne według ICD-10 oraz DSM-V

2. Teorie wyjaśniające funkcjonowanie dzieci ze spektrum autyzmu (m.in.teoria umysłu, teoria koherencji centralnej )

3. Omówienie metod przesiewowych w diagnostyce zaburzeń ze spektrum autyzmu

4. Omówienie podstawowych metod diagnozy funkcjonalnej (m.in. PEP-R,PEP-3, VB-MAPP)

5. Tworzenie indywidualnych arkuszy obserwacyjnych

6. Wykorzystywanie informacji z diagnozy funkcjonalnej do tworzenia programów terapeutycznych

Metody dydaktyczne:

- wykład

- warsztat

- analiza filmów

- studia przypadków

- praca w grupach

- dyskusje grupowe

- burza mózgów

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie zdalnej - przeprowadzenie projektu grupowego.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia, warsztaty) - 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla I DUPC-ERAo

Ling do zespołu TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4734c24c03454104939213dc0c2b2bd7%40thread.tacv2/conversations?groupId=0c139124-daa9-4dc6-9c89-392a8efbc7cc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)