Pedagogika resocjalizacyjna [PC-2S-PER]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika resocjalizacyjna [PC-2S-PER] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Hubert Iwanicki | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone. APS, Warszawa 2008 Czapów Cz, Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa 1978 Lipkowski O., Resocjalizacja, WSiP, Warszawa 1987 Literatura uzupełniająca: Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, NOVUM, Płock 2001 Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, PWN, Warszawa 1994 Pospiszyl K., Resocjalizacja, Wyd. Akadem. „ŻAK”, Warszawa 1998 Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1985 Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja. Tom I i II, PWN, Warszawa 2007. Wybrane artykuły z kwartalnika pod red. L. PYTKI, Opieka Wychowanie Terapia, Wyd. KKWR |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Studenci w ramach ćwiczeń mają przygotować prezentację multimedialną w PowerPoint dotyczącą danego tematu. Wskazówki dotyczące etapów przygotowania prezentacji: 1. Studenci w grupach maks. 2 osobowych (dobrowolnie dobranych) dokonują wyboru jednego tematu. 2. Studenci przygotowują prezentację multimedialną w Power Point. 3. Dopuszczalne jest korzystanie ze źródeł internetowych. 4. Prezentacja min.na 30 maks.na 40 slajdów (na 45 min) 5. Na zakończenie prezentacji należy zestawić bibliografię wykorzystaną do jej opracowania. 6. Po opracowaniu prezentacji za pomocą USOS maila lub z domeny APS należy ją wysyłać prowadzącemu zajęcia 7. Każdy 2-osobowy zespół, po zatwierdzeniu i zaakceptowaniu prezentacji przez prowadzącego zajęcia, wysyła również swoją pracę na maila grupowego, gdzie muszą się znaleźć wszystkie opracowane tematy każdej z grup. 8. Dzięki zebranym na mailu grupowym prezentacjom - każdy student ma możliwość zdobycia wiedzy dotyczącej różnorodnych tematów prezentowanych na zajęciach. 9. Opracowanie i przygotowanie prezentacji będzie stanowić podstawę wykonania zadania i zaliczenia zajęć. Tematyka zajęć: 1. Etapy i typologia nieprzystosowania społecznego. Analiza przebiegu procesu wykolejenia społecznego wg koncepcji Cz. Czapówa; typologia nieprzystosowania społecznego ze względu na trzy różne czynniki etiologiczne zjawiska Cz. Czapówa oraz typologia wg C.E. Sullivana i M.Q. Granta. 2. Analiza przebiegu procesu resocjalizacji. Charakterystyka czterech etapów procesu oddziaływania resocjalizacyjnego. 3. Zasady obowiązujące w procesie resocjalizacji. Niekonwencjonalność zasad w oddziaływaniu wychowawczym na niedostosowanych społecznie; charakterystyka oraz omówienie zasad oddziaływań obowiązujących w procesie resocjalizacji niedostosowanych społecznie – typologia wg Cz. Czapówa i O. Lipkowskiego 4. Resocjalizacja w środowisku otwartym. Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy; zadania i rola kuratora sądowego dla nieletnich; działalność profilaktyczno-wychowawcza pedagoga szkolnego; kurator oraz kuratorski ośrodek pracy z młodzieżą jako jedna z podstawowych instytucji resocjalizacyjnych o charakterze otwartym; ogniska wychowawcze; przykładowe środowiskowe programy pedagogiczne 5. Resocjalizacja nieletnich w placówkach zamkniętych (zakład poprawczy i schronisko dla nieletnich). Specyfika i charakter zakładu poprawczego; kryteria kierowania do placówki; rodzaje i typy zakładów poprawczych; zadania zakładu; organizacja i zasady pobytu nieletniego w zakładzie; środki i metody wychowawcze stosowane w zakładzie. Zasady umieszczania nieletnich w schroniskach; podział schronisk dla nieletnich (zwykłe i interwencyjne); prawa i obowiązki wychowanka przebywającego w schronisku; realizacja zadań wychowawczych i dydaktycznych w schronisku; funkcja diagnostyczna schroniska. 6. Resocjalizacja w środowisku otwartym. Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy; zadania i rola kuratora sądowego dla nieletnich; działalność profilaktyczno-wychowawcza pedagoga szkolnego; kurator oraz kuratorski ośrodek pracy z młodzieżą jako jedna z podstawowych instytucji resocjalizacyjnych o charakterze otwartym; ogniska wychowawcze; przykładowe środowiskowe programy pedagogiczne . 7. Instytucjonalna resocjalizacja osób dorosłych. Zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna. Problemy wychowawcze instytucji więziennej. Czynniki zakłócające przebieg procesu resocjalizacji w zakładach karnych. 8. Zaliczenie zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W sytuacji trwania zawieszenia zajęć i realizacji ich on-line: - obecność studenta podczas wykładów i ćwiczeń realizowanych za pomocą aplikacji Teams - ocena przygotowanej na ćwiczenia prezentacji w Power Point dotyczącej wybranego tematu oraz zaprezentowanie go podczas zajęć przy wykorzystaniu aplikacji Teams - ocena umiejętności weryfikacji odpowiednich oddziaływań resocjalizacyjnych do potrzeb i sytuacji wychowanków - sprawdzenie umiejętności dokonania analizy prawidłowo przeprowadzonego oddziaływania resocjalizacyjnego - sprawdzenie zrozumienia uwarunkowań nieprzystosowania społecznego - sprawdzenie oceny i analizy problemów osób nieprzystosowanych społecznie ora zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I DUPC-PRPw Na czas edukacji on-line realizacja zajęć, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzących zajęcia. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams. Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4624c5c75ba34c389472846c66d2df55%40thread.tacv2/conversations?groupId=d33f0ac8-25d5-4e68-bdc5-5f98400a8f76&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 p |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.