Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe magisterskie - 4 i złożenie pracy [SC-2F-MR4] Semestr letni 2020/2021
Seminarium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium dyplomowe magisterskie - 4 i złożenie pracy [SC-2F-MR4]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Renata Siemieńska-Żochowska
Literatura:

 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

 Wojciszke, B. (2002) Kobiety i mężczyźni. GWP

 Miluska, J.(1996) Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życiu. Wyd. Naukowe UAM.

 Giddens, A. (2001) Nowoczesność i tożsamość. W-wa:PWN

 Beck, U., E.Beck-Gernsheim (2013) Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. Warszawa: PWN

 Bauman , Z. (2009) Konsumowanie życia. Kraków: Wyd. UJ

 Bourdieu, P. (2004) Dystynkcja. Scholar

 B. Szatur-Jaworska, (2000) Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa

 Norris, P., R. Inglehart, (2008) Wzbierająca fala. W-wa: PWN

 Castells, M. (2013) Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu. Warszawa: PWN

 Biddulph, S. (2004) Męskość. Poznań: REBES

 Radkiewicz P., R. Siemieńska (red.) (2009) Społeczeństwo w czasach zmiany. W-wa :Scholar

 Janiak-Jasińska, A., K.Sierakowska, A.Szwarc (red.)(2016) Ludzie starzy i starość. W-wa: DiG

 Snyder, T. (2017) O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku. Kraków: Znak Horyzont

 R. Siemieńska (red.) (2017) Uniwersytety, naukowcy i studenci w zglobalizowanym świecie. W-wa: Scholar

 Vigarello, G. (2011) Historia urody. W-wa: Aletheia

 Matysiak, A. (red.) (2014) Nowe wzorce formowania i rozwoju rodziny w Polsce. Przyczyny oraz wpływ na zadowolenie z życia. . W-wa: Scholar

 Ireneusz Krzemiński (red.) (2009) Naznaczeni .Mniejszości seksualne w Polsce –raport 2008. PWN

 Grzelak J., T. Zarycki (red.) (2004) Społeczna mapa Warszawy. W-wa: Scholar

 Boski P. (2010) Kulturowe ramy zachowań społecznych. W-wa: PWN

 Lewicka M. (2012) Psychologia miejsca. W-wa: Scholar

Zakres tematów:

Mechanizmy tworzenia zmieniającej się tożsamości płci kulturowej i opartej na wieku (młody/a, dojrzały/a, stary/a), postrzegania i kontroli miejsca jednostek w społeczeństwie na poziomie mikro i makro. Teorie feministyczne, queer. Wielość koncepcji płci kulturowej i ich zmienność (heteroseksualne i homoseksualne). Kryzys męskości i kobiecości i ich skutki. Porównania międzykulturowe.

Wizerunki tworzone w mediach (telewizji, pismach, Internecie) i ich funkcje. Zmieniające się koncepcje w warunkach późnej nowoczesności/ wolnego rynku/ przemian demograficznych.

Wiek jako zasób i balast w różnych społeczeństwach. Fazy życia (dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starość) jako „nosiciele” zasobów i deficytów w życiu prywatnym i publicznym. Pożądani i niepożądani w percepcji społecznej. Problem ekskluzji i ich przyczyny (np. biednych)

Umasowienie edukacji na poziomie ponadśrednim (wyższym) i jego konsekwencje: obietnica sukcesu czy rozczarowania. Uczelnie a rynek pracy –wzajemne relacje, wartość wiedzy „uczelnianej”, kariery

Płeć, wiek i wykształcenie jako czynniki różnicujące postawy, wartości, zachowania i miejsce w społeczeństwie. Młodzi czy szczególna kategoria społeczna?

Ruchliwość geograficzna w epoce globalizacji, a poczucie przywiązania do miejsca i wymiary tożsamości lokalnej i ponadlokalnej. Stosunek do migrantów i ich miejsce w sprzyjmujących społeczeństwach

Społeczeństwo obywatelskie we współczesnych demokracjach. Stowarzyszenia oparte na orientacjach seksualnych, ideologicznych, wieku jako zinstytucjonalizowane grupy interesów w społeczeństwach demokratycznych. Nowe ruchy społeczne (np. miejskie). Rola wolontariatu.

Źródła rozczarowania współczesnych społeczeństw i reakcja na nie (np. populizm)

Płeć/ wiek a segmentacja (1) rynku edukacyjnego, (2) rynku pracy ( „Szklany sufit” – „lepka podłoga” i przeciwdziałanie im, np. affirmative actions) (3) uczestnictwa w polityce (na poziomie lokalnym (np. inicjatywy oddolne, organizacje pozarządowe, samorządy), ogólnokrajowym (np. kandydaci-kandydatki do Sejmu, działalność w partiach politycznych, strukturach rządowych, partycypacja w wyborach). Rozwiązania infrastrukturalne, sieci społeczne.

Przemiany rodziny (struktury rodziny, zakresu obowiązków poszczególnych członków, łączenia obowiązków rodzinnych z obowiązkami w pracy, rola instytucji wspomagających prywatnych – państwowych itp.) Dziadkowie jako przedmiot manipulacji państwa i rodziny.

Przykłady manipulacji w mediach, w dokumentach politycznych, poprzez regulacje prawne

Metody dydaktyczne:

Metoda interaktywna (współpraca prowadzącego ze studentami) . Dyskusja nad tematami z ogólnej literatury przedmiotu oraz nad dobraną pod kątem konkretnych zainteresowań poszczególnych osób. Następnie omawianie i analizowanie projektów badawczych przygotowywanych przez studentów , ich realizację i opracowywanie wyników.

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach zdalnie prowadzonych w Teamsach. Zajęcia odbywają się co tydzień w czasie wyznaczonym przez Dział Planowania APS.

Zaliczenia:

I rok mag.: Przygotowanie jednego rozdziału na końcu semestru letniego

II rok mag.: Napisanie pracy magisterskiej, zdanie egzaminu magisterskiego

Uwagi:

seminarium prof. R. Siemieńska-Żochowska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)