Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Pedagogika specjalna ID-2F-PES
Semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Pedagogika specjalna ID-2F-PES
Zajęcia Semestr zimowy 2020/2021 (2020Z) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Bernadeta Szczupał
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009.

2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003.

3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005.

4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009

5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej.Warszawa 2000.

6. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009

Literatura dodatkowa:

1. Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1999.

2. Szczepanik R.: Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź 2007.

3. Skrętowicz B., Komorska M. (red.): Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin 2008.

4. Szumski G. : Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa, 2005

Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

Zakres tematów:

Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej.

Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności.Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności.

Idee humanistyczne w koncepcjach pedagogiki specjalnej; idea integracji osób z niepełnosprawnością ze społeczeństwem. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności.

Rehabilitacja społeczno-zawodowa. Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom; wybrane organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania;

Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością.

Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami. Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego.

Wybrane metody pedagogiki specjalnej (biblioterapia, czytelnictwo, arteterapia)

Metody dydaktyczne:

Metody prowadzenia zajęć:

wykład, dyskusja, praca z książką,prezentacja multimedialna, praca w grupach, pokaz filmu/fragmentów filmów.

Metody i kryteria oceniania:

Test wielokrotnego wyboru (aplikacja FORMS), obejmujący swym zakresem tematykę ćwiczeń i wykładów

Uwagi:

gr. wyk. II DUID

Zajęcia odbywają się zgodnie z planem na platformie Teams - link:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae3590bef68fd4da89cd87bcd9cc9e31b%40thread.tacv2/conversations?groupId=70c6d3a8-ca7f-427c-b3f0-52d41c05836e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.