Wprowadzenie do studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka [IP-2F-WSD]
Semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka [IP-2F-WSD] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Barbara Smolińska-Theiss | ||||||||||||||||
Literatura: |
1. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls. 2. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Wyd. APS 3. Smolińska-Theiss B., (1993) Dzieciństwo w małym mieście, Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny 4. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie. Warszawa 5. Smolińska-Theiss B., Theiss W., (2003) Stulecie dziecka: między mitem a zniewoleniem (w:)W służbie dziecku – blaski i cienie, red. J.W ilk, Lublin Katedra Pedagogiki Rodziny KUL 6. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka 7. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka 8. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie Żak 9. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Pedagogika GW 10. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka 11.Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka 12. Korczak J., (2004), Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Wydawnictwo Santorski, Warszawa. 13. Jarosz E., (2018), Dziecięce obywatelstwo-między prawami dziecka a rzeczywistością. (w:) Pedagogika Społeczna rok XVII, nr 4(70) 14. Jarosz E., (2014) Społeczna podmiotowość dziecka - rozwój koncepcji obywatelstwa dzieci. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 23, 11-24. 15. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak 16. Theiss W., (1996), Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w warunkach społeczno-politycznych. Warszawa, Wyd. Żak 17.Aries, P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach. Tłum. M. Ochab. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut 18. Bałachowicz J., (2012) Dziecko w koncepcjach pedagogicznych Marii Grzegorzewskiej i Janusza Korczaka. Warszawa, Wyd. APS 19. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk, GWP 20. Kron W.F. (2012) Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Sopot , GWP 21. Krauze-Sikorska H., Klichowski M., (2020) Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki. Poznań, Wyd. UAM 22. Łopatkowa M., (1988) Elementarz wychowania małego dziecka. Warszawa, Wyd. LSW 23. Elliot J., Place M., (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa, WSiP. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Dziecko i dzieciństwo w pespektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji. Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody podające - wykład - pogadanka - dyskusja |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Osoby zainteresowane ocena dobrą lub bardzo dobrą rozszerzają swój egzamin o dyskusję na temat przeczytanych lektur. Lektury zalecane : podane na pierwszym wykładzie. Dobrze widziane będzie odwołanie się do własnych lektur powiązanych z tematyką zajęć. Polecam czasopisma : Pedagogika Społeczna, Problemy Wczesnej Edukacji, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze lub inne. Kryteria oceny dyskusji: - zainteresowanie problematyką dziecka i dzieciństwa, znajomość publikacji, kwerendy, źródła; - krytyczna analiza tekstu; - budowanie własnej biografii edukacyjnej, refleksyjne uczenie się; - budowanie własnych kompetencji narracyjno-argumentacyjnych, komunikacja w grupie. METODY KSZTAŁCENIA: komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger. wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS |
||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa I DUIP https://teams.microsoft.com/l/team/19%3accafb651a91a49db9d05b42a8638e951%40thread.tacv2/conversations?groupId=f483e763-968d-4ea4-bab5-f3cda315a883&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.