Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka [IP-2F-WSD] Semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka [IP-2F-WSD]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Barbara Smolińska-Theiss
Literatura:

1. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls.

2. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Wyd. APS

3. Smolińska-Theiss B., (1993) Dzieciństwo w małym mieście, Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny

4. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie. Warszawa

5. Smolińska-Theiss B., Theiss W., (2003) Stulecie dziecka: między mitem a zniewoleniem (w:)W służbie dziecku – blaski i cienie, red. J.W ilk, Lublin Katedra Pedagogiki Rodziny KUL

6. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka

7. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka

8. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie Żak

9. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Pedagogika GW

10. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka

11.Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka

12. Korczak J., (2004), Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Wydawnictwo Santorski, Warszawa.

13. Jarosz E., (2018), Dziecięce obywatelstwo-między prawami dziecka a rzeczywistością. (w:) Pedagogika Społeczna rok XVII, nr 4(70)

14. Jarosz E., (2014) Społeczna podmiotowość dziecka - rozwój koncepcji obywatelstwa dzieci. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 23, 11-24.

15. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak

16. Theiss W., (1996), Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w warunkach społeczno-politycznych. Warszawa, Wyd. Żak

17.Aries, P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach. Tłum. M. Ochab. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut

18. Bałachowicz J., (2012) Dziecko w koncepcjach pedagogicznych Marii Grzegorzewskiej i Janusza Korczaka. Warszawa, Wyd. APS

19. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk, GWP

20. Kron W.F. (2012) Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Sopot , GWP

21. Krauze-Sikorska H., Klichowski M., (2020) Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki. Poznań, Wyd. UAM

22. Łopatkowa M., (1988) Elementarz wychowania małego dziecka. Warszawa, Wyd. LSW

23. Elliot J., Place M., (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa, WSiP.

Zakres tematów:

Dziecko i dzieciństwo w pespektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie

różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i

odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół

praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji.

Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena.

Metody dydaktyczne:

metody podające

- wykład

- pogadanka

- dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Osoby zainteresowane ocena dobrą lub bardzo dobrą rozszerzają swój egzamin o dyskusję na temat przeczytanych lektur.

Lektury zalecane : podane na pierwszym wykładzie. Dobrze widziane będzie odwołanie się do własnych lektur powiązanych z tematyką zajęć. Polecam czasopisma : Pedagogika Społeczna, Problemy Wczesnej Edukacji, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze lub inne.

Kryteria oceny dyskusji:

- zainteresowanie problematyką dziecka i dzieciństwa, znajomość publikacji, kwerendy, źródła;

- krytyczna analiza tekstu;

- budowanie własnej biografii edukacyjnej, refleksyjne uczenie się;

- budowanie własnych kompetencji narracyjno-argumentacyjnych, komunikacja w grupie.

METODY KSZTAŁCENIA:

komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym

praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.

wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy

zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS

Uwagi:

gr wykładowa I DUIP

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3accafb651a91a49db9d05b42a8638e951%40thread.tacv2/conversations?groupId=f483e763-968d-4ea4-bab5-f3cda315a883&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)