Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Rąb | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86. 16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych 17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych 18. Konstytucja RP 19. B. i E. Hajduk, O rodzajach pomocy, Impuls, Kraków 2006. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Specyfika etyk zawodowych; Etyka zawodowa a deontologia zawodu. 2. Kwalifikacje zawodowe a kompetencje praktyczno-moralne. Znaczenie wartości w zawodzie zaufania publicznego. 3. Wizerunek pedagoga specjalnego na tle podejść teoretycznych i praktyki zawodowej. Cnoty w zawodzie, deontologizm, utylitaryzm, pryncypializm i sytuacjonizm. 4. Dialog i kontakty interpersonalne na tle konfliktów wartości w pracy pedagoga specjalnego. 5. Wzór osobowy; sylwetka pedagoga specjalnego; rola i odpowiedzialność społeczna. 6. Etyki kodeksowe. Poglądy zwolenników i przeciwników kodeksów etyk zawodowych. 7. Współczesne dylematy etyczne pedagoga specjalnego. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, analiza materiału źródłowego. Dyskusja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć, prezentacja na wybrany teamat. W przypadku nauczania zdalnego - aktywność w formie elektronicznej: odpowiedzi na zadane pytania, eseje, ankiety Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aff7d9a60a2c14f08ba87ef7882d386f8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=066e4e12-3f70-48ee-a07d-f332cf8c16dd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DUPC-PRPo |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.