Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS] Semestr letni 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 149
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Łukaszewska
Literatura:

1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.

2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996.

4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora

Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły

5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000.

6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971

7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach

moralnych, PWN, Warszawa 1994.

8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003.

9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992.

10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.

11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013.

12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.

13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994.

14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011.

15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008,

s. 83-86.

16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych

17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych

18. Konstytucja RP

Zakres tematów:

1. Etyka zawodowa a etyka ogólna w perspektywie historycznej i współcześnie. Etyka zawodowa a deontologia zawodu. Etyka zawodowa, etyka społeczna a osobiste wartości moralne. Specyfika etyki pedagoga specjalnego.

2. Pedagog specjalny jako zawód zaufania społecznego – aspekt prawny, etyczny i społeczny. Pedagog specjalny a inne zawody zaufania społęcznego i publicznego (psycholog, nauczyciel, pracownik socjalny, lekarz) – podobieństwa i różnice „cnót” i zobowiązań etycznych.

3. Aspekty etyczne specyficznych funkcji pedagoga specjalnego – etyka diagnozy pedagogicznej, etyka w wychowaniu i kształceniu osób niepełnosprawnych, etyka w relacjach środowiskowych.

4. Odpowiedzialność społeczna pedagoga specjalnego – wizerunek w mediach, działania na rzecz społeczeństwa, postrzeganie społeczne niepełnosprawności a społeczna ocena prestiżu profesji.

5. Cnoty i przywary w zawodzie pedagoga specjalnego.

6. Niepełnosprawność w perspektywie historycznej i współcześnie – problem stygmatyzacji, stereotypów i marginalizacji osób niepełnosprawnych.

7. Pedagog specjalny wobec wyzwań moralnych współczesności – relatywizm etyczny, pluralizm wartości, nowy indywidualizm, utylitaryzm w życiu społecznym.

Metody dydaktyczne:

Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z komentarzem, za pomocą aplikacji Teams dla zapisanych na wykład studentów.

Link do kanału:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae8749ea597714647a4cb7f73e4915e1d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7547e30e-443d-4c1e-9623-717ba27e6cc7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny w dwóch terminach do wyboru za pośrednictwem aplikacji Teams. Prowadzący rozpoczyna połączenie z każdym kolejnym studentem zapisanym na egzamin. Student otrzymuje 3 pytania: wyczerpujące odpowiedzi na nie wszystkie - 5, na dwa pytania - 4, na jedno 3. Terminy będą konsultowane ze studentami, którzy będą mogli zapisać się na wybrany z dwóch termin (listy będą dostępne na stronie Padlet, do której studenci otrzymają link).

Uwagi:

grupa wykładowa I DUPC

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)