Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS]
Semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka zawodu pedagoga specjalnego [PC-2F-EZS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 149 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Łukaszewska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86. 16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych 17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych 18. Konstytucja RP |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Etyka zawodowa a etyka ogólna w perspektywie historycznej i współcześnie. Etyka zawodowa a deontologia zawodu. Etyka zawodowa, etyka społeczna a osobiste wartości moralne. Specyfika etyki pedagoga specjalnego. 2. Pedagog specjalny jako zawód zaufania społecznego – aspekt prawny, etyczny i społeczny. Pedagog specjalny a inne zawody zaufania społęcznego i publicznego (psycholog, nauczyciel, pracownik socjalny, lekarz) – podobieństwa i różnice „cnót” i zobowiązań etycznych. 3. Aspekty etyczne specyficznych funkcji pedagoga specjalnego – etyka diagnozy pedagogicznej, etyka w wychowaniu i kształceniu osób niepełnosprawnych, etyka w relacjach środowiskowych. 4. Odpowiedzialność społeczna pedagoga specjalnego – wizerunek w mediach, działania na rzecz społeczeństwa, postrzeganie społeczne niepełnosprawności a społeczna ocena prestiżu profesji. 5. Cnoty i przywary w zawodzie pedagoga specjalnego. 6. Niepełnosprawność w perspektywie historycznej i współcześnie – problem stygmatyzacji, stereotypów i marginalizacji osób niepełnosprawnych. 7. Pedagog specjalny wobec wyzwań moralnych współczesności – relatywizm etyczny, pluralizm wartości, nowy indywidualizm, utylitaryzm w życiu społecznym. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z komentarzem, za pomocą aplikacji Teams dla zapisanych na wykład studentów. Link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae8749ea597714647a4cb7f73e4915e1d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7547e30e-443d-4c1e-9623-717ba27e6cc7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny w dwóch terminach do wyboru za pośrednictwem aplikacji Teams. Prowadzący rozpoczyna połączenie z każdym kolejnym studentem zapisanym na egzamin. Student otrzymuje 3 pytania: wyczerpujące odpowiedzi na nie wszystkie - 5, na dwa pytania - 4, na jedno 3. Terminy będą konsultowane ze studentami, którzy będą mogli zapisać się na wybrany z dwóch termin (listy będą dostępne na stronie Padlet, do której studenci otrzymają link). |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa I DUPC |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.