Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN]
Semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 6
Przedmiot: | Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wioletta Dziarnowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Ayer, A., Filozofia w XX wieku, W-wa: Wydawnictwo naukowe PWN, 2003. Filozofia podmiotu. Fragmenty filzoofii analitycznej, Warszawa: Fundacja Aletheia, 2001 Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, Wydawnictwo Spacja, 1995. Klawiter, A.; (red.); 2008, Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość, Warszawa: PWN Miś, A.; Filozofia współczesna. Głowne nurty; W-wa: Scholar; 2006 Tatarkiewicz, Wł.; Historia filozofii t.3; W-wa: PWN; 1990 Fragmenty wybranych dzieł źródłowych materiały online: https://www.youtube.com/watch?v=VO6XEQIsCoM&t=7s Link do zespołu w teams: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3aa5b601e97ff74f74a945aa758f84f11d%40thread.tacv2/1601639384309?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22d528c70d-b01e-4221-88c2-176cfeec2c54%22%7d |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. O kondycji współczesnej filozofii. Podstawowe nurty w filozofii współczesnej - wybór: filozofia pozytywistyczna, pragmatyczna, egzystencjalizm, filozofia życia, personalizm, fenomenologia, filozofia umysłu i neurofilozofia. 2. Elementy filozofii egzystencjalistycznej i filozofii życia. Specyfika idei egzystencji u przedstawicieli nurtu: S.Kierkegaarda, K. Jaspersa, J-P. Sartre’a i M. Heideggera. Kryzys egzystencjalny, sytuacje graniczne, rzucenie w świat jako podstawa ludzkiej egzystencji. Filozofia jako rozjaśnianie egzystencji. Antyesencjalizm i krytyka europejskiej kultury u F. Nietzschego. Antynaturalizm metodologiczny i ontologiczny W. Dilthey’a. Intuicjonizm H. Bergsona. 3. Nurt personalistyczny w filozofii – geneza i idee. Kategoria osoby ludzkiej i jej godności oraz teocentryzm u J. Maritaina. Jednostka i osoba, alter i alienus u E. Mouniera. Kompleksyfikacja wszechświata i noosfera u T. de Chardin. Duchowy i psychiczny wymiar miłości, odpowiedzialności, psychiczności, seksualności i pracy u K. Wojtyły. 4. Tożsamość osobowa w analizach filozoficznych. Charakterystyka pojęcia osoby i tożsamości osobowej u D. Parfita. Osoba i jej ciało w ujęciu F. Cowley. Tożsamość osobowa a pamięć. Długowieczność i problem stopniowania tożsamości osobowej – S. Shoemaker. Tożsamość osobowa a etyka terapii genowej i sztucznej inteligencji. 5. Wybrane problemy współczesnej filozofii umysłu. Idea obiektywności mentalnej u T. Nagela. Kategoria nastawienia intencjonalnego i systemu intencjonalnego u D. Dennetta. A. Clarka i D. Chalmersa koncepcja umysłu rozszerzonego. 6. Przedmiot, zadania i metoda neurofilozofii. Świadomość. Rodzaje świadomości i ich funkcje w perspektywie przedstawicieli neurofilozofii: świadomość fenomenalna, dostępowa, monitorująca i samoświadomość. Problem redukowalności świadomości - misterianizm a zombizm. Hipotezy neuronaukowe nt biologicznych funkcje świadomości fenomenalnej. 7. Wybrane problemy neurofilozofii: cudzy umysł w rozważaniach neurofilozoficznych. Nastawienie intencjonalne, mentalizacja i teoria umysłu jako modele mechanizmów poznawczych cudzych stanów mentalnych. Odzwierciedlanie cudzych umysłów – filozoficzne implikacje hipotezy neuronów lustrzanych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone przy pomocy aplikacji MS Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3aa5b601e97ff74f74a945aa758f84f11d%40thread.tacv2/1601639384309?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22d528c70d-b01e-4221-88c2-176cfeec2c54%22%7d Metody kształcenia: 1. Metoda podająca wraz z prezentacjami najważniejszych treści w Power point (do użytku słuchaczy). 2. Wskazywanie egzemplifikacji filozoficznych pojęć z zakresu wybranej problematyki w codziennym funkcjonowaniu i myśleniu człowieka oraz jego sferze społecznej i politycznej. 3. Prezentacja filmowa - fragmenty wykładów światowej sławy myślicieli i badaczy w odniesieniu do dyskutowanych kwestii. 4. Elementy interaktywne: minidyskusje, eksperymenty myślowe |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Do wyboru: Praca pisemna (forma eseju na wybrane tematy przedstawione na końcu przesyłanych prezentacji na podstawie materiałów przedstawianych na wykładach - prezentacje power point, obrazy filmowe i poleconej literatury filozoficznej i naukowej, szczegółowe wymagania na 1szym wykładzie, esej powinien być zamieszczony w czacie ostatniego spotkania na teams do końca Iszego semestru) lub ustny w aplikacji teams w ustalonym dla chętnych terminie. 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa dla II DUEP Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach : 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje power point i obrazy filmowe - 5 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h 4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS-1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.