Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów niesłyszących [10-2S-MEN1]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów niesłyszących [10-2S-MEN1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana)
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana)
każdy piątek, 13:30 - 15:05
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Lewandowska, Katarzyna Wereszka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Korzon A. „ Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych”, Wyd.WSP Kraków 1996 Kupisiewicz M. „ Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu” 1999 Pietrzak W. " Język migowy elementem składowym rozwoju sprawności językowej dziecka głuchego" w: Pietrzak W. "Język migowy dla pedagogów", WSiP, 1992 Pietrzak W. "Zastosowanie metody kombinowanej w pracy z uczniami klas wyższych nad rozumieniem tekstu pisanego", Szkoła Specjalna nr.6 ,1985 Csanyi Y„Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu” , WSiP . 1994 Jędrzejczak M. „Wzrokowa percepcja sygnałów mowy z ust przez dzieci głuche”,Audiofonologia tom IV1997 Korzon A. „Rozwiązywanie problemów przez dzieci niesłyszace a treści programu nauczania klas poczatkowych” w: S.Mihlewicz „ Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych”, Oficyna wydawnicza „Impuls”2000 Korzon A.(red.) „Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu.” Infograf, Maciarz A. „Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. Poradnik dla nauczycieli” WSiP, 1992 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Kształcenie na odległość odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej w domenie APS; Ćwiczenia: Na czas edukacji on-line przesłano studentom materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ polegała na systematycznym sukcesywnym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów , uzyskiwaniu potwierdzenia odebrania materiałów przez studentów oraz udzielaniu konsultacji na bieżąco, codziennie po godz.19.00 Konstrukcja i tłumaczenie tekstu dla ucznia niesłyszącego w PJM i SJM - różnice językowe - analiza materiałów opracowanych przez studentów - praca była kontynuacją zajęć stacjonarnych Zajęcia właściwe - poznawcze z uczniem niesłyszącym. Przesłany zestaw pytań do analizy wraz z linkiem do tekstu podrozdziału do następującej pozycji: A.Korzon i K.Plutecka: Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej, IMPULS 2010: https://www.ibuk.pl/fiszka/2513/ksztalcenie-zintegrowane-uczniow-nieslyszacych-w-teorii-i-praktyce-edukacyjnej.html Metoda kombinowana - pojęcie, założenia, cele, zadania metody,W. Pietrzak: Język migany w szkole 2, WSiP oraz: Wereszka K.: Metoda kombinowana i jej praktyczne zastosowanie na lekcji języka polskiego. Szkoła Specjalna 2/2013 Rola czytania w edukacji ucznia niesłyszącego. Jako uzupełnienie problematyki przesłanie linku do wykładu: Czytanie i rozmowa z dzieckiem a sukces w szkole - prof. Barry'ego Zuckermana, Szkola Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Powszechnego Czytania, 11 października 2019 [1h04min] https://wszechnica.org.pl/wyklady/dzial/edukacja/ Konstrukcja scenariusza z zakresu wprowadzenie nowej litery i analiza tekstu - materiały przesłane studentom drogą elektroniczną - wzór scenariusza i instrukcje do wykonania zadania (przygotowania scenariusza na zadany temat) Rola języka migowego w kształceniu ucznia niesłyszącego - przesłane materiały - S.Łozińska, P.Rutkowski -Język migowy źródłem pamięci społecznej głuchych - studenci przygotowują konspekt artykułu Etapy opracowania tekstu czytanki - przesłanie tekstu artykułu: M.Krajcovicowa: Praca z czytanką w klasach 1-3:369-Tekst artykułu-991-1-10-20160708.pdf - studenci formułują cele zajęć, analizują etapy opracowania czytanki, wskazują trudności które może mieć uczeń niesłyszący na poszczególnych etapach analizy „Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiówz wykorzystaniem platformy Teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie”. Pytania do tekstu Wprowadzenie pojęcia liczby Analiza zadania tekstowego Konstruowanie zadań tekstowych Przygotowanie scenariusza dla ucznia niesłyszącego na temat: Obliczenia matematyczne. Zadania tekstowe zaliczenie ćwiczeń na podstawie przesłanych prac |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
projekty, prezentacje, ćwiczenia praktyczne Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności na zajęciach, przygotowanie prezentacji, przygotowanie scenariuszy zajęć Ocenie podlegają prace i materiały opracowywane przez studentów. W przypadku scenariuszy brana będzie pod uwagę poprawność, rzetelność, dostosowanie i dostępność dla ucznia niesłyszącego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa III DZPC-SUR-ED 1 https://teams.microsoft.com/_#/school/files/Og%C3%B3lny?threadId=19%3A795fdfc3ffa545719be3a0c3cff6c829%40thread.tacv2&ctx=channel&context=General&rootfolder=%252Fsites%252FmetodykaedukacjiwczesnoszkolnejuczniwniesyszcychIIIr%252FShared%2520Documents%252FGeneral |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.