Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-0S-MZR]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-0S-MZR] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 13:30 - 15:05
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Falkowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8c766c321e5041c39eb137aa3c0d9e05%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=10a0e65b-ade3-44ca-9198-63c6307b3f5d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. E. Szedzianis, Rozwijanie kompetencji miękkich, w edukacji biologicznej Wersja elektroniczna: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1058/PRZYR_7_1.pdf 2. ORE, Podstawa Programowa kształcenia ogólnego. Szkoła Podstawowa: Przyroda Wersja elektroniczna: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/przyroda.-pp-z-komenatarzem.-szkola-podstawowa.pdf 3. J. Maciąg, Akademia Pomorska w Słupsku Konstruktywistyczna perspektywa wspierania dziecka w procesie uczenia się. 4. M. Kąkolewicz, Uczenie się jako konstruowanie wiedzy : świadomość, qualia i technologie informacyjne, Poznań: Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2011. Wersja elektroniczna na platformie IBUK libra: https://libra.ibuk.pl/book/45373 5. L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.) Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009. Wersja elektroniczna na platformie IBUK libra: https://libra.ibuk.pl/book/1106 6. D. Cichy:Gry dydaktyczne w nauczaniu biologii w szkole podstawowej.Warszawa: WSiP, 1991. 7. L. Rożek, Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii, Szczecin 2011. (dostępna w wersji pdf w Internecie) 8. W. Buk, K. Dubienko, D. Duranowska, B. Goszczyńska, M. Kamińska, M. Łoza, Katarzyna Łusiak, E. Miterka, Aneta Paszkiewicz, A. Paszko, A. Przebierowska, E. Staropiętka-Kuna, M. Stryjecka, Suplement do programu nauczania dla klas i-iii szkoły podstawowej pt. „zrównoważona szkoła” w świecie przyrody-doświadczenia przyrodnicze, metoda projektów w edukacji przyrodniczej dzieci z klas i-iii szkoły podstawowej, Chełm 2014, ISBN 978-83-61149-11-8 9. M. K. Terlicka (red). Edukacja ekologiczna. Wybrane problemy, Armagraf, Krosno 2014. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie się z Podstawą Programową w oparciu o kartę pracy przygotowanej dla Studentów. Przedstawienie celi i zadań, które obowiązują w nauczaniu przyrody i edukacji zintegrowanej. 2. Zapoznanie się z metodyką edukacji przyrodniczej, jako kluczowy element pracy pedagoga. 3. Zanieczyszczone środowisko (powietrze) i wpływ na stan zdrowia społeczeństwa. 4. Ekosystemy - funkcje i zadania wycieczki (przegląd dostępnych e-zasobów wspierających edukację zdalną). 5. Bioróżnorodność i problemy związane ze zmianami klimatycznymi (film+pytania do dyskusji, wykonanie przez studentów materiałów edukacyjnych). 6. Eksperymentalne dochodzenie do wiedzy - na tropie przyrodników. 7. Kolokwium 8. Zrównoważony rozwój w edukacji przyrodniczej - rekonesans terminologii w podstawie programowej, rozporządzeniach MEN, MNiSW, w wybranych podręcznikach 9. Omówienie kolokwium i ewentualne poprawy. 10. Liderzy zrównoważonego rozwoju - projekt ochrony przyrody i zdrowia 11. Prezentacja projektów Lider edukacji zrównoważonego rozwoju 12. Weryfikacja scenariuszy dostępnych na rynku wydawniczym z organizacji pozarządowych, zajmujących się edukacją ekologiczną. 13. Praca z materiałami edukacyjnymi z Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej – inspiracje dla pedagogów. 14. Prezentacja e-zasobów przygotowanych przez przyrodników do pracy zdalnej. 15. Podsumowanie zajęć, rozliczenie się z projektów. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa - Praca grupowa i indywidualna - Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich - Prezentacja. - Wykorzystanie technologii informacyjnych komunikacyjnych w zdalnym nauczaniu (e-zasoby) - Wsparcie edukacja za pośrednictwem aplikacji edukacyjnych |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności) Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna Przygotowanie projektów na ocenę Kolokwium (przedmiot kończy się uzyskaniem zaliczenia na ocenę). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa III DZPC-TYF-ED 1 1 ECTS – 30 godz. 1. Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym (wg uczelnianego planu zajęć) przy użyciu aplikacji Teams i Forms. 2. Nie wyrażam zgody na nagrywanie ćwiczeń oraz prezentacji multimedialnej. 3. Dyżur w semestrze zimowym na kanale Teams w wybrane 2 środy w semestrze w godz. 11.40 - 13.10 (daty są zaplanowane w kalendarzu na Temas). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.