Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-0S-MZR] Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-0S-MZR]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:30 - 15:05
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Falkowska
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8c766c321e5041c39eb137aa3c0d9e05%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=10a0e65b-ade3-44ca-9198-63c6307b3f5d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Literatura:

1. E. Szedzianis, Rozwijanie kompetencji miękkich, w edukacji biologicznej

Wersja elektroniczna: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1058/PRZYR_7_1.pdf

2. ORE, Podstawa Programowa kształcenia ogólnego. Szkoła Podstawowa: Przyroda

Wersja elektroniczna: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/przyroda.-pp-z-komenatarzem.-szkola-podstawowa.pdf

3. J. Maciąg, Akademia Pomorska w Słupsku Konstruktywistyczna perspektywa wspierania dziecka w procesie uczenia się.

4. M. Kąkolewicz, Uczenie się jako konstruowanie wiedzy : świadomość, qualia i technologie informacyjne, Poznań: Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2011.

Wersja elektroniczna na platformie IBUK libra: https://libra.ibuk.pl/book/45373

5. L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.) Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009.

Wersja elektroniczna na platformie IBUK libra: https://libra.ibuk.pl/book/1106

6. D. Cichy:Gry dydaktyczne w nauczaniu biologii w szkole podstawowej.Warszawa: WSiP, 1991.

7. L. Rożek, Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii, Szczecin 2011. (dostępna w wersji pdf w Internecie)

8. W. Buk, K. Dubienko, D. Duranowska, B. Goszczyńska, M. Kamińska, M. Łoza, Katarzyna Łusiak, E. Miterka, Aneta Paszkiewicz, A. Paszko, A. Przebierowska, E. Staropiętka-Kuna, M. Stryjecka, Suplement do programu nauczania dla klas i-iii szkoły podstawowej pt. „zrównoważona szkoła” w świecie przyrody-doświadczenia przyrodnicze, metoda projektów w edukacji przyrodniczej dzieci z klas i-iii szkoły podstawowej, Chełm 2014, ISBN 978-83-61149-11-8

9. M. K. Terlicka (red). Edukacja ekologiczna. Wybrane problemy, Armagraf, Krosno 2014.

Zakres tematów:

1. Zapoznanie się z Podstawą Programową w oparciu o kartę pracy przygotowanej dla Studentów. Przedstawienie celi i zadań, które obowiązują w nauczaniu przyrody i edukacji zintegrowanej.

2. Zapoznanie się z metodyką edukacji przyrodniczej, jako kluczowy element pracy pedagoga.

3. Zanieczyszczone środowisko (powietrze) i wpływ na stan zdrowia społeczeństwa.

4. Ekosystemy - funkcje i zadania wycieczki (przegląd dostępnych e-zasobów wspierających edukację zdalną).

5. Bioróżnorodność i problemy związane ze zmianami klimatycznymi (film+pytania do dyskusji, wykonanie przez studentów materiałów edukacyjnych).

6. Eksperymentalne dochodzenie do wiedzy - na tropie przyrodników.

7. Kolokwium

8. Zrównoważony rozwój w edukacji przyrodniczej - rekonesans terminologii

w podstawie programowej, rozporządzeniach MEN, MNiSW, w wybranych podręcznikach

9. Omówienie kolokwium i ewentualne poprawy.

10. Liderzy zrównoważonego rozwoju - projekt ochrony przyrody i zdrowia

11. Prezentacja projektów Lider edukacji zrównoważonego rozwoju

12. Weryfikacja scenariuszy dostępnych na rynku wydawniczym z organizacji pozarządowych, zajmujących się edukacją ekologiczną.

13. Praca z materiałami edukacyjnymi z Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej – inspiracje dla pedagogów.

14. Prezentacja e-zasobów przygotowanych przez przyrodników do pracy zdalnej.

15. Podsumowanie zajęć, rozliczenie się z projektów.

Metody dydaktyczne:

- Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa

- Praca grupowa i indywidualna

- Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, stolików eksperckich

- Prezentacja.

- Wykorzystanie technologii informacyjnych komunikacyjnych w zdalnym nauczaniu (e-zasoby)

- Wsparcie edukacja za pośrednictwem aplikacji edukacyjnych

Metody i kryteria oceniania:

Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności)

Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna

Przygotowanie projektów na ocenę

Kolokwium (przedmiot kończy się uzyskaniem zaliczenia na ocenę).

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa III DZPC-TYF-ED 1

1 ECTS – 30 godz.

1. Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym (wg uczelnianego planu zajęć) przy użyciu aplikacji Teams i Forms.

2. Nie wyrażam zgody na nagrywanie ćwiczeń oraz prezentacji multimedialnej.

3. Dyżur w semestrze zimowym na kanale Teams w wybrane 2 środy w semestrze w godz. 11.40 - 13.10 (daty są zaplanowane w kalendarzu na Temas).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)