Zachowania trudne dzieci i młodzieży [PC-5F-ZTD]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Zachowania trudne dzieci i młodzieży [PC-5F-ZTD] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Nawrocka | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ. Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ. Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.- Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych. Bunt okresu dojrzewania i jego funkcje.- Nieprzystosowanie społeczne -źródła, diagnoza jego ryzyka.- Przemoc w szkole -przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. przemoc dorosłych, uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.- Cyberprzemoc –formy, uwarunkowania, konsekwencje.- Uzależnienia fizyczne i behawioralne –uzależnieni od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, od komputera i Internetu.- Grupy nieformalne. Podkultury młodzieżowe. -Konflikty w klasie, szkole.- Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia.- Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.- Kształtowanie postaw prospołecznych -wychowanie do wartości i odpowiedzialności. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca z materiałami źródłowymi, |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność podczas ćwiczeń Udział w dyskusjach Ocena przygotowanych zajęć na wybrany temat Kolokwium końcowe- test |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DMPC 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a46e08a89c3ca423f9e45fad1ac0c1127%40thread.tacv2/conversations?groupId=c11a5144-5d04-4479-9af7-e0e9eb48683e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.