Zachowania trudne dzieci i młodzieży [PC-5F-ZTD]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Zachowania trudne dzieci i młodzieży [PC-5F-ZTD] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 17:10 - 18:45
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Hubert Iwanicki | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kołakowski A., Pisula A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. GWP, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk Borecka-Biernat D. (red.). Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych. Impuls, Kraków 2011. Literatura uzupełniająca: Szczęsny W.W. (2003), Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa Ross W. Greene Ross W. Greene. (2014). Samo Sedno - Trudne emocje u dzieci. Jka wspólnie rozwiązywac problemy w domu i w szkole, Wyd. Edgard Urban B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ. Kozak S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka. Warszawa, Difin. Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa Barłóg K., Tłuczek-Tadla E., Żak M. (2013). Przemoc i agresja jako zagrożenie bezpieczeństwa i rozwoju dziecka, Jarosław Jędrzejko M., Jabłoński P. (2012), Narkotyki i środki zastępcze, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa-Dąbrowa Górnicza |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie zachowania trudnego, problemowego i ryzykownego a zjawisko nieprzystosowania społecznego. 2. Przyczyny zachowań trudnych (rola czynników biopsychicznych w różnych okresach rozwoju, czynniki środowiskowe i kulturowe, oddziaływania środowiska rodzinnego, patogenny wpływ dewiacyjnych grup młodzieżowych, szkoła jako środowisko generujące zjawisko niedostosowania społecznego). Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora. 3. Nieprzystosowanie społeczne - źródła, diagnoza jego ryzyka. 4. Agresja i autoagresja. 5. Kłamstwo, lenistwo, nieposłuszeństwo 6. Uzależnienia fizyczne i behawioralne. Picie alkoholu, wczesna inicjacja seksualna i "niebezpieczny" seks narkotyzowanie się, uzależnienie od dopalaczy, uzależnienie od komputera i Internetu. 7. Wagarowanie i porzucenie szkoły. Przemoc w szkole - przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. Uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy. 8. Cyberprzemoc – formy, uwarunkowania, konsekwencje. 9. Niszczenie mienia (wandalizm i chuligaństwo). 10. Grupy nieformalne. Podkultury młodzieżowe. 11. Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi. Strategie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi: proaktywne i reaktywne. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W sytuacji trwania zawieszenia zajęć i realizacji ich on-line: - obecność studenta podczas ćwiczeń realizowanych za pomocą aplikacji Teams - ocena przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć - ocena przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta tematu podczas zajęć |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DMPC 2 Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams. Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa2098d2463214da2a8b51a5bd1eeaa37%40thread.tacv2/conversations?groupId=f6f41459-c2d5-4a53-8312-2352abed1e6e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.