Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania trudne dzieci i młodzieży [PC-5F-ZTD] Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zachowania trudne dzieci i młodzieży [PC-5F-ZTD]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 17:10 - 18:45
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Hubert Iwanicki
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kołakowski A., Pisula A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. GWP, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk

Borecka-Biernat D. (red.). Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych. Impuls, Kraków 2011.

Literatura uzupełniająca:

Szczęsny W.W. (2003), Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa

Ross W. Greene Ross W. Greene. (2014). Samo Sedno - Trudne emocje u dzieci. Jka wspólnie rozwiązywac problemy w domu i w szkole, Wyd. Edgard

Urban B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ.

Kozak S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka. Warszawa, Difin.

Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa

Barłóg K., Tłuczek-Tadla E., Żak M. (2013). Przemoc i agresja jako zagrożenie bezpieczeństwa i rozwoju dziecka, Jarosław

Jędrzejko M., Jabłoński P. (2012), Narkotyki i środki zastępcze, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa-Dąbrowa Górnicza

Zakres tematów:

1. Pojęcie zachowania trudnego, problemowego i ryzykownego a zjawisko nieprzystosowania społecznego.

2. Przyczyny zachowań trudnych (rola czynników biopsychicznych

w różnych okresach rozwoju, czynniki środowiskowe i kulturowe, oddziaływania środowiska rodzinnego, patogenny wpływ dewiacyjnych

grup młodzieżowych, szkoła jako środowisko generujące zjawisko

niedostosowania społecznego). Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.

3. Nieprzystosowanie społeczne - źródła, diagnoza jego ryzyka.

4. Agresja i autoagresja.

5. Kłamstwo, lenistwo, nieposłuszeństwo

6. Uzależnienia fizyczne i behawioralne. Picie alkoholu, wczesna inicjacja seksualna i "niebezpieczny" seks narkotyzowanie się, uzależnienie od dopalaczy, uzależnienie od komputera i Internetu.

7. Wagarowanie i porzucenie szkoły. Przemoc w szkole - przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. Uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.

8. Cyberprzemoc – formy, uwarunkowania, konsekwencje.

9. Niszczenie mienia (wandalizm i chuligaństwo).

10. Grupy nieformalne. Podkultury młodzieżowe.

11. Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi. Strategie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi: proaktywne i reaktywne.

Metody dydaktyczne:

prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna

Metody i kryteria oceniania:

W sytuacji trwania zawieszenia zajęć i realizacji ich on-line:

- obecność studenta podczas ćwiczeń realizowanych za pomocą aplikacji Teams

- ocena przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć

- ocena przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta tematu podczas zajęć

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla II DMPC 2

Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail.

Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams.

Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa2098d2463214da2a8b51a5bd1eeaa37%40thread.tacv2/conversations?groupId=f6f41459-c2d5-4a53-8312-2352abed1e6e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)