Diagnostyka w pedagogice specjalnej [PC-5F-DPS]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 9
Przedmiot: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej [PC-5F-DPS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 10:40 - 13:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Gasik-Daszkowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Szczegółowe informacje dotyczące zakresu stron podawane będą na poszczególnych ćwiczeniach. Koordynator przedmiotu zastrzega możliwość zmiany na liście lektur z uwagi na edukacje zdalną. - Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44 - Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. - Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. - Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. - Wybrane rozporządzenia MEN oraz MPiPS |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zakres tematów ćwiczeń (o kolejności treści decyduje osoba prowadząca ćwiczenia) 1. - Informacje organizacyjne oraz warunki zaliczenia przedmiotu. - Przedmiot rozpoznania diagnostycznego. - Autodiagnoza stylu uczenia się na podstawie podanych testów 2.. - Kontakt diagnostyczny 3. - Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej - atomizm i holizm. Atrybucja - Procedury badań diagnostycznych – podejście zewnętrzne i wewnętrzne, różnice w podejściu ilościowym i jakościowym 4. - Orzeczenia i opinie wydawane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych - Analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego 5. - Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, modele diagnozy dydaktycznej, wychowawczej i środowiskowej, ujęcie strukturalno-dynamiczne, i in.) 6. - Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju - planowanie narzędzi diagnozy pedagogicznej konstruowanie ankiety, operacjonalizacja celów kształcenia 7. - Taksonomia celów kształcenia. - Planowanie i konstruowanie arkusza obserwacji 8., 9. - Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie 10. - Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej 11. - Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - Normy moralne i etyczne diagnostyki pedagogicznej 12., 13., 14 Diagnostyka pedagogiczna (opiekuńczo-wychowawcza, rehabilitacyjna, resocjalizacyjna i socjoterapeutyczna )w pracy różnych instytucji na podstawie prawa oświatowego 15. Omówienie wymaganych prac oraz osiągniętych efektów kształcenia, Podsumowanie zajęć i wpisanie zaliczenia ćwiczeń. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: metody podające (oparte na słowie - instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, aktem prawnym), problemowe (forum, zadania otwarte) eksponujące (zadania kształtujące system wartości), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się osiągnięte na ćwiczeniach weryfikowane będą przez analizę wymaganych opracowań, a także obserwacje studenta w czasie wykonywania zadań (ocena zaangażowania, systematyczności i terminowości oddawania prac, poprawności wykonania – diagnoza mocnych i słabych stron studenta, jako przyszłego pedagoga). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DMPC 9 Zajęcia na platformie MS Teams w czasie zgodnym z planem zajęć. Nazwa zespołu: Diagnostyka w pedagogice specjalnej - ćw. Grupa 9 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae79a67c2ad5d40fcaa37bb9b13603e13%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d6ddc2e-736f-4b9f-909f-20276dc8efa1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.