Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji przyrodniczej [PC-5F-MPR] Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 7

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji przyrodniczej [PC-5F-MPR]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Maria Pielichowska
Literatura:

https://www.lasy.gov.pl/pl/edukacja

https://www.ekologia.pl

https://www.atlas-roslin.pl

https://www.lasy.gov.pl/pl/wideo/telewizja-lasow-panstwowych/zwierzeta-lesne

https://sites.google.com/site/zwierzentalesne/

www.ptaki.info

http://psjd.icm.edu.pl/psjd/element/bwmeta1.element.bwnjournal-article-ksv56p371kz (owady społeczne. Mity i fakty)

http://kosmos.icm.edu.pl/PDF/2008/343.pdf pszczoła

https://www.ekologia.pl/wiedza/zwierzeta/pszczola-miodna

http://www.inhort.pl/files/program_wieloletni/PW_2015_2020_IO/spr_2017/4.2_2017_Atlas_pszczol.pdf

https://www.sumiagro.pl/download/atlasy/Atlas_szkodnikow_i_owoadow_pozytecznych.pdf

http://atlas-zwierzat.pl/1/tag/owady/strona-30

www.atlas.przyroda.net.pl

www.edunauka.pl

http://natura.wm.pl/rosliny/category/11/name/Rosliny-zielne

https://www.atlas-roslin.pl/rosliny-zielne-ziola-i-kwiaty.htm

https://atlas-roslin.pl/atlas-chwastow.htm

https://www.medianauka.pl/atlas-owadow

http://fotogalerie.pl/kategoria/makro/owady

• Budniak, A. (2005). Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.). Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej

• Budniak A., 2010, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków

• Dymara B., Michałowski S., Wollman – Mazurkiewicz L., (2000), Dziecko w świecie przyrody. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków

• Parczewska T., (2005), Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas I-III. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin

• Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

• Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie

• Jąder M. (2009) Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wyd. Impuls, Kraków

• Domagała-Zyśk E., Knopik M., Knopik T., Kucharska B. (2014), Doświadczam-rozumiem-wiem. Program nauczania I etap edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III). Lublin

https://www.ore.edu.pl pdf

Warto skorzystać:

Przykładowe przewodniki do oznaczania organizmów, które mogą pomóc przyszłemu nauczycielowi rozpoznawanie rośliny i zwierzęta w środowisku przyrodniczym i nie tylko:

• Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna Wydawnicza Multico

• Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora. Wyd. RM, wyd.II

• Blessing K., Langer S., Fladt T., Przyroda i jej tajemnice. Przewodnik dla całej rodziny. Delta W-Z, Warszawa 2010,

• Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa

• Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa

• Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa

• Liszewska J., Maruszczak M., Meternicka G., Młody obserwator przyrody. Encyklopedia. Multico, Warszawa

Zakres tematów:

Przyroda ożywiona i nieożywiona – poznawanie jej wybranych elementów (rośliny, zwierzęta, wybrane zjawiska meteorologiczne, działania proekologiczne ochrona przyrody – wybrane zagadnienia, surowce mineralne – sól, skała macierzysta – piasek itp.)

Prowadzenie obserwacji i eksperymentów/doświadczeń o charakterze przyrodniczym w edukacji wczesnej

Prowadzenie obserwacji w przyrodzie ( terenie) w zależności od pory roku. Poznawanie wielozmysłowe. Przyroda zamknięta w kadrze.

Projektowanie wybranych scenariuszy zajęć lub tworzenie krótkiej formy literackiej .

Przyroda w formie literackiej.

Działania indywidualne i zespołowe (grupowe)

Korzystanie z różnorodnych źródeł w procesie projektowania zajęć

Metody dydaktyczne:

Zróżnicowane metody i techniki pracy z uczniem w przewadze aktywne, twórcze, poznawcze, obserwacyjne i doświadczalne, integrujące, poznanie wielozmysłowe, bycie w przyrodzie (terenowe)

Metody i kryteria oceniania:

ocena końcowa to średnia ocen cząstkowych uzyskanych z działań indywidualnych i zespołowych. Studenci są oceniani przez cały czas trwania zajęć i informowani o ocenach cząstkowych.

Zakres działań podany na pierwszym spotkaniu, szczegółowe informacje/wytyczne zamieszczone w plikach grupy na msteams

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla II DMPC 7

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3e8fdbbc554d4381a0d34877407d4ea4%40thread.tacv2/conversations?groupId=0b942e93-e045-40d4-b6bb-001f57d8e875&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)